Pure vakantie - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Fred Petra - WaarBenJij.nu Pure vakantie - Reisverslag uit Montezuma, Costa Rica van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Pure vakantie

Door: webmaster

28 April 2009 | Costa Rica, Montezuma

Hola….daar zijn we weer vanuit wederom een tropisch paradijsje met de goddelijke naam Montezuma. En we kunnen jullie alvast verklappen dat dat een geweldige plek is om de laatste dagen van onze wederom geweldige vakantie door te brengen. Maar voordat wij hier kwamen zaten we nog in Manuel Antonio NP, waar we ook een paar heerlijke dagen hebben gehad. Dus weer even terug naar vorige week woensdag.....

En die woensdag begon niet helemaal lekker voortvarend. Want van echt lekker slapen is namelijk geen sprake geweest die nacht. De temperatuur zakte niet onder de 25e graden en met een luchtvochtigheid van 98% betekend dat alsof je in een sauna probeert te slapen....wat natuurlijk niet echt lukt. Nu hadden we wel een airco, maar die maakte het geluid van een F-16 die door de geluidsbarierre gaat. En dan hebben we het nog niet gehad over de mierenplaag die ons bed de gehele nacht heeft geteisterd....maar ja, het kan niet altijd feest zijn. Al was het wel even feest toen ik ontdekte dat niet alleen muggen maar ook mieren de spuitbus met Deet niet overleefde. Uiteindelijk belanden we om 7 uur op ons heerlijke terrasje in de jungle waar we genieten van een heerlijk ontbijtje, waarbij de leguanen over de reling kruipen en de brulapen boven in de boom zitten toe te kijken wat die rare apen daar beneden op het terras aan het doen zijn. In ieder geval doet het je zo´n mindere nacht dan snel vergeten! Na het ontbijt gaan we op pad en maken we een lekkere wandeling door de jungle van Manuel Antonio NP. Een aantal toeristen hebben allemaal een gids gehuurd zodat ze wat beter het wild kunnen spotten en als gierige Nederlanders maken wij hier dankbaar gebruik van. Dan sluiten we ons eens aan bij de ene groep en vervolgens luisteren we weer mee bij de andere groep. Op deze manier zien we weer vele beesten en het bevestigd nog maar eens het vooroordeel dat Costa Rica zo nu en dan toch echt een grote dierentuin lijkt. Wat erg leuk is om te zien is een luiaard die langzaam de boom uit komt om zijn behoefte te doen....nu is dat poepen natuurlijk niet zo bijzonder om te zien, maar het feit dat een luiaard zich bijna niet beweegt en maar 1 x per week de boom uit komt om zijn behoefte te doen....dat is dan toch wel weer bijzonder. We volgen de diverse trails door het park en deze brengen ons bij een aantal verlaten baaien en stranden. De kust is hier enorm grillig en de jungle gaat direct over in de Pacific Ocean, echt een heel bijzonder fenomeen. Na een aantal uur dwalen komen we uit op Playa Tres, wat een van de mooiste en grootste stranden van het park is. Hier trekken we ons inmiddels doorweekte zweetkloffie uit en nemen lekker een duik in het verfrissende zeewater. De rest van de dag modderen we lekker aan dit strandje terwijl er zo nu en dan eens een aapje of een wasbeertje komt kijken....echt te grappig voor woorden...al zijn die beesten natuurlijk niet achtelijk en ze weten precies wanneer het lunchtijd is! Aan het einde van de dag genieten we bij ons hotel weer van een heerlijk diner en de ober geniet weer even van Fred....echt te grappig voor woorden en wanneer Fred ´s avonds nog even een kannetje heet water bij de ober gaat halen kleed hij zich toch maar even aan in plaats van de omslag doek die hij meestal draagt bij deze warmte!!! De enorme warmte zorgt er overigens ook voor dat er ´s avonds een enorm onweer losbarst. Gelukkig hebben we de hoofdlampen bij ons en kunnen toch ons kopje koffie nog vinden....maar na een half uur besluiten we toch ons bed maar op te zoeken, het is tenslotte al 20.30 uur!

Donderdag hebben we lekker een rustdag en na ons ontbijtje op ons jungle-terrrasje regelen we nog even wat zaken voor de komende dagen en vervolgens nestelen we ons op een strandbedje met een hapje en een drankje. Zo nu en draaien we ons even om en ondertussen genieten we van de surfdudes die in de enorme golven hun kunsten vertonen.....Gerco, jammer dat je niet even over kunt komen, je zou het hier geweldig vinden! Eind van de middag komt er weer een onweersbui over en wij trekken ons lekker terug in ons bungalowtje waar we lekker een filmpje kijken en dineren met yoghurt en muesli en oud brood met kaas en komkommer.....ook wel eens fijn. Wanneer ik even wat uit de slaapkamer wil pakken zie ik een enorme kikker zitten....nou ja, enorm, een centimeter of 10. Maar als je niet van beestjes houd, dan is alles wat kruipt, springt en beweegt al eng en/of vies. Ik roep mijn eigen Tarzan erbij en laat het aan hem over om de kikker uit de slaapkamer te verwijderen. Maar mijn Tarzan is toch zo´n held niet en wanneer hij per ongeluk de kikker in een emmer vangt laat hij van schrik de emmer....en de kikker weer uit zijn handen vallen! Echt om je rot te lachen, maar niet als je bedenkt dat die kikker nog steeds in de slaapkamer zit. O ja, en even voor de duidelijkheid; hier in Costa Rica komen een aantal zeer giftige kikkers voor, alleen weten wij niet welke?!!? Dus Fred zijn reactie is ook weer niet zo vreemd. Maar aangezien het zweet alweer van Fred zijn lijf afstroomt, laat hij de kikker voor wat hij is en sluit de slaapkamerdeur achter zich dicht. Ik voorzie alweer een slapeloze nacht in het vooruitzicht. Maar niets is minder waar, want wanneer we 20 minuten later onderuit voor de tv hangen komt de kikker doodleuk onder de deur doorkruipen en heeft Fred het beest in 2 seconde ook de deur naar buiten toe gewerkt.....mijn Tarzan, nu kan ik weer rustig slapen!

De volgende ochtend beginnen de brulapen om 5 uur al te brullen (ongeveer het geluid van een tetterende olifant) en niet veel later zitten wij al aan het ontbijt. Vandaag gaan we verder reizen naar onze laatste bestemming hier in Costa Rica; Montezuma, een klein hippiedorpje onder op de punt van de Nicoya penninsula. We hebben besloten het ons lekker makkelijk te maken en in plaats van 8 uur reizen over hobbelige wegen in een oude bus hebben we gekozen voor een taxirit van 1,5 uur, gevolgd door een boottocht van 1,5 uur.....het kost een paar centen, maar dan heb je ook wel wat! En eerlijk is eerlijk; wij hebben ook echt waar gekregen voor ons geld. De taxi heeft ons keurig op het strand van Jaco afgezet waar niet veel later een klein speedbootje komt aanvaren. Ondertussen krijgen wij grote vuilniszakken uitgedeeld....en eigenlijk had er toen al een belletje moeten gaan rinkelen...of zeg maar gewoon een brandalarm af moeten gaan! Maar nog niets vermoedend pakken wij onze rugzakken in, stropen onze pijpen op en lopen door de branding naar het bootje. Het gewicht word keurig verdeeld en als iedereen en alles (we zijn met 10 andere gestoorde!), gaat de overtocht naar Montezuma beginnen. En deze begint met het feit dat het bootje eerst de enorme branding vlak voor de kust moet trotseren....de golven slaan lekker over ons heen en het duurt niet lang of we zijn allemaal al aardig doorweekt. Gelukkig doorstaan we de enorme golven goed en daarna gooit de schipper het gas open en stampen we letterlijk in 1,5 uur richting Montezume. Ook onderweg zijn de golven nog behoorlijk en eer we halverwege zijn heeft niemand meer een droge draad aan zijn lijf! Toch is het een mooi ritje want onderweg vliegen er enorme zeevogels en pelikanen over en als toetje springt er ook nog een geelvin tonijn uit het water. Uiteindelijk worden we keurig op het strand van Montezuma af gezet....en zo nat wij zijn, zo droog zijn onze tassen gelukkig nog in de vuilniszakken. Niet veel later vinden we weer een leuk hotelletje en hier gaan we het de laatste dagen vast wel weer uithouden. Montezuma is echt een heel klein dorpje wat in de jaren 60 al door hippies is ontdekt en momenteel bestaat het nog steeds uit 2 hele kleine straatjes van 100m met wat restaurantjes (organisch eten!) en wat winkeltjes en internetcafes. Verder zijn er rondom Montezuma diverse baaien met prachtige, verlaten en zeer ruwe en grillige stranden….kortom, wat willen we nog meer! We gaan eerst maar eens genieten van een vegetarische hamburger en vervolgens wandelen we lekker over het strand, om de dag te eindigen in onze hangmatjes op de veranda! Top top top!!!!
Zaterdag slapen we echt uit en pas om 6.30 uur worden we wakker…dat is de gehele vakantie nog niet voorgekomen! Op onze riante veranda genieten we lekker van een Hollands ontbijtje. Over het algemeen staan we overal voor open maar er gaat toch niets boven een Hollands ontbijt; bruin brood, Gouda kaas, Fred&Ed-pasta, hagelslag en Skippy-pindy...en als toetje yoghurt met muesli! De ene helft hier gewoon kunnen kopen (zelfs de Gouda kaas!) en de pasta en hagelslag gewoon lekker meegenomen!!! Na het ontbijt gaan we lekker een wandeling maken en we dwalen langs verlaten stranden met enorme rotspartijen. Omdat het inmiddels laag water aan het worden is, ontdekken we tussen een aantal rotsen een natuurlijk zwembadje. We twijfelen dan ook geen moment, trekken onze kleren uit en gaan lekker even afkoelen in het fantastische zwembadje met echte tropische visjes. En om de dag echt helemaal compleet te maken ontdekken we op de terugweg naar Montezuma een fantastisch restaurantje aan het strand. Hier maken we het ons helemaal gemakkelijk op de loungebanken tussen de palmbomen....en om het feest compleet te maken verwennen we ons zelf met een heerlijke verse fruit cocktail en een kreeftsalade. In het restaurant wordt echt met gevoel en passie gekookt en een menukaart hebben ze niet. Er is een groot bord waar elke dag het menu wordt opgeschreven en zo koken ze met de producten die ze die dag vers hebben kunnen krijgen, echt helemaal fantastisch en het ene gerecht klinkt nog zaliger dan het andere. Aangezien we geen haast hebben vandaag blijven we lekker de gehele middag hangen en proeven ook nog van hun zelfgemaakte vanille ijs met zelfgemaakte vruchtensaus...we really are in heaven!!!!

Ook de volgende dag gaan we weer wat verlaten strandjes verkennen en genieten we van de zon, de zee en het heerlijke eten. Bij een organische bakkerij hebben we bananenbrood kunnen scoren, en ook dit is weer een toppertje. Aan het einde van de middag gaan we nog even lekker een borreltje drinken bij een klein restaurantje aan het strand. Helaas geen zonsondergang aan deze kant van de penninsula, want de zon komt hier op in zee, maar de sfeer is er niet minder om. Vele mensen lopen nog lekker even over het strand om van de verfrissende zeewind te genieten, de kindertjes spelen nog wat in het inmiddels rustige water en zo komt de dag weer vredig ten einde!

Gisterenochtend zijn we weer wat meer actief geweest en hebben we een wandeling gemaakt naar een waterval vlak buiten Montezuma. Na een klauter- en klimtocht van ruim een half uur door de jungle komen we uiteindelijk bij een soort oase terecht. Een enorme kom helemaal begroeit met tropische vegetatisch en aan een kant van de kom klettert er een waterval van ongeveer 30 meter naar beneden. En deze waterval eindigd in een soort natuurlijk zwembad, waar wij natuurlijk even heerlijk in duiken om op te frissen. Het is weer echt een klein paradijsje in de natuur en het wordt weer helemaal leuk als er een troep cappuchino-aapjes komt kijken. De vraag is wie bekijkt nu wie? Even later hoor ik bij Fred een kwartje vallen....en deze kwam echt van Mars....na 3 weken Costa Rica valt bij Fred eindelijk het kwartje waarom ze deze aapjes cappuchino-aapjes noemen...ze zijn namelijk zwart en hebben een wit kopje! Als de aapjes geel waren geweest en een wit kopje hadden gehad, dan had hij waarschijnlijk gelijk geroepen dat het Heineken-aapjes waren geweest!!! Ik plas bijna in mijn bikini van het lachen.....maar het bevestigd alleen maar dat Fred inderdaad lekker op vakantie is en zijn hersenen ergens in de kluis in Katwijk heeft achtergelaten.....hij noemt dat totaal ontspannen zijn, en daar is hij in ieder geval cum laude in afgestudeerd!
Na de wandeling eindigen we weer bij ons favoriete restaurant op het strand, nestelen ons weer lekker in de loungestoelen onder de palmbomen en laten ons verwennen met zelfgebakken brood, zelfgerookte vis met geitenkaas....en o ja, laat ik niet de chocolate-mud-pie als dessert niet vergeten....daar worden kleine meisjes altijd heel blij van...en uiteindelijk weer heel groot?!??! De rest van de middag hangen we weer lekker in onze hangmatjes op de veranda, lezen wat, slapen wat en luisteren een beetje muziek....wat wil een mens nog meer???

En vandaag en morgen zullen waarschijnlijk in hetzelfde ritme verlopen aangezien we geen wilde plannen meer hebben en nog lekker genieten van dit nieuwe gevonden paradijsje. Wat ons betreft is Pura Vida echt pure vakantie!!!

Nou, ik ga hangen....in mijn matje, terwijl Fred nog even aan het wandelen is. Donderdag zullen we terug reizen naar San Jose en vrijdagochtend vertrekt ons vliegtuig alweer naar Miami, waar we ´s avonds gelijk overstappen op een vlucht naar Amsterdam......kortom, we gaan nog even genieten van de rust hier, want straks staan er weer 3 dagen reizen op het programma....brrrr, nog even niet aan denken. Wanneer we weer thuis zijn, zullen we nog wel wat foto´s op de site zetten, zodat jullie ook op die manier weer kunnen meegenieten van alles wat wij gezien en ervaren hebben!

• 28 April 2009 - 17:34

Sjaak En Margreet:

Tjonge, wat jullie toch weer in een kleine drie weken aan grootse dingen zien en beleven.....geweldig!!
    En straks nog even genieten van de foto's. Jullie hebben ons erg nieuwsgierig gemaakt naar al dat moois......
    Nog een paar fijne dagen, en veel liefs.

• 30 April 2009 - 15:46

Jan En Els :

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen en weer Pura Vida gevoel te krijgen . Hou nog lekker vol in NL is dat te gauw weer weg. Montezuma was ook voor ons een hoogtepuntje. Eigenlijk wel goed dat er zo'n slechte weg naar toe gaat vonden wij, want dat houd het massatoerisme nog een beetje op afstand. Goede terugreis toegewenst.

• 01 Mei 2009 - 17:15

Nancy:

Met Koninginnedag waren jullie er toch een beetje bij, op de gracht vaarde een bootje voorbij met de naam Pura Vida! Uiteraard dacht ik even aan jullie. Goede vlucht en laat horen wanneer ik die appeltaart langs kan brengen... ;-0

XXX

• 03 Mei 2009 - 02:19

Martine:

Hoi toppers,

Wel wat beschrijf je het allemaal leuk Petra...Ik zie jullie daar ook helemaal zitten... GEweldig. Alhoewel ik hier in het mooie Bali zit, moet ik toch ook maar weer eens buiten Azie reizen he!!