Cruz del Condor in de Colca Canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Fred Petra - WaarBenJij.nu Cruz del Condor in de Colca Canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Cruz del Condor in de Colca Canyon

Blijf op de hoogte en volg Fred

09 Juli 2013 | Peru, Arequipa

Hebben we de eerste week in Peru vooral genoten van lekker relaxt rondkijken bij een aantal highlights langs de kust van Peru, inmiddels hebben we het gevoel dat we in het echte Peru terecht zijn gekomen. De lange busrit van Ica naar Arequipa bracht ons in 14 uur midden in de
Andes. Tijdens het rijden voelde we al dat we de ene bocht naar de andere bocht omhoog draaide, maar toen om 6 uur de zon op begon te komen zagen we vooral kaal en dor, bergachtig maanlandschap met op de achtergrond hoge pieken bedekt met sneeuw en perfect gevormde
vulkanen. De busrit begon overigens met een voor ons nieuw fenomeen.
Niet de gebruikelijke slecht nagesynchroniseerde hakfilm, maar een heuse bingo. Ik moest gelijk denken aan mijn vriendinnen in Katwijk die niet vies zijn van een ouderwets gezellig potje bingo....jullie hadden het geweldig gevonden;-) De prijzen waren ook niet mis; de restanten van het eerder gekregen diner (zoals in een vliegtuig). De 3e prijs was een bakje met salade (het voorgerecht), de 2e prijs het dessert; een soort rijstachtige pudding en de hoofdprijs van deze bingo; een bakje met het eerdere hoofdgerecht, gebakken rijst met kip! Gelukkig hebben we niets gewonnen, maar hebben we wel ons Spaans wat kunnen verbeteren
met het vertalen van de cijfers die steeds opgenoemd werden!

Na de lange busrit, waarin we toch nog wat uurtjes hebben kunnen slapen, komen we rond 10 uur in de ochtend aan in Arequipa, de 2e stad van Peru met ongeveer een miljoen inwonens. De stad ligt op een soort hoog plateau tegen de vulkaan El Misti aan, die dan ook groots en perfect gevormd het achtergrond decor vormt. Na een kort taxiritje van het busstation naar het oude centrum van de stad komen we aan bij ons nieuwe onderkomen, Casa de Avila. Het is een schattig hotelletje met een grote binnentuin, waaromheen de kamers liggen. In de prachtig onderhouden tuin staan heerlijke zitjes en tevens is er een grote openluchtkeuken, waar een kokkin elke middag kookworkshops geeft. Kortom, een prima plek om weer even bij te komen en verder te genieten. Nadat we de tassen in de kamer hebben gezet en wat luchtigere kleding
hebben aangetrokken, gaan we de stad in om nog een verlaat ontbijtje te scoren....en dat lukt! We vinden een klein, bijna Frans-achtige cafeetje, waar ze de meest verrukkelijke crepes serveren. Dat doet je een lange busreis dan in een keer weer vergeten;-) De rest van de dag regelen we nog wat tours, hotels en busritten voor de komende week en verder
genieten we in de tuin van het heerlijke weer. Ondanks dat het hier winter is, is dit de mooiste tijd van het jaar in Arequipa (en eigenlijk ook in de rest van Peru). De dagen zijn helder, zonnig en warm, zo rond de 22 graden en de nachten zijn koel en fris, zo rond de 5 graden. Zomerse dagen en winterse nachten dus, waardoor we heerlijk onder de dikke wollen dekens slapen maar overdag gewoon in ons zomerkloffie door de stad wandelen. Kortom, wat ons betreft perfect zomerweer!

Zaterdagochtend worden we verrast met een heerlijk uitgebreid ontbijt. Dat is echt voor het eerst, want meestal is het niet meer dan witte toast met jam en een kop koffie. Maar bij Casa de Avila, waar veel aandacht voor koken is zijn er verse sapjes, verse zeekaak-achtige witte broodjes
met diverse soorten zelfgemaakte jam, vers fruit, pannenkoeken, omeletjes en kaas...daar weten wij best wel weer raad mee! Na het uitgebreide ontbijt gaan we lekker wandelen door het oude stadscentrum van Arequipa, waar nog veel invloeden te zien zijn uit de tijd dat Peru een Spaanse kolonie was. Zo is er midden in het centrum een groot plein met park, een enorme kerk en brede overdekte gallerijen met winkeltjes en restaurantjes. We besluiten een bezoekje te brengen aan de kerk die pas weer helemaal gerenoveerd is nadat in 2001 een grote aardbeving een van de torens heeft doen instorten. We krijgen een rondleiding door de kerk en het blijkt dat alles in de kerk eigenlijk vanuit Europa komt; het enorme orgel komt uit Belgie, het vele marmer uit Italie, houtsnijwerk uit Duitsland, zilverwerk en kunst uit Spanje....de enige connectie met Peru
blijkt de plaats waar de kerk staat;-) Maar onze gids verteld enthousiast verder en neemt ons uiteindelijk mee naar het dak van de kerk waar de toren mogen beklimmen. We hebben een prachtig uitzicht over Arequipa en de bergen en vulkanen op de achtergrond en denken vooral niet aan het feit dat er hier nog wel eens aardbevingen zijn, waarbij dingen instorten;-) Voor de lunch belanden we bij een bijzonder restaurant, waarbij wij ons opeens weer even in Marokko of Istanbul wanen....maar het is heerlijk om even te genieten van een andere keuken.
De Peruaanse keuken blinkt namelijk niet uit in culinaire hoogstandjes en is vooral puur en basic.....geen overtollige vakantie-kilo's denken we dan maar! Na de lunch struinen we nog even lekker verder door de stad en de rest van de middag zoeken we de tuin van ons hotel weer op.

Op zondagochtend gaat al heel vroeg de wekker want vandaag vertrekken we voor een 2-daagse trip naar de Colca Canyon. Dit is een van de diepste kloven ter wereld in een prachtig gebied in de Andes op een paar uur rijden van Arequipa. Martin is de gids die met chauffeur Juan Carlos met ons op pad gaat, samen met nog 4 andere toeristen. Martin spreekt prima Engels en verteld ons onderweg veel van de natuur, flora, fauna en de mensen die in dit gebied wonen. We rijden door
een prachtig landschap wat varieert van hoge bergen met besneeuwde toppen, kale woestijnachtige vlaktes, kraterachtig maanlandschap en imposant steeds in het zicht de 5820 meter hoge El Misti vulkaan. Verder zien we heel veel lama's, alpaca's en vicunas die over de vlaktse zwerven.
Het perfecte Andes-plaatje! De ochtend vliegt voorbij en de hoogtemeter telt ook aardig door, want wanneer we stoppen voor een theepauze blijkt dat we al op 4600 meter boven zeeniveau zitten....en dat voelen we als we klein trapje op moeten lopen;-) Uiteindelijk bereiken we het dorpje Chivaz, wat aan het begin van de Colca Canyon ligt. Hier checken we eerst in in ons onderkomen voor de nacht en dat is de schattige Mamayacchi Lodge. De entree lijkt meer op het huis van Hans en Grietje met zn rieten dak en achter het hoofdgebouw bevinden zich diverse bungalows met het meest geweldige uitzicht over het begin van de Colca Canyon. In het restaurant staat tevens een zalige lunch op ons te wachten met de meest heerlijke salades van diverse soorten groenten en peulvruchten....alles uit eigen tuin en daar houden wij van! Na de lunch gaan we een stuk wandelen naar een prachtig uitzichtpunt en we merken dat we op hoogte zitten, want het wandelen gaat in een zeer rustig tempo. Arequipa ligt op een hoogte 2400 meter en inmiddels zijn we hier op een hoogte van 3500 meter, wat we echt wel voelen. De luchtvochtigheid is nog maar 20% en ademhalen door de neus is lastig en een droge bedoening. Maar het is alvast een mooie gewenning voor de komende weken want vanaf komende weekend zullen we tot aan het einde van deze reis niet meer onder de 3800 meter komen.
Na de wandeling nestelen wij ons met een boek en een pot thee bij de grote openhaard in het restaurant en genieten vooral van de complete stilte....totdat een klein jongetje uit Nederland ons ontdekt en ons een uur lang de oren van de kop lult...hebben wij weer, pa en ma lekker rustig
op de kamer en wij mogen babysitten;-(( Later terug op de kamer, hebben ze al lekker de kachel voor ons aangestoken en hebben we ook nog eens een super hete douche....extra genieten nog maar even, want de komende weken zal dat er waarschijnlijk ook niet veel meer van komen. Fred heeft inmiddels wat last van de hoogte, maar met een Ibuprofen op ligt hij 10 minuten later al weer flink te snurken;-)

Maandagochtend gaat om 5 uur de wekker, maar aangezien wij nog steeds rond 20 uur naar bed gaan is het voor ons inmiddels de gebruikelijk tijd om wakker te worden. We kleden ons dik aan en schuiven aan voor een vroeg ontbijtje in het restaurant. Vervolgens vertrekken we met de groep richting de Colca Canyon, waar we vandaag een aantal mooie plaatsten gaan bezoeken met als hoogte punt de Cruz del Condor. Hier zweven elke morgen op de termiek tientallen condors door de kloof en vanaf een hoge rots zijn de condors bijna aan te raken. Maar voor het zover is, stoppen we eerst bij een klein dorpje in de kloof waar het al enorm bedrijvig is. De zon komt pas net over de bergen, maar de markt is
al in volle gang, er klinkt muziek, er wordt gedanst en vooral veel hete thee gedronken. We leven hier echt met 4 seizoenen per dag, want nu de zon nog niet helemaal op is, is het gewoon winterse vrieskou. Dus met onze dikke winterjassen aan genieten we van een kopje coca-thee en zien ondertussen de zon verder omhoog komen....dat is mooi wakker worden zo. Uiteindelijk rijden we langs 4100 meter diepe kloof verder en zo nu en dan stoppen we om wat foto's te maken. Het is weer een uniek landschap en deze kloof is ruim 2 keer zo diep als de beroemde Grand Canyon in Amerika. Soms zien we niet eens de bodem van de kloof. Uiteindelijk worden we op een punt langs de kloof afgezet, waarna we met Martin een kleine hike doen richting de Cruz del Condor. En we zijn nog niet uit het busje gestapt, of de eerste condors zweven al over ons heen. Het is een prachtig gezicht en vooral het geluid van de wind door hun vleugels is indrukwekkend. In stilte genieten we van het schouwspel en kijken naar deze enorme vogels. Martin neemt ons vervolgens mee langs een prachtig wandelpad langs de kloof, waar veel kleurijke bloemen bloeien. Hij verteld weer honderd uit over alles, terwijl ondertussen
de condors gewoon met ons mee zweven. We hebben weinig aandacht voor Martin;-) Uiteindelijk komen we aan bij het hoogste punt van de kloof en wanneer we even zitten te kijken naar de condors, lijkt het alsof er een teken is geweest en verdwijnen met de termiek ook gelijk de condors. Het show is over en de uitvoering zit er op...zo lijkt het bijna!
Wij rijden uiteindelijk langs de kloof weer terug naar Chivaz, waar we met elkaar lunchen en na de lunch rijd Juan Carlos ons terug naar Arequipa, waar we aan het einde van de middag weer aankomen. Het waren 2 prachtige dagen met uitzonderlijke natuur...dat smaakt naar meer!

En meer uitzonderlijke natuur gaat er komen, al hebben we vandaag nog even een vrije dag in Arequipa. Waar we nu heerlijk in de tuin zitten en ons voorbereiden op weer een lange reisetappe. Morgen vertrekken we richting Chili, een busrit van ruim 10 uur waarna we vervolgens donderdagavond met de nachtbus naar San Pedro de Atacama reizen, wederom 12 uur in de bus....maar dan zijn we in de Atacama woestijn, van waaruit we aankomend weekend voor 3 dagen met een jeep over de
zoutvlaktes naar Uyumi in Bolivia gaan reizen.....kortom, nog genoeg natuurlijkgeweld in het vooruitzicht!!!

Liefs,

Fred & Petra

• 10 Juli 2013 - 12:46

El:

Wat een bijzondere en mooie reis alweer. Bingo in de bus tot condors boven jullie hoofden. Jullie leven een hele mooie film, maar dan echt!

Lx

• 22 Juli 2013 - 08:49

Marieke:

Prachtige foto's en die bingo hadden we idd zeker niet willen missen!! X

Verslag uit: Peru, Arequipa

2013 - Peru, Chili & Bolivia via New York

Het is inmiddels wel duidelijk dat reizen een groot onderdeel van ons leven is! Het is fijn om thuis te zijn, te werken en een leuke tijd met collega's te hebben, te genieten van het goede leven hier in Nederland met vrienden en familie. Maar wij vinden het ook altijd weer heel fijn om op pad te gaan, de wijde wereld in te trekken, andere culturen te ervaren en vooral te genieten van de enorme vrijheid.

En dus gaan we weer op pad voor een prachtige vervolgreis in Zuid-Amerika. Waren het in 2011-2012 Brazilie, Argentinie, Antarctica, Chili en Uruguay waar we op ontdekkingsreis gingen, deze keer reizen we verder naar het noorden. We beginnen deze reis in de hoofdstad van Peru; Lima. Vervolgens reizen we de langs de kust af naar het zuiden richting Chili. Via het noorden van Chili, doorkruisen we Atacamawoestiijn naar de zoutvlaktes van Uyumi in Bolivia. Vanuit het zuiden van Bolivia gaat de reis weer richting het noorden, via Sucre naar La Paz en Lake Titicaca. Daar gaan we de grens weer over naar Peru waar we onze reis eindigen met een trekking over de beroemde Inca Trail naar een van de zeven wereldwonderen; Machu Pichu. Kortom, een prachtige reis in het vooruitzicht.....alleen nu nog hopen dat het winterse weer in Zuid Amerika zich van zijn beste kant laat zien met hopelijk heel veel zon....en dan overleven de nachten met -10 ook wel;-)
En dan vergeet ik bijna nog de slagroom op de taart waar we deze reis mee beginnen; een stedentrip naar New York! Als het vliegtuig daar toch een tussenlanding maakt, dan kunnen we net zo goed 5 dagen uitstappen...en dat doen we dan ook!

Wij hebben er weer zin in, maar dat zal niemand meer verbazen!

Liefs,

Fred & Petra