Cirkel rond in Ierland! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Fred Petra - WaarBenJij.nu Cirkel rond in Ierland! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Cirkel rond in Ierland!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Fred

26 Juli 2010 | Ierland, Dublin

Een week verder in Ierland betekend inmiddels ook heel wat taartjes verder in deze taartjes-hemel; rhubarb-crumble pie, caramel slices, merrenge-rhubarb pie, banoffee pie, pecan pie, apple-crumble pie, pavlova, lemoncheesecake, chocolate-rasberrycake, en walnutcheesecake......en dan nog hebben we zeker nog niet alles geproeft! Wat blijft dit toch een ontzettend leuk land. En Fred is het er helemaal mee eens, want zoals ik vele taartjes heb uitgeprobeerd (waar hij net zo goed van mee gegeten heeft;-))....heeft hij zich natuurlijk bezig gehouden met de Ierse bieren. Harp, Guinness, Smithwick, Bulmers, Murphy's en Irish Ale....minder soorten dan alle taartjes, maar dan wel in de hoeveelheid van een pint, dus dat is om het even! Alleen al deze ingredienten maken Ierland voor ons tot een geweldige vakantiebestemming.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de prachtige natuur rond de Ring of Kerry. Een smalle kronkelweg die zich langs de kust van het schiereiland van de Kerry Penninsula baant. Onderweg kwamen we langs prachtige hoge kliffen, kleine baaien met parel witte strandjes, kleurrijke dorpjes en zagen we vele groene, uitgestrekte en heuvelachtige vergezichten. In Nieuw Zeeland hebben ze in de Maori-taal wel 600 namen voor alle tinten groen die je in de natuur van Nieuw Zeeland kan bewonderen, maar al deze benamingen zouden in Ierland ook prima te gebruiken zijn. Deze reis doet ons overigens toch erg denken aan onze reis door Nieuw Zeeland. De groene natuur, de grillige kustlijn en de kleine dorpjes hebben veel weg van bepaalde gedeelte van Nieuw Zeeland....en ook daar wisten ze wel raad met de taartjes-cultuur;-)))

Naast de Ring of Kerry, hebben we ook nog een uitstapje gemaakt naar Killarney NP, waar we de Gap of Dunloe hebben gewandeld. Een prachtige wandeling door een zeer groene vallei die ontstaan is in een van de laatste ijstijden en die omringt wordt door hoge bergen. In de vallei liggen een aantal mooie meren, en aangezien de zon uitbundig scheen op het moment dat wij daar waren was het echt een genot om hier lekker door de natuur te wandelen. De sfeer van een oud Ierland werd hier helemaal compleet gemaakt door de paarden met wagens die door het gebied reden, om de minder actieve toeristen ook van deze overweldiggende natuur te laten genieten.

Na de Ring of Kerry bezochten we ook nog een aantal leuke dorpjes, waaronder Kenmare, waar prachtige gekleurde gevels worden versiert met de meest fantastische uithangborden en zeer bloemige hanging baskets. Maar eerlijk is eerlijk; wat ook een beetje hielp is dat de zon zich hier van haar beste kant liet zien. De wereld ziet er gewoon altijd net wat mooier uit als de zon schijnt...en wij vinden Ierland al mooi tijdens bewolking en flinke regenbuien! Deze geregelde regenbuien hebben er overigens voor gezorgt dat we uiteindelijk meer in B&B's en hotels hebben geslapen dan in ons tentje, maar met een stand 9-8 in het nadeel van ons tentje mogen we toch niet klagen.....de 2 nachten in Noorwegen in een tentje hebben we ruim overtroffen!!! Wat betekend dat het weer absoluut beter was dan in Noorwegen vorig jaar, waar het vooral heel koud was. In Ierland was de temperatuur prima, maar was het vooral heel erg nat op sommige momenten van de dag. Nooit hele dagen lang regen, maar ook nooit hele dagen lang zon. Eigenlijk was het steeds van alles een beetje en kon het echt in 5 minuten veranderen.

Maar niet tijdens de laatste dagen die we met de familie Labree hebben doorgebracht....de zon liet zich geregeld zien en we hebben zelfs buiten gegeten, op een terrasje gezeten en lekker even in het park gehangen. Ellen ging toch wel twijfelen aan mijn oprechtheid tijdens het schrijven van deze belevenissen....maar goed, de eerste dagen in Ierland hadden wij ook prachtig weermomenten;-))) Toch was het heerlijk om zaterdagavond lekker met elkaar te genieten van een Ierse maaltijd, zittend in het zonnetje en gezellig kletsend met elkaar. Toch leuk om heerlijk met goede vrienden zo in Ierland even een paar dagen met elkaar door te brengen en bij te kletsen....en fijn dat we ook lekker in hun luxe huis mochten komen logeren! Helaas moesten we zondag alweer afescheid nemen van elkaar, maar niet nadat we samen de stad Cork hebben bezocht. Geen charmante stad, maar we hebben lekker rondgewandeld, de 2-euroshop geplunderd en nog even in het park in het zonnetje gehangen. Aan het einde van de middag hebben we gedag gezegd en zijn Ellen en Erik met de jongens terug gereden naar Dunmanway en wij zijn plankgas naar Dublin gevlogen. Hier hadden wij al een kamer geregeld in het Ibishotel...welke op loopafstand van de Indiaase takeaway ligt...daar waar we onze eet-avontuur in Ierland mee begonnen zijn! De cirkel is rond, de reis door Ierland is bijna afgelopen en we sluiten dus maar af zoals we begonnen zijn...met heerlijke curries en naanbrood. Terwijl op het filmnet een Bollywood-kraker getoont wordt.....de sfeer is compleet en wij wanen ons even in weer in India, terwijl we als we naar buiten kijken een regenachtig en grijs Dublin zien....ook wat dat betreft is de cirkel rond!

En nu zitten we op de boot naar Engeland, waar we rond de middag hopen aan te komen. Terwijl Fred nog kijkt naar de herhaling van de finale tussen Taylor en Van Barneveld, surf ik lekker over het internet en geniet van het mooie en zonnige uitzicht over de Ierse Zee. Vanmiddag zullen we met de auto Engeland doorkruisen richting Harwich waar we vanavond de boot naar Hoek van Holland zullen nemen.....heerlijk om weer met zo'n mini-cruise af te sluiten;-))

En dan hebben we morgen nog net even de tijd om alle kampeerspullen weer op te ruimen en ons klaar te maken voor het harde werkende leven....woensdag is gewoon weer een werkdag...tijd om te dromen over nieuwe avonturen!!!

Liefs,

Fred & Petra

• 26 Juli 2010 - 10:03

Nancy:

Hello dear,
    It sounds like (cake) heaven indeed, besides the weather though ;-)
    Have a good journey home and hope to talk and see you soon. I lost already 7 kg, no cakes for me
    :-( But my trousers are fitting me much beter
    :-)
    Bye bye, hugs & kisses from (also a rainy) NL