De vakantie voorbij... - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu De vakantie voorbij... - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu

De vakantie voorbij...

Door: Petra

08 April 2013 | Nederland, Katwijk-Midden

....alleen een vlucht van 12 uur scheid ons nog van Schiphol, thuis en ons eigen bed. Maar hoog boven onze ook zo geliefde Himalaya is het een mooi moment om nog even na te genieten van de paar ontzettende leuke laatste dagen in Bangkok.

Na vooral heel veel relaxen tijdens de zonnige dagen op Koh Lanta zijn we afgelopen vrijdag teruggevlogen naar Bangkok. En daar op het vliegveld kwamen wij bijna te gelijk aan met Alison, die vanuit Jakarta voor het weekend naar Bangkok kwam overvliegen. Hebben wij elkaar ruim een jaar geleden ontmoet tijdens onze droomreis naar Antarctica, nu zien we elkaar weer in het tropische Bangkok. Afgelopen zomer hebben we met elkaar ook al een ontzettend leuk weekend in Katwijk en Amsterdam gehad en aangezien Alison inmiddels naar Jakarta verhuist is, was het maar een kleine stap om deze keer in deze enorme Aziatisch metropool af te spreken. Het weerzien op het vliegveld is warm en zeer hartelijk en het voelt alsof we elkaar vorige week nog zagen. We kletsen gelijk honderd uit terwijl we in een taxi richting het centrum van Bangkok rijden. Alison laat ondertussen de stad alvast een beetje op haar inwerken maar na het chaotisch en nog drukkere Jakarta is het geen enorme overgang voor haar. En alsof we al weer dagen bij elkaar zijn, zitten we niet veel later in de wijk Rambuttri gewoon op een gezellig terras met een heerlijk koel drankje en genieten we van een gezellige en ontspannen avond met elkaar. De trend voor de rest van het weekend is gezet, want de dagen zullen vooral in het teken staan van ontspannende gezelligheid!

Alison is nog niet eerder in Bangkok geweest en zaterdagochtend maken we dan ook met elkaar plannen voor de dag. Dit doen we tijdens het ontbijt, wat gelijk alweer op z'n Aziatisch verloopt. Wij willen graag namelijks crepes met fruit...maar helaas het is te vroeg voor crepes?! Geen idee waarom, maar we hebben inmiddels geleerd in Azie dat je soms beter maar niet verder kan vragen;-) Als alternatief kiezen we dan maar voor American pancakes, ook lekker. Maar even later komt de serveerster teruglopen...helaas, te laat...de pancakes zijn uitverkocht!? Maar het komt altijd goed...en even later worden er 3 vers gebakken wafels met vers fruit voor ons neer gezet!
Aangezien Alison nog niet eerder in Bangkok is geweest besluiten we deze ochtend gelijk maar naar top-atractie nummer 1 te gaan; The Grand Palace. We lopen in een kwartiertje naar het enorme complex vol overdadige tempels en daar aangekomen blijken we niet de enige te zijn. Het lijkt of heel China zich heeft verzamelt op deze plek en het is echt opvallend hoeveel Chinezen nu ook de wereld al reizend aan het ontdekken zijn. Het is weer uitkijken voor puntige parapluutjes die opeens zomaar in je ogen kunnen prikken, aangezien de Chinezen niet veel rekening houden met andere mensen om zich heen. Maar het maakt de pracht en praal van The Grand Palace er niet minder op. Wij zijn hier inmiddels voor de 3e keer en toch is het weer mooi om alles te zien. We struinen rustig rond en Alison vergaapt zich ondertussen aan alle overdaad bij deze tempels. Nadat we alles gezien hebben is het echt tijd voor wat verfrissing aangezien de temperatuur inmiddels richting de 40 graden gaat...het is nog steeds extreem warm in deze regio voor de tijd van het jaar. Op een kleine food-market halen we lekkere verse mangosap en als we wat zijn afgekoelt wandelen we terug richting Khao San Road. We laten Alison kennismaken met backpackers-heaven in Bangkok, maar we concluderen dat wij inmiddels de leeftijd toch aardig ontgroeid zijn en toch liever in het wat rustigere en relaxtere Rambuttri verblijven. Des al niet te min kijken we onze ogen uit naar alle vreemde types die hier ronddwalen. Na de lunch is het tijd om even te relaxen en hoe kan dat beter dan met een Thaise massage. Fred gaat voor de oliemassage (en treft voor de zoveelste keer een oude oma;-)) en Alison en ik gaan voor de Thaise yogamassage. Voor Alison een nieuwe ervaring en naast mij hoor ik vooral heel veel gekraak. Een uur later kijkt ze me vooral verbouwereerd aan en vraagt of ik wist dat dit allemaal ging komen? Ja, dat wist ik;-) Maar ze heeft wel echt genoten van de massage en vraagt of we morgen nog een keer gaan....dat laten wij ons natuurlijk niet 2 keer vragen! Een van de voorliefdes die vooral ik met Alison deel is het eten van lekkere taartjes en laat de massagesalon nu net vlak bij de taartjeswinkel zitten....en dan is het ook nog eens 16.30 uur....voor een Britse als Alison is het dan toch echt tea-time! Time-management is mij niet vreemd;-))
Alison reageert zo niet nog enthousiaster dan mij en even later zitten we alle drie aan de lekkerste stukken taart met thee. Na al deze hoogte punten van Bangkok voor deze dag gaan we lekker terug naar het hotel voor een verfrissende douche en kleden we ons om voor de avond. Deze beginnen we bij ons favoriete familierestaurantje waar we een heerlijke vis laten grillen en deze met wat gemixte groenten en rijst op peuzelen...terwijl het zweet ondertussen opnieuw van onze lijven druipt. Maar we zijn inmiddels gewent aan 3 keer douchen per dag;-) Vervolgens zoeken we weer een lekker rustig terras op in Rambuttri en hier gaan we in de relaxbanken onderuit met een paar ijskoude verse limoensapjes en een grote fles Chang voor Fred. Een perfect einde van een ontspannen en relaxte dag.

Voor zondag hebben een heel leuk uitstapje op het programma staan, wat ook Fred en ik nog niet eerder gedaan hebben in Bangkok; een fietstocht door de stad. Het gaat vast een uitdaging worden aangezien het verkeer in Bangkok druk en chaotisch genoemd kan worden...en dan wordt ook hier natuurlijk gewoon links gereden. Maar gelukkig gaat er een gids met ons op stap en zij neemt ons mee naar een aantal hele bijzondere plekjes in Bangkok. We nemen eerst de taxi naar een ander gedeelte van de stad en bij het kantoor van de (het zal jullie niet verbazen) Nederlandse eigenaar, krijgen we alle drie een prachtige oranje stadsfiets. Polly is onze gids en zij is een enthousiaste, onafhankelijke Thaise meid die al meer dan 10 jaar reizen door Azie heeft begeleid. Sinds januari werkt deze vrolijke noot als fietsgids en zij neemt ons als eerste mee door een aantal woonwijken van Bangkok. De contrasten zijn groot tussen de middenstands wijken waar leuke huizen en mooie appartementencomplexen elkaar afwisselen en de wijken die vooral bestaan uit zelfgemaakte huizen van bouwafval. Polly legt uit dat deze laatste wijken vooral ontstaan zijn door bouwvakkers die voor grote bouwprojecten naar de stad zijn gekomen vanaf het platteland en daar in de buurt van de bouwplaatsen zelfgemaakte huisjes in elkaar zetten om goedkoop te kunnen wonen en leven. Het geld wat verdient word, is immers bedoeld voor de familie op het platteland. Maar nu vele jaren later zijn de enorme viaducten of flatgebouwen al lang klaar, maar ondertussen hebben zich in deze wijken hele gemeentschappen ontwikkeld. Buurten waar de sociale controle hoog is en waar ondanks de armoedig uitziende huisjes de mensen best een goed bestaan hebben. Sateliet-tv inclusief flatscreen, kinderen spelende met een I-pad en hardwerkende airco's zijn niet het eerste waar je aan denkt als je voor deze wijkjes staat. Maar als we er samen met Polly doorheen fietsen is dat toch ook het beeld wat we zien. Maar we ervaren vooral een ontzettend rustige, ontspannen sfeer en worden hartelijk gegroet door jong en oud. Het is ontzettend leuk om op deze manier een andere kant van Bangkok te zien. Uiteindelijk komen we uit bij de grote rivier die Bangkok in tweeen deelt en na een lekker koud drankje varen we met fietsen en al over naar de ander kant van de rivier. Ook hier worden we enorm verrast door opnieuw een hele andere kant van Bangkok. Want waande we ons zonet nog in een grote, drukke stad, nu is het alsof we ons opeens op het platte land van Thailand bevinden. In een grote lus in de rivier bevindt zich een enorme groene wijk, waar vooral de natuur de overhand heeft. Ooit is er besloten dat er in dit gedeelte van Bangkok niet verder gebouwd mag worden en dat dit tropische, groene gedeelte van de stad een beetje moet dienen als de longen van de stad. Her en der staan er wel huizen, maar deze zijn van de boeren die hier al eeuwen lang leven van cocosnoten en fruit die in dit gebied in grote getalen groeien. Aangezien dit gedeelte van de stad voor een groot gedeelte door de rivier wordt omsloten hebben de bewoners ook zo nu en dan te maken met de hoge waterstand van de rivier. De huizen zijn dan ook op palen gebouwd en door betonnen, smalle paden op palen met elkaar verbonden. Auto's kunnen er niet komen want de paden zijn nog geen meter breed, maar met scooters en fietsen weten de bewoners prima hun weg te vinden in deze wirwar van paden. Het is in ieder geval een genot om er te fietsen in de schaduw van de hoge bomen, het is alleen af en toe oppassen dat we niet naast het pad terecht komen....want ruim een meter lager bevind zich een moerasachtige substantie. We peddelen lekker rond en uiteindelijk komen we uit bij een heel groot aangelegd park, waar we meer fietsers tegen komen die op zondagochtend hun rondjes rijden. Wij stoppen even bij de grote vijfers en als goed Thais gebruik voeren we de enorme kooikarpers met speciale visbrokjes. Na de pitstop peddelen we weer verder en wanneer we deze enorme groene oase achterlaten komen we aan bij een van de grootste food-markets van Bangkok en op zondag komen mensen van ver buiten Bangkok hier naar toe om verse producten in te slaan en daarnaast te genieten van de vele Thaise authentieke gerechten die hier ook genuttigd kunnen worden. Wij struinen lekker rond over de markt en komen nog wat leuke hebbedingen voor thuis tegen. Als we van de markt komen staan er 3 fietsriksja's ons op te wachten om naar het restaurant te brengen voor de lunch. Het is heerlijk om even het fietsen aan iemand anders over te laten....maar ook omdat het heel vlak is en omdat Polly ons gerustgesteld heeft dat dit mannen zijn die graag een extra centje bijverdienen. Want naast dat zij nu ons vervoeren, vervoeren zij verder ook heel veel mensen die boodschappen zijn wezen doen op de markt. Achter op de riksja's bevinden zich dan ook haken waar heel gemakkelijk alle boodschappentassen aan gehangen kunnen worden. Bij het restaurant nemen we afscheid van onze chauffeurs en in een klein lokaal familierestaurantje staan alweer heerlijke bordjes Pad Thai op ons te wachten. En dat gaat er best wel weer in na al dat fietsen op deze wederom zeer warme dag. Vanmorgen op het nieuws werd al aangegeven dat het opnieuw 39 graden zou worden vandaag....en het water is dan ook niet om aan te slepen. Maar het fietsen is zeer de moeite waard want het is echt ontzettend leuk om op deze manier een gehele andere kant van Bangkok te zien. Na de lunch peddelen we terug richting de rivier en onderweg bezoeken we nog een mooie oude, houten tempel. Uiteindelijk steken we met de ferry weer over naar de andere kant van de stad en na 25 km fietsen komen we moe en voldaan weer aan bij het startpunt van vandaag. We nemen afscheid van Polly en danken haar hartelijk voor al haar goede zorgen, enthousiaste uitleg en het plezier waar ze ons mee heeft rondgereden. Wij besluiten uiteindelijk om via de riviertaxi terug te gaan richting Rambuttri, zodat we nog even kunnen genieten van Bangkok vanaf de rivier.....en wat ik weet en de andere nog niet, is dat de uitstapplaats voor de watertaxi op een steenworpafstand van de bakker en de massagesalon is;-) Maar niet veel later heeft Fred het in de gaten en voor dat we het weten zitten we weer met een heerlijk stuk taart en een potje Earl Grey thee voor ons. Na al dat fietsen in deze temperaturen hadden we dat toch echt wel verdient....net als de massage die even later dan natuurlijk ook niet mag ontbreken. Alison is inmiddels helemaal enthousiast over de Thaise massage en is deze keer niet meer zo geschokt als de dag hiervoor. We genieten uitgeput van de geweldige rek-en-strek-sessie. Wanneer de dag voorbij is spoelen we in de douche een vreemde combinatie van zonnenbrand, zweet, insectenspul, stof en tijgerbalsem van ons af, maar wat was het een geslaagde dag en een mooie afsluiter van deze dagen in Bangkok. 's Avonds gaan we nog een keer lekker uit eten en aangezien Alison ook van Indiaas eten houd, is de keuze snel gemaakt. De meest verrukkelijke curries, gevulde naan's en samosa's worden voor ons neergezet, waardoor het niet vreemd is dat we wat later op de avond heerlijk liggen uit te buiken op de loungebanken van een gezellig terras! Een top weekend en een top-afsluiter van deze relaxte vakantie in Thailand.

Vanmorgen hebben wij in alle vroegte nog een keer samen met Alison ontbeten, waarna we afscheid van elkaar hebben genomen met de belofte contact te houden en ergens ter wereld weer eens met elkaar af te spreken. Het was voor ons in ieder geval een fantastisch mooi einde van een zalige vakantie en voor Alison een geslaagde eerste kennismaking met Bangkok.

En na het schrijven van dit verhaal zijn we weer wat dichter bij huis en vliegen we boven een dor en droog Midden-Oosten, al enige uren geplaagt door turbulentie......maar ondertussen dromen wij verder over dat wat gaat komen.....en dat, dat wat was!

Veel liefs,

• 08 April 2013 - 23:01

Nance:

Ik wil het, ik wil het ook, ik wil het nu! ;) Tot snel, lekker bijkletsen op het strand van Katwijk... anders, maar ook leuk en lekker :) X

• 09 April 2013 - 04:12

Martine:

Hoi, wat leuk jullie verslag te lezen. Binnenkort ga ik weer met Alison op stap. Maar we blijven in het ook o prachtige Indo. En...jullie hebben geluk...het weer in Nederland wordt eindelijk wat beter. Wat was het koud...brr