Noorwegen meets Nederland - Reisverslag uit Garderen, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu Noorwegen meets Nederland - Reisverslag uit Garderen, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Noorwegen meets Nederland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Fred

09 Augustus 2009 | Nederland, Garderen

Nog een keer deze zomer een verslag, van onze laatste dagen in Noorwegen en uiteraard van ons verblijf op de Hertshoorn in Garderen.....geen overweldigende ruige natuur, maar wel prachtige sprookjesachtge bossen, geen winterse dagen, maar tropische temperaturen en geen uitgestorven dorpen, maar een overvolle camping met vele vrienden en familieleden....kortom; alle ingredienten voor een fantastische finale van onze zomervakantie door Noorwegen en Nederland!

Vrijdag 31 juli 2009 Lillehammer

Aangezien we de laatste dagen geen wilde plannen meer hebben, doen we 's morgens lekker rustig aan en na de lunch vertrekken we naar Hamar om daar een kijkje te gaan nemen in het Viking Skipet, de beroemde Olympische schaatshal van Hamar. Wanneer we aankomen breekt net het zonnetje door, maar wij trekken onze winterjassen weer aan want binnen is het natuurlijk gewoon ijzig koud. Van schaatsen komt het helaas niet aangezien de Noorse schaatsploeg aan het trainen is, maar het is leuk om even naar deze sportieve en lekker afgetrainde jonge mannen te kijken! Als we nog even een rondje hebben gelopen door de hal rijden we nog verder naar het centrum van Hamar, wat niet erg indrukwekkend is. Toch belanden we weer bij een leuke koffietent voor een bakkie en een taartje. Aan het einde van de middag zijn we weer terug in ons hotel in Lillehammer, waar we nog even lekker van het zonnetje genieten en de rest van de avond weer heerlijk onderuit gaan...dat noemen ze nou vakantie!

Zaterdag 1 augustus 2009 Lillehammer

Met stralend weer staan we op en na het ontbijt vertrekken we dan ook lekker lopend naar het centrum van Lillehammer. Aangezien de camping aan de buitenrand van Lillehammer ligt, lopen we door een aantal buitenwijken richting het centrum. Het ene huis ziet er nog leuker uit dan het andere, maar een aantal dingen hebben ze allemaal gemeen; ze zijn van hout, geschilderd in vrolijke kleuren en hebben allemaal een mooie tuin en/of veranda. Na een half uurtje lopen komen we aan in het centrum, en voor het eerst in Noorwegen komen we in een leuke winkelstraat terecht. Een aantal leuke restaurantjes, koffieshops, kledingzaken en opvallend veel serviesgoed/accessoireswinkels. We struinen heerlijk rond in het zonnetje en genieten van dit extra kadootje, aangezien we niet meer gerekend hadden op een zomerse dag. Bij een sffeervolle, oude tearoom in een prachtig park drinken we lekker wederom een bakkie en voor de verandering nemen we nog maar eens een lekker taartje. Op de terugweg naar de camping kopen we nog een paar verse broden en een doos aardbeien, die wij voor de lunch meenemen naar het meer waar onze camping aanligt. Hier genieten we de rest van de middag nog heerlijk van het zonnetje en snuiven we nog even wat energie op! Ook dit is weer een heerlijke vakantiedag....daar kunnen we ook weer snel aan wennen!

Zondag 2 augustus 2009 Oslo

Voor de laatste keer in Noorwegen pakken we ons boeltje weer in en nadat we de tank ook weer hebben gevuld gaan we opweg naar Oslo. Ook vandaag schijnt de zon weer uitbundig en onderweg genieten we nog 1 keer van het mooie en groene Noorse landschap. Voor de laatste keer kopen we nog wat aardbeien en kersen....en opeens valt er bij een kwartje! De laatste dagen heb ik last van allerlei rode vlekken en ik dacht eerst aan vlooienbeten...je weet het natuurlijk maar nooit met al die vreemde bedden?! Maar de laatste week hebben we elke dag aardbeien gegeten en het zou niet vreemd kunnen zijn dat ik daar al die rode vlekjes van heb.....klinkt toch iets beter dan vlooienbeten! Rond een uur of 1 komen we in Oslo aan en we parkeren de auto bij de ferryterminal. Vervolgens lopen we naar de Aker Brygge, zeg maar de boulevard van Oslo en hier gaan we eens lekker uitgebreid lunchen. Het plekje is echt prima en we kunnen heerlijk ongegeneerd mensen kijken, maar de lunch en de rekening zijn niet best. Maar het is de laatste dag in Noorwegen, de zon schijnt en we hebben werkelijk een fantastische vakantie gehad...wie maakt ons nog wat? Na de lunch slenteren we nog even lekker door de stad, langs de National Theater, de Royal Palace, de universiteit en vervolgens eindigen we op de Karl Johans Gate, zeg maar de Ramblas van Oslo. Hier kopen we lekker nog een ijsje en zoeken vervolgens in het park een fijn plekje in de zon. Aan het einde van de middag bekijken we nog het nieuwe en zeer moderne Opera House en rond een uur of 6 zijn we weer terug bij de auto. Niet veel later komt de boot uit Denemarken binnen en begint het lossen en laden van auto's. Om 20 uur verlaten we Oslo en terwijl de zon al langzaam ondergaat varen wij een nieuwe vakantie tegemoed....Hertshoorn here we come! Lekker de laatste paar dagen nog kamperen in Nederland met onze vrienden....en mooi weer! Dat is een prima afsluiting van nu al een super vakantie!

Maandag 3 t/m vrijdag 7 augustus 2009 Garderen

Na een lange en donkere nacht slapen in onze binnenhut op de Stena Saga komen we om even over 7 in Frederikshaven, in Denemarken, aan. Voor die tijd is er nog even grote comotie, want wanneer ik om 6 uur nog even lekker een super hete douche neem, gaat in onze hut het brandalarm af. Het is echt een vreselijke herrie en niet veel later staat er een steward aan de deur te kloppen om te kijken wat er aan de hand is. Fred ligt nog in bed en ik doe met een handdoek omgeslagen de deur open....het is voor de goede man gelijk duidelijk wat er aan de hand is en vanuit de centrale doen ze het brandalarm af. We zijn in ieder geval heel goed wakker en waarschijnlijk onze medepassagiers ook! Wanneer de boot aanlegt begint gelijk het uitladen om om kwart voor 8 gaan we weer op pad voor een lange dag rijden. Maar alles gaat echt super voortvarend en zelfs tussen Hamburg en Bremen kunnen we redelijk doorrijden. Het is bijna 5 uur wanneer we weer terug zijn op vertrouwde Nederlandse bodem en niet veel later gaan we lekker schransen bij de Mac....dat hadden we nog niet gedaan de afgelopen weken. We hadden verwacht ergens rond een uur of 8 op de Hertshoorn aan te komen, maar om even over 6 rijden we het vakantieparadijs op! Hier worden we hartelijk ontvangen door de familie Veldmaat, die net aan het diner zitten. We drinken eerst even wat en gaan vervolgens onze villa weer eens opzetten.....eindelijk weer lekker kamperen. Als alles staat, gaan we ook even gedag zeggen bij de familie's de Jong en Harwig en we worden gelijk getrakteerd op een leuke muziekshow voor de kids....de toon voor deze dagen is gelijk gezet!!! De rest van de avond kletsten we lekker bij en wanneer we bijna bevroren zijn, duiken we ons warme slaapzakje in.....ook hier nog geen warme nachten, maar eindelijk kunnen we ons kampeerkacheltje eens gebruiken. En die blaast echt in 2 minuten de tent warm...heerlijk!

En de rest van de dagen gaan voorbij in een ritme van uitslapen, gezellig met elkaar ontbijten, diverse activiteiten voor de kids, lunchen, luieren, spelen met heel veel water, bbq-en en na de dagelijkse dreutelpret, gezellig met elkaar nog een borrel drinken.
Door het warme weer, is het heerlijk om verkoeling te zoeken met water. Chris laat op dinsdag dan ook het opblaasbare zwembad, naast de tent, vol lopen met water en al heel snel ontstaat er natuurlijk een gigantisch watergevecht. Wanneer Fred zich er mee gaat bemoeien, gaat het even mis en wanneer hij een uiterste poging doet om droog te blijven, glijd hij zelf uit voor het zwembad en valt in een grote en zeer natte modderpoel....en sein voor alle kinderen om hem met emmers water helemaal nat te gooien.
Woensdag vertrekken we met zijn alle naar Kristalbad in Apeldoorn. Dit is een ontzettend groot buitenzwembad, met meerdere zwembaden, speeltuinen en grote zonneweide's. Hier genieten we de gehele dag van het fantastische weer, de verkoelende zwembaden en worden we allemaal weer kind als we met zijn allen van de lange glijbaan gaan en zo mooi mogelijk van de duikplank proberen te duiken. Het is een heerlijke dag die we uiteraard afsluiten met het gebruikelijke pretdiner; patat met een frikandel...of een kaassoufle of een loempia.
Voor donderdag spreken we af om met elkaar te gaan bbq-en en wanneer de families 's middags met de kids naar het zwembad op de camping vertrekken, rijden Fred en ik naar Putten om alle boodschappen te halen en lekker nog even een terrasje te pakken. Ondertussen vertel ik Fred over het gesprek wat ik 's morgens met ons nichtje Evy heb gehad. Elke ochtend komen de kids meestal even kijken bij onze tent. Met de enorme tenten waar zij in slapen, vinden zij onze tent maar een kleinduimpje....en elke ochtend komen ze dus even kijken en gaan ze met z'n alle op het luchtbed zitten. Want ondanks dat onze tent zo klein is, passen ze er wel met zijn alle in. Het is altijd dolle pret, zo ook op donderdagochtend. En terwijl ik bij de tent aan het rommelen ben, komt Evy naar mij toe en vraagt heel schattig; "Tante Petra, waarom hebben jullie geen kindjes?" Ja, hoe leg je dat nou uit aan een 4-jarig meisje. Ik besluit de vraag met een wedervraag te beantwoorden; Zo Eef, hoe ga ik daar nu antwoord op geven? Wat denk jij, waarom wij geen kindertjes hebben?" Zonder te aarzelen zeg ze met een grote glimlach; "Omdat jullie niet van kinderen houden".......en dat vind ik nu zo geweldig aan kinderen; de zuivere eerlijkheid, die zonder terughoudendheid geuit wordt.....daar kunnen wij volwassen best nog wel eens wat van leren. Toch probeer ik haar duidelijke antwoord iets te nuanceren en vertel haar dat wij zulke ontzettende leuke en lieve nichtjes en neefjes hebben, dat wij zelf geen kindertjes hoeven. Dus dat we Evy en alle andere kindertjes wel ontzettend lief vinden. Ze kijkt me nog even nadenkend aan en vraagt; "Dus jij hebt geen baby in je buik?"....."nee Eef, ik heb geen baby in mijn buik"......maar als ik op haar eerlijkheid af moet gaan, dan besef ik dat de grote hoeveelheid taartjes van de afgelopen weken zijn werk wel hebben gedaan....ook hierin is zij dus genadeloos eerlijk!!! Dat wordt na de vakantie weer een paar weken op water en brood! Maar nu nog even niet en voor de bbq halen we dan ook allerlei heerlijke hapjes. Aan het einde van de middag worden er een paar grote tafels aan elkaar geschoven en gaan de bbq's aan. Het is allemaal weer goddelijk en wanneer we uitgegeten zijn, volgt er nog een watergevecht met ballonnen en waterpistolen om nogmaals een beetje af te koelen.
Vrijdagochtend gaat Fred al vroeg met Peter en Chris een wandeling over de heide maken en wanneer zij terugkomen, gaan we eerst lekker ontbijten. Vervolgens ga ik de kampeerspullen allemaal opruimen, want wij hebben besloten om vrijdagavond laat naar huis te rijden in plaats van zaterdagochtend. Zo kunnen we in ieder geval de tent en alle spullen allemaal droog en netjes inpakken, zodat wij dit niet zaterdag thuis allemaal nog eens moeten doen. Rond de lunch is alles keurig opgeruimd en genieten we vervolgens met elkaar nogmaals van de restanten van de bbq van de vorige avond. Fedor heeft nog een paar blikken soep die hij opwarmt, alleen gaat het met de pan champignonnensoep niet helemaal goed. Want wanneer hij deze van het gasfornuis wil afhalen, valt de pan uit zijn handen....en 5 liter soep klettert door de voortent heen. Jammer, maar helaas....en gelukkig is niet de volle plasemmer van een nacht....dat zou toch echt veel vervelender zijn! De rest van de middag hangen we lekker in de hangmat en aan het einde van de middag rijden Fred en ik op de fiets even naar Garderen om bij Bakkerij Schuiteman nog 1 keer lekkere taartjes te halen. Deze eten we met z'n alle op als een verkapt diner.....een mooie afsluiting van een geweldig vakantie, waarin we op de laatste dagen ook ontzettend genoten hebben van het samenzijn met vrienden en familie! Rond een uur of 21 nemen we afscheid en rijden we naar huis, waar we rond 23 uur, moe maar zeer voldaan, na 4 weken in ons eigen bedje plompen.......dromend over nieuwe avonturen!

• 10 Augustus 2009 - 02:49

Martine:

Hoi lieve Petra en Fred,

Wow, wat een mooie en leuke verhalen weer. Heb weer genoten van je leuke schrijfstijl. En ja...die jonge kinderen zijn toch geweldig>???|| Heerlijk die spontaniteit van ze en eerlijkheid. Wel ben blij dat jullie weer zo'n geweldige tijd hebben gehad. Veel liefs Martine uit het warme Yogjakarta

ps: heb de Merapi beklommen...en zal de eerste dagen weinig lopen. hahaha

• 10 Augustus 2009 - 10:13

El:

vakantiegevoel druipt ervan af. Heerlijk!