Bijkomen in Bangkok! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Fred Petra - WaarBenJij.nu Bijkomen in Bangkok! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Bijkomen in Bangkok!

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Fred

24 Maart 2013 | Thailand, Bangkok

Donderdagochtend gaat gewoon om 6 uur de wekker, maar toch is het geen gewone dag! Vandaag gaat de lente beginnen en beter nog voor ons; de zomer. We vertrekken weer naar Thailand, niet voor een wilde reis, maar voor een heerlijke relax-vakantie.

De lange reis begint met een taxirit naar Schiphol, uiteraard verzorgt door Taxiservice Hoek...pa heeft het er maar druk mee. Op Schiphol kopen we nog wat ontspannen lees voor onderweg en na een bakkie bij de Starbucks vertrekken we voor de volgende etappe naar Parijs. Keurig op tijd komen we daar aan, wisselen van vliegtuig en nog geen 2 uur later zijn we opweg naar Bangkok. We zitten heerlijk ruim bij de nooduitgang, hebben een eigen tv en 2 afleveringen van Friends, 2 films, 2 maaltijden en 2 uurtjes slapen later, landen we 's ochtends om half 7 in een warm en zonovergoten Bangkok. De douaneperikelen gaan snel, de koffer ligt al op de band en een uur nadat we geland zijn lopen we het gekoelde vliegveld af...de tropische buitenlucht in. Naar dit moment hebben wij al enige tijd uitgekeken; het moment dat een warme tropische deken over ons neerdaalt...het bloed door mn aderen begint weer te stromen!

Met de taxi banen we ons een weg door de ochtendspits van Bangkok en net wanneer Khao San Road langzaam ontwaakt na weer een nacht vol feestgedruis, worden wij afgezet bij ons vertrouwde hotel. Gelukkig kunnen we gelijk inchecken en even later gaan we lekker op een terrasje ontbijten....jurkje en teenslippers aan;-) En terwijl wij lekker zitten te genieten, lopen er vele backpackers langs ons terras. De afgelopen 8 jaar zijn we hier regelmatig geweest en we beseffen maar weer eens dat het hier een on-going-business is. Dag in dag uit, 365 dagen per jaar, jaar in jaar uit, reizigers die komen en gaan, elk met hun eigen verhaal, hun eigen reis, hun eigen ervaringen en het is fijn dat ook wij daar weer even onderdeel van uit mogen maken. Na het ontbijt gaan we toch nog even slapen, want het was toch een kort nachtje vannacht. Rond het middaguur ontwaken we en gaan de omgeving van Khao San Road opnieuw verkennen. Hier en daar een ander restaurant, een ander winkeltje en een ander marktkraampje....maar nog steeds heel veel te koop...de nieuwste brillen, boxershorts, zwembroeken, trainingspakken, sjaals, jurkjes, sieraden en alles wat je maar kan vinden van de grote merken...maar dan uiteraard voor een Khao San prijs! We struinen lekker rond en belanden uiteindelijk op een terrasje voor een bordje gebakken rijst en een ijskoude grote Chang-bier. De serveerster ging echt heel serieus nog aan Fred vragen of hij een grote of kleine fles wilde..zo grappig die Thaise vrouwtjes. Wat overigens ook fijn is met die Thaise verkoopsters, serveersters etc.? Ze laten mij vooral met rust, sterker nog negeren mij volledig en richten zich vooral tot Fred;-) Echt wel eens fijn dat ik niets hoef te regelen....ik moet vooral alleen oppassen dat ze verder wel op gepaste afstand blijven...naar mijn zin!
's Middags genieten we van een uitgebreide Thaise massage....en wat hebben wij ook hier toch naar uitgekeken. We worden gerekt, gestrekt en blauw geknepen...maar wat is het toch goddelijk lekker. De lange reis zijn we al compleet vergeten. s' Avonds gaan we bij ons favoriete familie restaurantje eten...en ook hier is nog niets verandert. Oma staat nog steeds achter de BBQ visjes te grillen en de rest van de familie maakt de meest zalige Thaise gerechten klaar...we smullen er weer een eind op los en met volle buikjes rollen we niet veel later ons bedje in. Wij zijn al weer helemaal chill!

Aangezien we de afgelopen jaren al vele malen in Bangkok geweest zijn, hebben wij deze reis geen grote culturele hoogstandjes op de agenda staan. Daarintegen wel grote shopbehoefte! Na het ontbijt nemen we dan ook de taxi naar het MBK...een van de grootste shoppingmalls van Bangkok. Een enorm complex met wel 10 etages winkel aan winkel, aan winkel. Parken zijn weinig te vinden in Bangkok en voor een beetje verkoeling zoeken de meeste inwoners hier vooral de goed gekoelde shoppingmalls op, vandaar genoeg aanbod dus. We struinen etage na etage af, drinken koffie met taart bij Starbucks, lunchen bij de Pizzahut en nemen aan het einde van de middag moe maar voldaan de taxi terug richting het hotel. Niet de gehele verlanglijst afgewerkt...maar toch een heel eind gekomen en vooral een heeeeeel eind gelopen. Dus terug bij het hotel plompen we nog even bij de masseur neer voor een verdiende voetmassage.
Na een verfrissende douche sluiten we deze zalige dag af met een uitgebreid diner bij ons favoriete Indiaase restaurant in Bangkok. Na de meest zalige curries met naanbrood slenteren we door de gezellig drukke straatjes terug naar t hotel. Het is zo heerlijk om te zien dat deze wijk vooral 's avonds tot leven komt. Overal ontstaan straatrestaurantjes waar de meest uiteenlopende gerechten worden geserveert. Marktkraampjes verkopen de gekste artikelen en bij de meeste openlucht bars staat iemand wel op een gitaar te tokkelen of lekker te zingen. Zo jammer dat wij dit warme-zomer-avond-leven in Nederland zo weinig hebben....maar wat hebben wij genoten van deze dag.

Wanneer het langzaam ochtend wordt komen de feestgangers terug in het hotel na weer een nacht flink doorhalen. En het zal niemand verbazen dat daar wel eens 'bezoekers' meekomen. Zo ook bij onze buurjongen vannacht. Maar wanneer hij de dame in kwestie zat is zet hij haar buiten de deur, met een kleine vergoeding. Alleen hier gaat het mis, want zij vindt dat ze toch echt nog wel 1000 baht meer verdient heeft dan de 3000 baht die hij haar gegeven heeft....ze is tenslotte zo lief voor hem geweest. Er volgt een flinke, vooral luidruchtige woordenwisseling....waar mijn oordoppen uiteindelijk een eind aan maken. De tactiek 'als je net doet alsof het er niet is, dan is het er ook niet' werkt maar gedeeltelijk want ondertussen lig ik me af te vragen wat ze voor die 4000 baht heeft moeten doen...115,-- euro is voor Thaise begrippen best veel geld!? Maar goed Thailand is Thailand en dat zal waarschijnlijk ook nooit anders worden. Laten wij ons vooral richten op de mooie dingen van Thailand want die zijn er ook in overvloed! En die mooie dingen zijn voor ons op dit moment vooral de zon, het lekkere eten en de zalige massages. Onze behoefte om er op uit te trekken is nog niet heel groot en we besluiten dan ook om na het onbijt niet naar de grote weekendmarkt te gaan (Fred was snel overgehaald;-), maar ons lekker bij het zwembad op het dakterras te instaleren met een boek...een goed begin van een relaxte zondagochtend. Aan het einde van de ochtend verhuizen we weer naar de Thaise masseur naast het zwembad en hier worden alle spieren weer flink onder handen genomen....her en der zijn al wat blauwe plekken te zien....maar wat hebben die masseurs een handen! Voor de lunch zoeken we een fijn terras op waar we genieten van een bord Thaise noodles; Pad Thai. Toetjes kennen ze niet echt in Thailand, ze houden het vooral op fruit, maar geen probleem....hier in de buurt weet ik een fantastische pattiserie te zitten....en uiteraard wil ik even kijken of deze er ook echt nog daadwerkelijk is;-) En wat een geluk....nog steeds op dezelfde plaats, met de meest goddelijke gebakjes zit nog steeds deze zalige bakker. Met een enorm stuk banofee taart en een punt blue berry cheesecake lopen we terug naar ons hotel waar we de lekkernijen wegspoelen met koffie en thee...het is nog steeds zo fijn om hier te zijn!

Maar morgen vertrekken we met de trein naar Ayutthaya, de oude hoofdstad van Thailand, 2 uur rijden ten noorden van Bangkok. Hier gaan we de komende dagen toch nog wat cultuur opsnuiven want in deze oude stad zijn ontzettend veel mooie en zeer oude tempels te vinden...en het is al weer even geleden dat we in Azie tempels hebben bezocht..dus het kan wel weer. Maar eerst gaan we nog even een drankje pakken op het dakterras, als de zon zo ondergaat en vervolgens vinden we vast wel weer ergens een plekje voor een lekker Thais avondmaal!

Veel liefs,

Fred & Petra

• 24 Maart 2013 - 14:48

De Craatsjes:

Hey fred en petra,

Dat is nu toevallig, vandaag hadden edwin en ik er over om met de kids naar Thailand te gaan en zo zitten jullie er!!! De geuren, kleuren en geluiden zijn weer voelbaar, reukbaar en hoorbaar. Heerlijk hoor!!!

Vanochtend hebben wij "afscheid" genomem van broertje robin, schoonzus Germaine en hun kids. Zij gaan volgende week voor 5 maanden touren door USA en Canada.
    Dus ook een lange reis, wij hebben ze besmet met het reisvirus met kids, hahahha.

Woensdag gaan wij de sneeuw nog opzoeken in Zwitserland om 5 dagen de latten onder ons te binden. Wel vreemd om te weten dat de temperaturen in de alpen milder zijn dan hier in NL.
    Dinsdagavond moet Sandy nog een tentamen maken voor een deeltijd HBO (jaja, ik ben weer student, fulltime werken en moeder, een drukke combinatie, hahhha) Het is eerlijk gezegd best leuk om weer op de campus/school te zitten met een loeizware schooltas zwervend langs de lokalen. Je voelt je plotseling weer 16, hahahha, terwijl ik morgen mijn 41e verjaardag ga vieren.

Veel plezier in Ayutthaya. S'avonds trekken de verlichte toeristentreintjes langs de oude tempels. Er is een leuk curry- huis tegenover het tempelcomplex waar JUNGLE-cury op het menu staat. Zelfs bij Edwin brak het zweet uit......
    Have fun en lezen graag de volgende update!!

Liefs
    Sandy en co

• 24 Maart 2013 - 17:49

Nancy:

Hmmmmmm....al lezende...voel, hoor, proef, ruik en zie ik mezelf op Khao San Road lopen, zo richting D&D, naar boven, naar het dakterras en geniet ik in gedachten van een o zo heerlijke massage....zucht... Maar ik zit hier in het koude NL... Ga maar eens denken wat ik anders, lees nog beter kan doen....zodat ik op afzienbaar termijn ook weer een keer in Bangkok ben (of een andere fijne zonnige bestemming). Jullie in ieder geval veel plezier en wanneer jullie terug zijn, is het hier hopelijk ook wat meer lente en kletsen we bij op het terras van KW102 ;-) hahahaha 6. Liefs, ☼N

• 24 Maart 2013 - 17:58

Reinier:

Hoi,

Leuk om te lezen dat jullie weer op de oude stek zijn.
    Al gezwommen boven op het dak?

Ayutthaya is erg mooi, ik ben daar ook geweest met die Noorse jongen en die meid uit Bangkok. Ook nog een rit op de olifant gemaakt daar.

Veel plezier

Reinier

P.s. 4000? ......lijkt mij een gevalletje de dronken tourist geld afhandig maken.
    Kho san road is trouwens bijna alles nep, ook de dames ;)

• 24 Maart 2013 - 22:49

Leo En Jeannette:

Bangkok dus. Goeie keus. Zóóó jaloers. Onze favoriete plek. Enjoy, enjoy, enjoy.

Tip 1: Als jullie er nog nooit zijn geweest zijn de vleermuizen van Pak Chong een aanrader. (Kom je langs naar Ayutthaya).
    Tip 2: Red curry bij Tony's place in Ayutthaya . De beste die we hebben gegeten.

gr

Leo en jeannette