Het is weer echt pura vida! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Fred Petra - WaarBenJij.nu Het is weer echt pura vida! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Het is weer echt pura vida!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Fred

16 April 2009 | Costa Rica, San José

En terwijl jullie alweer op een oor liggen om de laatste dag voor het weekend te gaan beginnen, genieten wij nog even van een heerlijke zonnige donderdagmiddag in San Jose, de hoofdstad van Costa Rica. Na bijna een week dus eindelijk een berichtje van ons en zoals de vorige keer eigenlijk wel goed ging, zal ik opnieuw proberen kort en bondig te vertellen hoe wij al bijna weer een week genieten van het Pura Vida....het vrije leven, waarin alles kan, alles mag en alles goed is! Dat pura vida dan ook de lijfspreuk van de Costa Ricanen is, doet ons dan ook helemaal goed.....en het zal jullie dan ook niet verbazen dat wij hier ons helemaal thuis voelen! Maar voordat wij hier aankwamen hebben we eerst genoten van een lange, lange vlucht van Amsterdam naar Miami. En dat klinkt natuurlijk raar dat je geniet van 10 uur zitten...maar als je zo lekker comfortabel Comfort Class vliegt, dan wordt het echt bijna een feestje. En als je dan ook nog over de prachtige ijsvelden rondom Groenland en de witte winterwereld van Canada vliegt, dan wordt vliegen echt bijna sightseeing....alleen jammer dat we die witte ijsbeer niet hebben kunnen spotten!!! En hoe fijn onze vlucht ook was, onze aankomst in Miami verliep helaas iets minder soepel; geen dollar te krijgen uit de ATM, de airportshuttle naar het hotel was in geen velden of wegen te bekennen, het hotel lag toch iets verder van het vliegveld dan gedacht en ook het hotel verdiende zeker niet de schoonheidsprijs. Maar goed we hadden weer een bed om in te slapen en daar ging het uiteindelijk om. Wat overigens wel weer erg leuk was, was om weer even terug in Amerika te zijn. 6 maanden geleden waren we hier ook al en even lijkt het alsof we niet zijn weggeweest. Maar het verblijf was van korte duur, en zaterdag ochtend om 7 uur zijn we opnieuw in een taxi gestapt naar het vliegveld....ja, weer een taxi want de shuttle rijd pas vanaf 8 uur. Het goedkope hotel, leverde uiteindelijk een taxirekening van 80 dollar op...en dus hadden we beter in het Hilton kunnen gaan slapen, maar dat is weer een leer voor de volgende keer!

Zaterdagochtend landen we uiteindelijk in een warm en bijzonder San Jose. Bijzonder vooral om dat het paasweekend is en iedereen de stad is uitgevlucht om de feestdagen elders te vieren. Semana Santa is in Costa Rica het grootste feest en het hele openbare leven ligt dan ook plat. Het lijkt wel een spookstad waar we ons in bevinden, maar uiteindelijk worden we echt in een super sfeervol hotel afgezet in een van de buitenwijken van San Jose. Het hotel bestaat uit een aantal oude, sfeervolle, houten, koloniale huizen met allerlei binnentuintjes, veranda´s en tropische tuinen. Nadat we ons even hebebn opgefrist gaan we even een hapje eten en uiteindelijk vinden we nog een kleine soda (snackbar) waar we een sandwich pollo kunnen bestellen....en het enige spaanse woord wat we tot nu toe spreken is pollo...dus we weten in iedergeval dat we kip eten! Na een uurtje in Costa Rica te zijn, hebben we ook al ontdekt dat een cursus Spaans geen overbodige luxe is....dus de komende winter gaan we beide maar eens aan de studie. De rest van de dag komen we lekker een beetje bij en vechten we tegen de jetlag...die we ´s avonds om 19.30 uur echt niet meer kunnen winnen!

En wat gebeurd er als je om 19.30 uur gaat slapen....ja dan ben je natuurlijk om 4 uur wel helemaal uitgeslapen. Gelukkig komt het leven hier ook heel vroeg op gang en een half uurtje later beginnen de eerste vogels al te fluiten. In het begin wel leuk, maar na een uurtje zijn we steeds datzelfde deuntje wel zat. Uiteindelijk zitten we om 7 uur helemaal fris en fruitig aan het ontbijt, en terwijl de zon opkomt en de temperatuur al aardig stijgt genieten wij in de tropische tuin van een heerlijk vers en zeer uitgebreid ontbijt. Vervolgens gaan we de stad verkennen, maar dit blijft een beetje een rare bedoening aangezien er echt helemaal niemand op straat is, alles gesloten is en we dus niet het idee hebben dat we in een bruisende stad zitten. Toch genieten we van een aantal bijzondere gebouwen in de stad en lopen we door wat parken heen. Uiteidenlijk eindigen we bij de kathedraal van de stad en hier is net de paasmis aan de gang. Het is een ontzettende vrolijke bedoening en volgens Fred is zelfs de B-kapel aan het spelen. We nemen binnen even een kijkje aangezien iedereen zo de kerk in en uit kan lopen. Als we binnenlopen, komen we opeens in een hele andere wereld terecht aangezien heel wat mensen verkleed zijn en het paasverhaal uitbeelden. En met de muziek van de hoempapaband erbij geeft dat toch wel een grappige sfeer. Na onze rondwandeling door de stad belanden we uiteindelijk op een terrasje voor een lekker bakkie....uiteraard blijkt dat we op het terras beland zijn van het duurste hotel van de stad. Echt iets voor ons natuurlijk aangezien wij altijd een neus blijken te hebben voor dit soort plekjes. Maar de Cafe Latte en de apfelstrudel smaken er niet minder om, al moeten we ontzettend lachen omdat we de Costa Ricaanse keuken nog steeds niet uitgeprobeerd hebben.....doordat echt alles dicht is hebben we gisteravond ons heil moeten zoeken bij de Chinees op de hoek!!!!
´s Middags regelen we in ons hotel wat tours voor de komende dagen en lunchen we uitgebreid bij een leuk Europeaans restaurant...weer geen Ticafood dus! En uiteindelijk is het maar goed dat we ´s middags goed hebben we geluncht, want we halen maar net de avond voordat de man met de hamer weer langskomt en ons om 19.30 uur knock out slaat.

Maar het voordeel van vroeg slapen is, is dat je geen moeite hebt om vroeg je bed uit te komen. Dus wederom zitten we om 7 uur aan het ontbijt en maken ons op voor een mooie dag in de omgeving van San Jose. Als eerste bezoeken we de vulkaan Irazu, waar we op een hoogte van ruim 3400 meter zo de krater in kijken naar een prachtig groen en grillig kratermeer. Vervolgens dalen we weer af naar Cartago, de oude hoofdstad van Costa Rica en hier brengen we een bezoekje aan de oudste kerk van het land. En de rest van de trip brengt ons naar de Lankaster Botanic Garden en de Orosi Valley, waar we in een klein paradijsje terecht komen. De vallei is prachtig begroeid met vele bloemen en planten, er wordt koffie verbouwd en er bevindt zich een groot meer waar wat kleine dorpjes omheen liggen. De sfeer en de natuur zijn echt wonderschoon en aan het meer genieten we bij een prachtig restaurant van een echte Costa Ricaanse lunch...rijst met bonen....wat we overigens ook voor ontbijt en diner kunnen krijgen.
Het is echt een heerlijke dag en we genieten dan ook weer met volle teugen van al het mooie wat we al weer gezien hebben. Ook deze avond lukt het ons nog niet om lang op te blijven...al halen we nu wel de 20.00 uur!

Op dinsdagochtend worden we al om 6.30 uur opgehaald voor een 3 daagse trip naar Tortuguero. Een prachtig stuk tropische jungle aan de Caribische kust in het noorden van Costa Rica. De weg ernaar toe is al prachtig, zeker als we de San Jose Valley verlaten en de bergen inrijden van het regenwoud....waar het natuurlijk ook regent! Maar als we even later de bergen weer achter ons laten bevinden wij ons gelijk in een heel ander landschap en zijn het vooral bananen- en ananasplantages waar we langsrijden. Jorge, onze gids verteld honderd uit over alles waar we langskomen...alleen doet hij dit met aardig wat consumptie...en ik zit op een halve meter afstand. Ik pak uiteindelijk maar even mijn zonnebril om in iedergeval wel mijn ogen droog te kunnen houden! Maar Jorge doet het met ontzettend veel enthousiasme en weet het leuk te vertellen. Na een poosje rijden gaan we ontbijten en komen er nog 3 andere mensen bij ons...en dit blijken Nederlanders te zijn. Dat is natuurlijk altijd gezellig en de komende dagen gaan we dus gezamelijk op pad met Jorge. Tortuguero is niet over de weg te bereiken en uiteindelijk stappen we over op een boot en deze vaart ons in 1,5 uur naar Tortuguero, waar we letterlijk in een klein paradijsje in de jungle tercht komen. Het resort waar we slapen is echt fantastisch en we krijgen een eigen bungalow met veranda en schommelstoelen. En dit alles in een tropische tuin met aan de ene kant het strand en de Caribische zee en aan de andere kant de laguna met daarachter de jungle. Na de lunch neemt Jorge ons mee naar een klein dorpje verderop waar de mensen echt afgesloten van de buitenwereld leven. Maar ze vermaken zich prima en genieten van de Caribische sfeer die hier hangt.... morgen is er weer een nieuwe dag! Fred en ik lopen uiteindelijk over het zwarte lavastrand terug en ´s avonds dineren we gezellig met Jan, Ellie en hub dochter Jolanda. Jolanda woont een aantal maanden in Costa Rica in verband met haar opleiding en haar ouders zijn 2 weken op bezoek. Het wordt een zeer gezellige avond en het gaat steeds beter....uiteindelijk liggen we om 21.00 uur op bed!

De volgende ochtend zijn het de brulapen die ons om 4.30 uur al wakker maken....en zoals een brulaap dat doet, gaat dat met heel hard gebrul. Maar Jorge neemt ons om 6 uur al met de boot mee de jungle in, a la George uit de Jungle en we gaan op zoek naar allerlei prachtig gekleurde vogels, caymannen en leguanen. Het is echt een genot om op deze manier wakker te worden en we genieten dan ook met volle teugen. Terug in de lodge genieten we van een lekker ontbijtje en vervolgens neemt Jorge ons lopend mee de jungle in....gelukkig komen we geen echte enge beesten tegen, want daar zitten we natuurlijk niet op te wachten. Vanuit de boot is lekker veilig, maar lopend is echt niet mijn ding. Na onze junglesafaris nemen we lekker een verfrissende duik in het zwembad, want met de haaien en baracuda´s in de Caribische zee....en de caymannen en krokodillen in de laguna is dat toch de meest veilige oplossing! Aan het einde van de middag neemt Jorge ons nog een keer mee voor een bootsafari en uiteindelijk sluiten we deze wederom mooie dag af met een gezellig dineetje met onze nieuwe hollandse vrienden. En een topdag was het; brulapen, capuchinoaapjes, leguanen, caymannen, toekans, diverse reigers, ara´a en nog allerlei andere vel gekleurde vogels waar we de namen niet eens van kennen hebben de revu gepasseerd!

En vanmorgen hebben we afscheid genomen van ons kleine paradijsje in Tortuguero en uiteindelijk ook van Jan, Ellie en Jolanda en zijn we weer voor even terug in San Jose. Morgen vroeg vertrekken we naar Arenal en Monte Verde, waar we de komende dagen opnieuw vulkanen en tropisch regenwoud gaan bezoeken, maar daarover volgende keer weer meer. Helaas toch niet zo kort en bondig als gehoopt, maar we hebben in deze korte tijd alweer zoveel ervaren, gezien en genoten....en dat willen we graag met jullie delen!

Liefs,

Fred & Petra

• 17 April 2009 - 10:32

Marieke:

Peet, je omschrijft het allemaal weer heerlijk, vooral hoe Jorge met consumptie praat, om jaloers op te worden haha!! Veel plezier verder, het klinkt echt fantastisch!!! XXX

• 17 April 2009 - 19:15

Jolanda:

Hallo Fred en Petra, wat een leuk verhaal om terug te lezen! Het was erg gezellig en ik houd jullie website in de gaten om te kijken of het Van der Valkie nog gevonden wordt :)Veel plezier in Arenal. Groetjes Jolanda

• 18 April 2009 - 12:56

Nance:

Hee vakantiegangers, het is hier ook heerlijk, zonnetje schjnt en ik wordt betaald om daar heerlijk van te genieten. Terasjes, lekker eten, uitslapen en een beetje rommelen. Heb een boekje over Suriname gekocht, zie me al helemaal ergens bij Lange Tabbetje bivakkeren. Tot die tijd geniet ik wederom van jullie heerlijke verhalen. Geniet van alles.
    Besos (dat is Spaans voor kus) a Ollanda

• 18 April 2009 - 13:24

Mariëlle:

Leuk om jullie 1ste verhalen weer te lezen.
    Kijk je uit voor enge spinnen in de jungle?
    Je hoeft er geen een voor me mee te nemen hoor, doe maar een beetje zonneschijn.
    Hier is het trouwens ook heerlijk zonnig nu, net de zeemanstocht gelopen in Scheveningen , erg leuk.
    Nou , nog veel plezier.

xx

• 19 April 2009 - 11:29

Jan En Els Verbraak:

Hoi Petra en Fred, leuk om jullie verslag te lezen en wat een fantastisch mooie foto's uit de eerdere reizen. Ook wij vonden het heel erg gezellig om met jullie de laatste dagen van onze Costa Rica vakantie samen door te brengen. Katwijk kan bij ons niet meer kapot en met die van der Valk Toekan voor Fred gaat het ook jullie best lukken. Veel plezier nog in de komende weken met veel PURA VIDA! Groetjes Jan en Els

• 20 April 2009 - 10:13

Leonoor :

hihi! zo dát klinkt goed! b i j n a net zo leuk als lijstjes afvinken en bolletjes inkleuren : ))

geniet er lekker van . .
    liefs