Pas een paar nachten weg..... - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Fred Petra - WaarBenJij.nu Pas een paar nachten weg..... - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Pas een paar nachten weg.....

Door: webmaster

16 Oktober 2010 | Marokko, Merzouga

....maar het zijn echt de nachten uit het sprookje van 1001-nacht!

Het is zo heerlijk om weer verrast te worden door een voor ons compleet nieuwe cultuur! We zijn nog maar net weg, maar tot nu toe heeft onze reis door Marokko alle verwachtingen waar gemaakt....verwachtingen zijn dus niet altijd ingebouwde teleurstellingen;-)))

Woensdag 13 oktober

De reis begint deze keer niet op het vertrouwde Schiphol, maar ergens in een weiland net over de grens bij Nijmegen in het plaatsje Weeze. Wat ooit een militaire vliegbasis was, is nu in gebruik genomen door een aantal prijsvechtende airlines. Goed voor de plaatselijke economie en werkgelegenheid en goed voor de portemonee van ons toeristen. Voor nog geen 100,- euro vliegen we vandaag met z'n tweeen naar Fes, een van de oude koningssteden van Marokko.

En hier begint onze reis gelijk goed want na een korte en goede vlucht landen we een kwartier eerder op het vliegveld van Fes....trompetgeschal klinkt door het vliegtuig wanneer we net zijn geland en een vrolijke mannenstem laat ons weten dat een vlucht van Ryan Air weer op tijd geland is. Buiten het vliegveld staat iemand van ons Riad ons al op te wachten en niet veel later rijden we in een oude en versleten, maar hele grote Mercedes naar de stad. Midden in de stad worden we ergens in de nauwe straatjes van de medina afgezet en de chauffeur brengt ons naar het Riad. Buiten op straat zien we niet meer dan hele hoge muren, maar wanneer we een grote houten poort zijn binnengegaan vsn Riad Charqi wanen we ons gelijk in het sprookje van 1001-nacht. Binnen de poorten bevindt zich een prachtige binnenplaats met grote, hoge bogen, een fontijn, heel veel mozaiktegeltjes en prachtige hoekjes met de meest romantische zitjes. Overal branden er prachtige lampen en we worden hartelijk welkom geheten door Houssein met Marokkaanse wiskey en zoete koekjes. Fred glimlacht al van oor tot oor wanneer het het wordt wiskey hoort vallen....maar ik weet wel beter dat we straks een glaasje munt-thee krijgen voorgeschotelt. Op de binnenplaats komen we even tot rust en vervolgens worden we naar onze kamer gebracht. En ook dit is echt een sprookje. Niet groot, maar wel prachtig en sfeervol ingericht. De badkamer daarintegen is nog groter dan de kamer, van alle gemakken voorzien en ook weer met prachtige mozaiktegeltjes gemaakt. Dit overtreft al al onze verwachtingen en dan zijn we nog maar net begonnen!

Houssein verteld ons dat de kokkin ziek is, maar dat hij een tafeltje voor ons gereserveerd heeft in een restaurant even verder op. We worden keurig door iemand van dit restaurant op gehaald en wanneer we daar aankomen stappen we echt van het ene sprookje in het andere sprookje. Ook het restaurant bestaat weer uit een geweldige binnenplaats met prachtig gedekte tafels, spuitende fontijnen, grote loungebanken en ook hier is alles weer verlicht door de meest mooie lampen. De hebberigheid gaat nu al toeslaan! Het eten is echt voortreffelijk en we krijgen vele schaaltjes en tajines met de meest verrukkelijke gerechten en ondertussen wordt er ook nog sfeervolle livemuziek gespeeld. We zijn nog geen paar uur hier in Marokko, maar het is nu al een droom!

Donderdag 14 oktobber

Maar de droom van deze nacht duurt kort want mijn baby-bioritme zorgt er natuurlijk voor dat ik om half 5 al klaar wakker ben (we hebben tenslotte 2 uur tijdsverschil!), net voordat de meneer van de moskee te kennen geeft dat het tijd is voor het eerste ochtend gebed. Fred vraagt ondertussen al slapende of er soms bijen in de kamer zitten, want hij hoort irritant gezoem. Maar vervolgens draait hij zich om en snurkt vrolijk verder....mij midden in dit bijzondere concert achter latend.
Wanneer het echt ochtend is wordt er op de patio van de Riad voor ons een vers Marokaans ontbijtje geserveert met stokbrood, jam, honing, yoghurt, pannenkoekjes, muntthee, verse jus, manderijnen en natuurlijk mogen de olijfen niet ontbreken. En terwijl de zon langzaam de patio verwarmt, worden wij lekker rustig wakker.
Na het stevige ontbijt vertrekken wij met onze gids Abdul de stad in. Eerst gaan we naar het paleis en de joodse wijk en vervolgens dwalen we weer de medina in. De grootste medina ter wereld met 9500 straatjes. We zijn blij dat we Abdul bij ons hebben, want na 2 straatjes zijn we de weg al volledig kwijt. Maar hij laat ons gelukkig alle mooie plekjes zien, en verder zijn ook alle kraampjes een feest voor het oog. Verse dadel, kruiden, noga, schapenkoppen, fruit, leren tassen, lampen, stoffen en wat al nog niet meer maken van deze medina een zeer kleurrijk geheel. Uiteraard neemt Abdul ons ook mee naar diverse winkels in de hoop dat hij vandaag nog wat bij kan verdienen aan commissies....het is niet zijn geluksdag...we laten eerst al het moois aan ons voorbij trekken, shoppen doen we later zelf wel. Nadat we de leerlooierij hebben bezocht, komen we weer uit bij een prachtig Riad waar we een zeer uitgebreide lunch gebruiken. Vele soorten groente, olijven, brood, goed gevulde tajines, vers fruit en munt thee maken er weer een waar feestmaal van terwijl wij heerlijk onderuit hangen op een grote loungebank....net alsof we thuis zijn. Na de lunch dwalen we nog wat verder door de medina met Abdul en uiteindelijk komen we weer bij ons eigen Riad terug. Hier genieten we op het dakterras nog even van het zonnetje en vervolgens zakken we af naar de patio waar we met een boek heerlijk genieten van de rust en de stilte. Na de zeer uitgebreide lunch van vanmidag, halen we 's avonds bij een klein bakkertje verderop in de medina twee puddingbroodjes en wat yoghurt. Een prima avondhapje wat we heerlijk oppeuzelen op de patio. Vervolgens gaan we nog heerlijk uitgebreid badderen in onze riante badkamer en wanneer het nog geen 21 uur is vallen we alle twee moe maar voldaan al in slaap...het vakantie ritme zit er al lekker in.

Vrijdag 15 oktober

En het vakantie ritme zit er al zo goed in, dat we al wakker zijn voordat er vanuit de moskee de oproep weer klinkt voor het eerste ochtend gebed....om 5 uur?!?!
Dus lezen we nog wat, drinken alvast een bakkie, nemen nog maar eens een heerlijke warme douche en pakken onze tassen weer in, woordat we de dag echt beginnen met weer heerlijk vers ontbijtje op de patio. Het is er zo ontzettend rustig en alleen het getjielp van de vogeltjes klinkt uit de bomen op de patio, terwijl de zon het geheel weer heerlijk verwarmt. Na het ontbijt gaan we als twee bepakte backpackers weer op pad, maar niet voor lang. Met een taxi laten we ons afzetten bij het autoverhuurbedrijf en hier staat een mooi, klein, zwart dinkytooitje al op ons te wachten. Niet veel later scheur ik als een echte Schumacher door de drukke straten van Fez....maar dat kan ook aan mijn bergschoenen liggen, die me nog niet echt feeling geven met het koppelen en gasgeven. Het verklaart in ieder geval wel de angstige blik in de ogen van de meneer van het verhuurbedrijf, toen ik met slippende banden wegreed. Het duurt even eer we de chaos van de stad achter ons hebben gelaten, maar eenmaal buiten de stad zijn het prima snelwegen die ons richting het Atlasgebergte brengen. De natuur onderweg is afwisselend, van heuvelachtig naar bergachtig, van dor en droog naar groen en alles daar tussen. Op het platte land zien we vele kuddes met schapen en her en der staan er hutjes van trekkende nomades, niet meer dan plastic en hout. Veel slechter hebben we nog niet gezien en we hebben toch wel heel wat gezien. Uiteindelijk komen we na een mooie rit aan in Midelt, een klein stadje aan de voet van de Hoge Atlas. Hier vinden we net buiten de stad een kasbah waar we kunnen slapen. Het ziet eruit als een soort kasteel met vierkante torens en alles is gemaakt van leem. Binnen de muren van de kasbah bevindt zich een mooie tuin met een zwembad, maar aangezien de temperatuur hier in de bergen meer op de Nederlandse temperaturen lijkt, slaan we het zwembad maar over. Vanuit onze torenkamer hebben we een prachtig uitzicht over de Hoge Atlas en de wolken en zon zorgen voor een zeer kleurijk schouwspel op de bergen. Wanneer de zon onder is en de temperatuur net zo hard gedaald is gaan we naar de overdekte patio van de kasbah en hier bevinden zich weer verschillende knusse hoekjes met luie banken en lage tafels. Alles echt super-kitch met veel koperen prullaria, overdadig gedrappeerde gordijnen en vele, vele kussen. Een prima plek om even te genieten van een kopje muntthee en een biertje...pas de eerste voor Fred deze reis, aangezien er in de medina in Fez geen alcohol geschonken werd. En uiteraard wordt de verse muntthee geserveerd met allerlei zoetigheden met noten en honing....allebei blij dus! Alleen wordt de verse muntthee hier in Marokko geserveert met heel veel honing, wat elke keer toch echt de vullingen uit mijn kiezen laat springen. Maar goed, lands wijs lands eer zullen we maar zeggen!

Zaterdag 16 oktober

Het dekbed was vannacht geen overbodige luxe, want het was echt wel winterskoud. Maar wanneer de zon om 6 uur over de bergen heen komt, warmt het al snel weer op terwijl wij ondertussen vanuit ons bed genieten van het uitzicht op de Hoge Atlas. Een aantal bergetoppen liggen al bedekt met sneeuw en dit blijft toch altijd iets magisch houden. Na het ontbijt gaan we al vroeg op pad voor een prachtige autorit door de Hoge Atlas. Het landschap varieert van hoge bergpassen, tot diepe kloven, groene palmen oases en rode zandduinen. De natuur is onbeschrijvelijk mooi en trakteert ons op een enorm kleurenspel van vele tinten rood tegen een achtergrond van helder blauw, afgewisselt met hier en daar groene plekken van vruchtbaarheid. Het autorijden is een genot op zich en we genieten dan ook weer met volle teugen. Uiteindelijk belanden we echt in de woestijn en na het laatste gedeelte over een dirtroad te hebben gehobbelt komen we weer op een unieke lokatie. Letterlijk aan de rand van de woestijn met prachtige rode zandduinen staat kasbah Kanz Erremal, waar we de komende nacht zullen blijven overnachten. Het is weer een soort vierkant kasteel gemaakt van leem en we krijgen opnieuw een kamer in een van torens en ook deze is echt weer prachtig authentiek ingericht. Hoge rieten plafonnen, mooie tapijten, prachtige lampen, kleurijke kussens en fijne loungebanken zorgen er voor dat we ons direct weer thuis voelen. Maar niet alleen de kamer ziet er prachtige uit, ook de gezamelijke ruimtes zijn weer sfeervol ingericht en het terras met zwembad en heerlijke zithoekjes aan de rand van de woestijn maken het echt een unieke lokatie. We ploffen heerlijk neer in de schaduw en genieten weer van een overdadige lunch. Vervolgens maken we een wandeling door de woestijn, terwijl de ondergaande zon de zandduinen al prachtige koper kleurt. Al na 5 minuten lopen zien we niets meer dan alleen maar zandduinen om ons heen en we genieten van de complete rust....en de warme zon! Wanneer de zon onder is en de hemel wordt verlicht door miljoenen sterren, genieten wij buiten op het terras van de zwoele wind en een fantastische maaltijd...het prinsessen-leven kan zo fijn zijn! Dan vergeet je snel weer de koude douche;-)))

Morgen blijven we een dagje relaxen bij het zwembad en aan het einde van de dag gaan we op een kameel de woestijn in, waar we een nachtje gaan slapen in een bedoeientent.....op naar een nieuw avontuur!

• 16 Oktober 2010 - 20:03

Reinier:

Mooi man...

Ik verheug me nou al op de foto's van jullie op die kamelen whahahaha

Reinier

• 16 Oktober 2010 - 20:04

Reinier:

Oh, bijna vergeten.....

Alvast gefeliciteerd lees ik net ;)

• 16 Oktober 2010 - 20:35

Peter En Krijna :

Heerlijk hoor, geniet er lekker van !!! En Fred morgen verwendag voor je meisje, gefeliciteerd alvast hoor Peetje, een mooie verjaardag zal je zeker weer hebben.
    XXXXXX

• 17 Oktober 2010 - 08:30

De Vreugdjes:

hoi fred-petra
    van hartegefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren.
    zo de berichten telezen lijkt het wel een sprookje.
    geniet er van xxxxx

• 17 Oktober 2010 - 08:48

Janneke En Chris:

Peet !

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, daar in het verre Marokko!

Geniet weer van jullie reis en 1001 nachten !

Groeten,
    de harries

• 17 Oktober 2010 - 09:11

Mark & Marian:

Klinkt allemaal bijzonder goed. Geniet ervan en laat nog even weten hoe een verjaardag in een bedoeïenkamp gevierd wordt!

Groeten uit Groede,

Mark & Marian

• 17 Oktober 2010 - 09:31

EL:

Gefeliciteerd!!!! Wat een heerlijk reisverslag om te lezen. Volgens mij vieren jullie Peets verjaardag in een sprookje! Geniet lekker .........

• 17 Oktober 2010 - 09:48

Daan:

Net weer genoten van jullie fantastische verhalen! Helemaal top weer! Heel veel plezier in het mooie Marokko en Peet; jij een hele fijne verjaardag toegewenst!
    groetjes vanuit Wormerveer van Daan (en Bart en Liza) ;-)

• 17 Oktober 2010 - 10:03

Nancy:

Ben weliswaar net 1 dag terug van een heerlijke Blue Cruise in Turkije, maar na het lezen van jullie verhalen ben ik weer klaar om verder te reizen. Zo te lezen is Marokko een heerlijke bestemming...veel plezier en Peetje, nogmaals...GEFELICITEERD!

• 17 Oktober 2010 - 18:02

Riek:

GEFELICITEERD!! Wat een heerlijk sprookjesachtige verjaardag zal je hebben gehad!! Fredje je nog lekker verwend?