Perfecte pilsen in Praag! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Fred Petra - WaarBenJij.nu Perfecte pilsen in Praag! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Perfecte pilsen in Praag!

Blijf op de hoogte en volg Fred

04 Augustus 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Zomervakantie en geen reisje in het vooruitzicht...die twee zijn lastig te matchen voor ons! Gelukkig bracht een zoektocht op internet ons in het oude en vooral historische Praag. Via Rotterdam, in een uurtje vliegen, stapten we zo in een andere wereld.

Al is Rotterdam Airport bij vertrek al een andere, kleinere, wereld voor ons. Maar wel zo gemoedelijk, rustig, fijn en net zo om de hoek als haar veel grotere zus Schiphol. Met uitzicht op de aankomende en vertrekkende vliegtuigen vanuit het panoramarestaurant, drinken we met pa en ma Hoek nog lekker even een bakje koffie en nemen even later voor de zoveelste keer afscheid van elkaar op een vliegveld. Deze keer niet voor 6 maanden maar voor 6 dagen...maar dat mag de pret niet drukken. En niet veel later laten we Hollandse bodem weer achterons, vliegen we de zon te gemoed en landen we een uutje later in het heerlijke warme Praag, waar we al keurig worden opgewacht door een taxi. En weer niet heel veel later zien we de prachtig historisch stad voor ons liggen en worden wij afgezet bij een over-de-top jaren' 70 oostblok hotel. Maar alles superschoon, van binnen netjes opgeknapt en in een rustige woonwijk, op 4 tramhaltes van het centrum. Een prima basis om Praag verder te gaan verkennen....nadat we lekker hebben geslapen!

Woensdagochtend vertrekken we na het ontbijt fris en fruitig richting het oude centrum van de stad en wat gelijk opvalt in deze bijzondere stad is de enorme diversiteit van oude, maar goed gerestaureerde barokke gebouwen. Het ene gebouw nog overdadiger gedecoreerd dan het andere en vooral in alle pasteltinten geschilderd die je maar kan bedenken. We slenteren dan ook gewoon lekker rond en genieten van alles wat we om ons heen zien. Tegen het einde van ochtend belanden we op het eerste terrasje van deze reis en het zal jullie niet verbazen dat dit bij een schattig klein koffiehuisje is....met een mooi assortiment aan lekkere taartjes. Het vakantiegevoel zit er gelijk weer goed in. Na de verfrissing wandelen we verder naar het oude plein midden in de stad en hier zien we nog meer pracht en praal...en toeristen bij elkaar. Vooral bij de oude stadstoren is het een drukte van belang, aangezien de astronomische klok op de toren bijna het hele uur gaat slaan. En elk uur gaan er boven de klok dan 2 poortjes open waar de 12 appostelen een voor een verschijnen. Het is een komisch gezicht, vooral omdat er minstens 1000 toeristen staan te kijken...met evenveel klikkende camera's;-) In de kleine straatjes achter het plein ontdekken we vervolgens een leuk klein pleintje met wat restaurantjes. We komen bij een klein Italiaans restaurantje uit, waar we heerlijk genieten van een lange en uitgebreide lunch. Na de lunch waggelen we door het centrum terug naar de rivier waar we de grootste Keizer Karel brug oversteken. Ook hier zijn we niet de enige toeristen en het is dringengeblazen om deze toch wel hele grote brug over te komen. Het is duidelijk dat dit topattractie nummer 1 is in Praag. Aan de andere kant van de rivier belanden we al snel weer op een heerlijk terrasje aan de rivier....onder de bomen, met een verfrissend windje...en een halve liter bier...wij houden nu al van Praag! En na zo'n 'vermoeiende' dag nemen we aan het einde van de middag de tram weer terug naar ons hotel, waar we vooral nagenieten van een heerlijke dag in een prachtige stad.

De volgende ochtend vertrekken we na het ontbijt opnieuw met de tram de stad in en deze keer begeven wij ons naar de burcht die op de rechteroever van de stad ligt. Hier bevinden zich het Praag-kasteel en de St Vitus Kathedraal met daarom heen grote uitgestrekte tuinen. Ook hier slenteren binnen de kasteelmuren door kleine straatjes en bewonderen in de kerk de zeer kleurrijke en grootste glas-in-lood-ramen. Vanaf de kasteelmuren hebben uitzicht over de gehele stad en de prachtige gebouwen en tuinen die onder de burcht liggen. Terwijl we even staan te genieten van het uitzicht ontdekken we op een van de kasteelmuren een restaurantje met een prachtig terras en we besluiten hier lekker even koffie te gaan drinken. Nu 'ontdekte' ik dit natuurlijk niet per ongeluk....ik had in de reisgids allang gelezen dat hier een fantastische 'royal' tearoom zit...maar dat hoeft Fred natuurlijk niet te weten als hij zit te genieten van zeer smakelijke apfelstrudel met vanilliesaus;-)))
Als we na de koffie het kasteel verlaten, vind net voor de ingang van het kasteel de wisseling van de wachten plaats en dit gaat met groots vertoon van dramatiek. Eerst komt er een heel peleton soldaten aan macheren in prachtige kostuums, terwijl er ondertussen een muziekkorps staat te schallen. Even later wisselen de wachten van plek en is de hele show weer afgelopen. Wij struinen verder door de Mala Strana en ook deze wijk ziet er geweldig uit. Suikerspin-achtige huizen, coblestone straatjes, barokke kerken en daartussen diverse groene parken. De strak blauwe lucht en de stralende zon zorgen er natuurlijk voor dat alles er nog mooier uitziet;-) Voor de lunch eindigen we bij een Thais restaurant en even wanen we ons echt in Thailand....alleen als we later weer naar buiten stappen, staan we zo weer in het historisch Praag. Maar dat Thailand een grote favoriet bij ons blijft, blijkt even later als we op een Thais Massage Paradijs stuiten. En na al dat gewandel, kunnen de voeten best wel een rek en strek beurt gebruiken. Een half uur later staan we weer fris te trappelen om verder te gaan....naar het volgende terras! We lopen weer de Karelsbrug over, terug naar de linkeroever. Het is echt opvallend hoe ontzettend veel Nederlanders er in de stad rondlopen...zo ook weer op de brug. Wanneer we op de brug lopen zien we aan de rechterkant een klein terrasje boven het water en niet veel later zitten we daar al aan de verfrissingen....geen overbodige luxe met 30 graden!
Na de uitgebreide Thaise lunch van de middag, halen we bij de supermarkt op de hoek van de straat wat aardbeien en yoghurt en in onze prive tuin voor de suite genieten we van dit frisse avondmaal (lees klein binnenplaatsje voor onze kamer;-)

Na een flink onweer die nacht is het vrijdagochtend bewolkt maar gelukkig wel droog. Halverwege de ochtend gaan we weer de stad in en deze keer bezoeken we de Joodse wijk van Praag. Maar voordat we echt gaan kijken, maken we een pitstop bij de Prague-Bakery. En deze winkel is er een helemaal naar mijn bekkie....de meest prachtige en zalige taartjes, kleurijke macarones en een enorme diversiteit een zelfgebakken koeken, cakes, brood en quiches. We zwichten voor de beste carrotcake in the world....maar ook de kleffe brownie doet er niet voor onder. Met vol buikje zijn we klaar voor de volgende wandeling door de Joodse wijk. Ook hier weer prachtige gebouwen met daartussen vele Joodse synachoges. Het is een van de weinige plekken in Europa waar nog zoveel Joodse gebouwen en geschiedenis te zien is. Hitler had namelijk opdracht gegeven, deze Joodse wijk in Praag te sparen van vernietiging, zodat er later een openlucht museum gemaakt van kon worden...als het gehele Joodse volk uitgeroeid zou zijn. Een bizarre gedachten en de sfeer in de synachoges en musea hier is dan ook zeer bijzonder. In gepaste stilte kijken we rond en we zijn onder de indruk van de vele namen die op de muren van de Pinkas Synachoge. Het blijft niet te beseffen wat er in die oorlogen toch allemaal gebeurd is. Soms is het goed om daar toch weer even bij stil te staan en te beseffen hoe enorm onze vrijheid is. Na al deze indrukwekkende plekken besluiten we bij een lokaal Praags restaurant te gaan lunchen met Praagse specialiteiten. We laten ons verrassen en even later komt er een groot bord goulash met brood en een houten plank met 3 enorme gerookte braadworsten...was even vergeten te vertellen dat vlees niet zo goed voor mij is;-)) Maar lands wijs, lands eer....goulash, braadworst en bier zal het zijn. Fred kan zijn grote glimlach niet verbergen en geniet met volle teugen van heel veel vlees en bier. Na deze eiwitrijke lunch wandelen we door het oude centrum weer terug richting de rivier en onderweg scoren we op markt nog even wat vitaminen voor het avondeten. Met de tram rijden we weer terug naar de rustige buitenwijk, waar we ons in alle rust weer opladen voor een nieuwe dag in de stad.

Zaterdagochtend worden we al vroeg door het zonnetje uit ons bed geschenen en na het ontbijt gaan we voor een laatste keer de stad in. Vandaag geen vast omlijnde plannen en we laten ons maar een beetje leiden door dat wat we zien. En na 5 minuten in de tram zien we langs de oever van de rivier een grote markt. We besluiten bij de volgende halte uit te stappen en struinen even later heerlijk over de markt, waar vooral streekproducten verkocht worden. En streekproducten is hier een breed begrip; bloemen, groente en fruit uit eigen moestuin, vele soorten kaas, rookworsten en brood....maar ook vele soorten zelfgebakken taarten. Halverwege de markt is een klein stukje afgezet met grote picknicktafels en wij vinden het een fantastisch plekje om een koffiestop te maken. Bij het ene tentje kopen we 2 stukken goddelijk taart en bij een ander tentje scoren we een kopje koffie en thee en net wanneer we tussen 4 nieuwe Tjechische vrienden aan een picknicktafel een plekje hebben gevonden, beginnen een paar muzikanten lekker een rustig muziekje te spelen. Wat voelen wij ons echt thuis in Praag en wat zijn de Tjechen ontzettend vriendelijk en relaxt. Na de markt wandelen we langs de rivier richting het centrum en uiteindelijk besluiten we de rivier over te steken naar de wijk Mala Strana. Hier zijn vele groene parken langs het water en daar wandelen we lekker verder. Uiteindelijk eindigen we weer in de straat waar het Thaise Massage Paradijs zit en we besluiten onszelf nog maar eens extra te verwennen. Een half uur lang worden onze (hele stijve) spieren in nek, schouders en rug gekneed en gewurgd en wanneer ik aan het einde van de massage nog even in een wokkel geduwd wordt....kraken alle wervels weer lekker op haar plek. Ook Fred hoor ik naast mij zuchten en steunen als zijn ruggewervel gekraakt wordt. Maar even later huppelen we fris de salon weer uit. Voor de lunch eindigen we in een prachtige binnentuin van een sfeervol barokke hotel midden in de Mala Strana en de tuin is in oosterse sferen ingericht. We besluiten van deze dag maar een hele feestelijke dag te maken en bij het 3-gangen lunchmenu trekken we een heerlijk flesje wit open. Naast de wijn genieten van een frisse salade, een zelfgemaakte verse pasta met een oosters tintje en superzachte tiramisu. Een paar uur later verlaten we de heerlijke binnentuin en verplaatsen ons naar het park even verder op voor een middagtukje in het park....hoe relaxt kan je zijn;-)) Aan het einde van de middag wandelen we langs de rivier weer terug richting het hotel en wanneer we langs een terras lopen waar livemuziek wordt gespeeld, besluiten we deze dag en deze reis in stijl af te sluiten....met een grote perfecte pils, zittend tussen de Pragenaren, genietend van het heerlijke weer en de gezellige muziek.

Wij kunnen maar een ding concluderen; Praag is een prachtige historisch stad met uitzonderlijk grootse, mooie en kleurrijke gebouwen. Het leven is er ontspannen, de mensen zijn super aardig, spreken goed Engels en de vele terrassen en koffiehuizen (lees bier en taartjes) zorgen er voor dat het echt een ontzettende leuke reisbestemming is voor een korte trip...lekker dicht bij huis! 't Was fijn om er zo weer even tussen uit te zijn en weer zo te genieten van de vrijheid en de prachtige omgeving!

Liefs,

Fred & Petra

• 05 Augustus 2012 - 03:06

Martine Stegeman:

Hoi Fred en Petra,
    Ohh wat leuk jullie verslag weer te lezen. En al zijnet slechts een paar dagen er tussen uit en voelt altijd een stuk langer toch!!! Wel mijnvakantie zit er op. Maandag weer werken. Vier weken Nederland en yogjakarta en eiland karimunjawa op Java. Over 2 weken naar Bali. Idulfitri vakantie dus ff relax op Paradise eiland. Ik ben ook altijd nog lekker aan t rond gaan in Indonesië. Zo veel mooie plekjes!
    Wel groetjes en werkte ook maar weer!

• 05 Augustus 2012 - 10:40

Nance:

Leuk reisje weer...op naar de volgende bestemming... X

• 05 Augustus 2012 - 11:37

T.vanleuven Amsterdam:

hallo Petra&Fred,
    leuk jullie verslag van Praag,staat nog op mijn verlanglijstje,dus kan ik nog wat ideetjes uit jullie verslag halen.
    ik was 14 dagen geleden 5 dagen in Tallinn estland,ook een aanrader mooie oude stad met vriendelijke mensen en alles zeer schoon,ook nog een overtochtje naat Helsinki gemaakt,maar Fred bestel daar maar geen pilsje een heel andere prijs
    hartelijke groeten Truus.

Tags: Praag