Weer een droom.... - Reisverslag uit Malé, Malediven van Fred Petra - WaarBenJij.nu Weer een droom.... - Reisverslag uit Malé, Malediven van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Weer een droom....

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Fred

19 Oktober 2014 | Malediven, Malé

Inmiddels hebben we de Emiraten verruild voor een klein stipje in de Indische Oceaan. Dat kleine stipje is een perfecte weergaven wat in onze ogen paradijs moet zijn...maar daar kwamen we niet zomaar!

Want na de bijzondere dagen in het hete Dubai en Abu Dhabi vetrekken we maandag om 18 uur met de taxi naar Dubai Airport, een rit van 2 uur die ons doet belanden in de avondspits van Dubai. Gelukkig hadden we daar rekening mee gehouden en we zijn dan ook ruim op tijd voor onze vlucht naar Colombo. Een vlucht met SriLanka Airlines in een prima 737, deze keer zonder kinderen en vooral bevolkt met Sri Lankeese mannen die na een paar maanden werken in Dubai, weer een keer terugvliegen naar huis. Het lijkt of de man voor ons zo van zijn werk af in het vliegtuig is gestapt...zonder zich te douche;-( En wanneer hij het zich zeer gemakkelijk maakt en ook zijn schoenen uittrekt....verlangen we bijna terug naar de 6 gillende kinderen op de heenreis! Maar met wat snoetenpoetsers wuiven we wat frisse geur voor onze neuzen en het uitserveren van de warme maaltijd doet de geuren wat vermngen. Verder verloopt de vlucht pirma en rond 5 uur lokale tijd in de ochtend landen we op het vliegveld van Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. Hier plassen we even en genieten van een veel te duur kopje koffie op het vliegveld, voordat we we ons melden voor de volgende vlucht naar Male, de hoofdstad van de Malediven. Wanneer we de ruimte voor de gate inkomen, worden we welkom geheten door heel veel hoestende en roggelende mensen....lang leve de airco;-( Fred is nog maar net hersteld van zijn eerdere verkoudheid en de volgende dient zich al aan....al wordt dat snel vergeten als we na ruim een uur vliegen op het vliegveld van Male landen en omarmt worden door een warme en aangename deken als we het vliegtuig uitstappen. In de terminal gaat alles voortvarend en niet veel later melden ons bij de balie van Kuredu Resorts. Hier worden we allervriendelijkst geholpen en naar een klaarstaande auto gebracht die ons naar de terminal van de watervliegtuigen brengt. In de lounge van Kuredu Resort worden we welkom geheten met een heerlijke verfrissing en we worden al keurig ingecheckt voor het resort. We moeten even wachten tot alle passagiers gearriveerd zijn, waarna we vervolgens naar de pier gebracht worden waar het watervliegtuig al op ons ligt te wachten. Alleen dit is al een avontuur op zich en het is heel bijzonder om in zo'n heel klein vliegtuigje (12 personen op elkaar geprakt:-) over het water te scheuren om uiteindelijk de lucht in te vliegen. En dan trekt er echt een prachtig landschap aan ons voorbij, want onder ons zien we vooral heel veel kleine eilandjes die gezamenlijk een ring (Atol) vormen. Elk eiland wordt omzoomt door een parelwitte ring van zand en een aquablauwe ring van water....en wij scheren er zomaar over heen....alleen dit al is moeite waard om zo'n lange reis naar de Malediven te maken! Na een klein uurtje vliegen zien we onder ons de herkenbare vorm van het eiland waar wij de komende week gaan verblijven....ik weet nu al dat ik hier niet meer weg wil! Het landen op het water is best spannend, maar alles gaat perfect. Wanneer het vliegtuigje langs de pier ligt, wurmen we ons er allemaal uit en worden we opgewacht door een kleine delegatie van het personeel. Ze heten ons allemaal persoonlijk welkom en we begrijpen dat we bijzondere gastvrijheid gaan ervaren.....zeker als we de pier aflopen en we opnieuw welkom worden geheten door een andere delegatie met frisse cocktails en een muzikale serenade. En na zo'n 14 uur reizen door de nacht en maar 1 uur slapen...storten we in..... voor een week niets doen, omdat het kan en dat het mag! Jeeten heet ons persoonlijk welkom en verteld ons het een en ander over het eiland en brengt ons vervolgens naar onze kleine vila op het strand, met een super romantisch bed, een openlucht badkamer en een heerlijk tuin die overgaat in het strand en vanwaar we uitkijken over de azuurblauwe zee. We trekken snel onze spijkerbroeken en schoenen uit en gaan met een lekker drankje eerst eens echt landen in dit paradijs. Na de lunch nestelen we ons op de zonnenbedjes in onze tuin en doen een middagtukje...en dat is niet zo moeilijk na zo's gebroken nacht. Wanneer aan het einde van de dag de zon ondergaat, wandelen wij langs het strand een stuk rond het eiland en beseffen nu pas goed in welk paradijs we terecht zijn gekomen. Terwijl we met onze voetjes in het water lopen, flapperen de roggen langs ons heen en zo nu en dan schiet er een kleine baby haai voorbij...ik ga er nog niet over nadenken hoe ik hier ooit durf te zwemmen;-) We eindigen onze wandeling bij de bar en met een cocktail in de hand zien we het langzaam avond worden.

Woensdagochtend worden we wakker met het geluid van de ruisende palmen en kabbelende golfjes. Alleen jammer dat Fred zijn gesnotter dat geluid wat verstort, maar hij is helaas weer geveld door de griep. Wat pillen, een uurtje extra slaap en gebakken eieren bij het ontbijt zorgen gelukkig dat hij weer snel opknapt...dit is natuurlijk geen plek om lang ziek te zijn;-) Na het ontbijt gaan we op onderzoek uit en het eiland verkennen. Het eiland is 1,5 km lang en is onderdeel van het Lhaviyani Atol. Dit atol is het kleinste atol (ring van eilanden) van de Malediven en ligt op 140 km ten noorden van de hoofdstad Male. Er zijn 5 eilanden bewoont met lokale bevolking en 5 eilanden zijn in gebruik als resort. Het merendeel van de 750 mensen die op dit eiland werken komen van een van de eilanden in de omgeving. Zij werken en wonen hier 1 maand lang elke dag en hebben daarna 8 dagen vrij, waarin ze naar huis gaan. Midden op het eiland is de team village, waar het personeel woont en waar zij hun eigen zwembad, restaurants en sportgelegenheden hebben. De rest van het eiland bestaat uit 2 zandwegen dit het eiland doorkruisen en langs de parelwitte stranden (en een lange pier in het water met watervila's) staan in totaal zo'n 380 bungalows die bijna 800 gasten kunnen herbergen. Aan beide uiteinde van het eiland en in het midden van het eiland zijn zwembaden, restaurants en winkeltjes gevestigd. Wat opvallend is, is dat er overal poederwit zand ligt, ook in alle restaurants etc. waardoor schoenen en slippers hier volledig overbodig zijn....dat is nog eens lekker 'aarden'. Iedereen loopt hier dan ook altijd op blote voeten. Verder is het overal heel rustig en relaxt en mensen liggen vooral op hun bedjes onder de palmbomen. Rond lunchtijd gaan we naar het restaurant waar wij kunnen eten. Over het eiland zijn meerdere restaurants die allemaal hetzelfde eten serveren en elke gast krijgt een eigen restaurant toe gewezen. Zo zijn er geen enorme 'eetschuren' en zitten alle gasten verdeeld over meerdere buffetrestaurants. Daarnaast zijn er nog een 5-tal kleine restaurants, waar maximaal 20 gasten te gelijk kunnen eten. Hier serveren ze een aantal speciale menu's en de restaurants liggen op supermooie locaties op het eiland. Je moet dan ook reserveren voor deze restaurants en er geldt een meerprijs voor verschillende menu's. Maar het eten in het buffetrestaurant is van een zeer hoog nivo, zeer divers met elke avond een ander thema en veel vers klaargemaakte gerechten. Zo vinden we voor het ontbijt o.a gerookte tonijnrosbief, voor de lunch elke dag de meest goddelijke Indiaase curries en voor het diner elke avond een ander wereldthema.....en bij elk moment op de dag een passend dessertbuffet, waar ik me volledig in kan verliezen;-)) Dus geen reden om steeds ergens anders te gaan eten. Na de lunch doen we weer een klein powernapje in de tuin en vervolgens gaat Fred naar de sportschool en ik rol mijn yogamatje uit onder de palmboom op het strand. De meest perfecte plek om nog meer in het hier en nu te komen! Aan het einde van de middag doen we weer een wandelingtje, drinken een cocktail, genieten van een weer zalig maal en lopen vervolgens nog even naar het einde van de pier waar een theehuis zit. Hier schijnen grote lampen in het water en we zien tientallen grote en gekleurde vissen door het water scheren...de drempel om te gaan snorkelen wordt steeds hoger;-(

Ook donderdag brengen we door met wandelen, eten, drinken, relaxen, sporten en zonnen. Tevens laten we ons nog verwennen met de welkomsmassage...waarna we natuurlijk echt nog wel een afspraak maken voor speciale him&her massage ter ere van mijn 40-ste verjaardag!

En die bijzondere dag begint vrijdagochtend al heeeel vroeg, wanneer om 3.30 uur een spectaculair onweer losbarst...dat noem ik nog eens vuurwerk;-) Mijn held naast me ligt verschrikt in bed en ik stel hem gerust dat dit hier normaal is.....al horen we later die dag dat het echt wel een uitzonderlijke onweersstorm was voor hier;-)) Maar goed, na een uur trekt de storm weg en slapen we lekker verder. Wanneer het echt ochtend is, wordt ik wakker gemaakt door een zingende Fred. Verder ligt er post op mij te wachten met diverse leuke, lieve en mooie kaartjes...heel fijn wakker worden zo! Na het ontbijt wandelen we naar de punt van het eiland, waar het water blauwer dan blauw is. Vervolgens is het al weer tijd voor cocktails en lunch...en ons inmiddels ook ingeburgerde middagslaapje;-) Nadat Fred nog even gesport heeft, gaan we bij het theehuis op de pier genieten van thee en taart. En zelfs de vissen hebben een speciale verrassing voor mij in petto, want net wanneer we aan de thee zitten komen de dolfijnen een bezoekje brengen en spelen ze met de golven rondom de pier. Wat een kadootje is dit, maar er volgt nog meer want even later zweeft er een grote rog van meer dan een meter doorsnee gratieus door het azuurblauwe water....en terwijl we nog staan te springen van blijdschap, komt er ook een hele grote zeeschildpad nog even kijken wat er hier aan de hand is. Dit is echt een prachtig kadootje van moedernatuur!!! Na de bijzondere theetijd, wandelen we over de pier terug naar de bar voor een cocktail, waarna we ons opmaken voor een bijzonder verjaardagsdiner....laat het vanavond nu net kreeftavond zij bij restaurant The Beach;-) We krijgen een zeer romantisch tafeltje op het strand en de tafel is versierd met mooie orchideeen en met gekleurd zand hebben ze een kreeft en Happy Birthday op de tafel gemaakt. Wat voel ik me jarig...zeker als er even later een fles champagne open plopt!!! We kijken elkaar met een grote glimlach aan en beseffen dat wij de grootste bofkonten zijn die er bestaan. De gehele avond worden we verwend met een 5-gangen diner met diverse gerechten van kreeft. En als ik denk dat het feest bijna over is, wacht er op onze kamer nog een zeer romantische verrassing; het bed is bedekt met prachtig gekleurde bloemen en van palmblad staat er Happy B-day geschreven.....een dag om nooit te vergeten en wat is het geweldig om zo mijn 40-ste verjaardag te vieren met Fred.....hij heeft een droom doen uitkomen voor mij....en heeft er zelf gelukkig ook heel veel plezier van;-))

Maar de droom is nog niet voorbij, want we blijven hier nog een paar dagen genieten in dit tropisch paradijs....en misschien overwin ik mijn angst voor snorkelen en gaan we ook nog een kijkje nemen in de onderwaterwereld van de Malediven!

Veel liefs,

Fred & Petra

• 20 Oktober 2014 - 09:30

Marieke:

Vast de mooiste verjaardag die je ooit gehad hebt Peet!!! Echt geweldig!! XX

• 21 Oktober 2014 - 10:58

EL:

Wat heerlijk!!!! Snorkelen jij!

• 26 Oktober 2014 - 16:02

Truus Van Leuven:

Petra nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.40 worden moet zeker in stijl gevierd worden,maar dit is wel super de luxe.nog een hele fijne vacantie ook voor Fred.