Reis met ons mee 2005/2006 - 'tEinde - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Fred Petra - WaarBenJij.nu Reis met ons mee 2005/2006 - 'tEinde - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Reis met ons mee 2005/2006 - 'tEinde

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Fred

06 Juni 2006 | Thailand, Bangkok

Zoals altijd komt er aan alles een einde, zo ook helaas aan onze reis. Maar wat hebben wij een ongelofelijk jaar achter de rug. We zouden kunnen zeggen; "dat is met geen pen te beschrijven"! Toch hebben we geprobeerd jullie elke week tot in detail op de hoogte te houden van onze belevenissen en ervaringen. En uiteindelijk is deze website ook voor onszelf een geweldig en enorm naslagwerk voor later geworden. Toch willen we niet zomaar afscheid nemen en daarom hebben we jullie gevraagd, vragen in te sturen over dingen die jullie graag willen weten. Over de landen waar we geweest zijn, hoe wij de reis ervaren hebben en naar alles waar jullie verder nieuwsgierig naar zijn. En dat hebben we geweten. Vele leuke en gevarieerde vragen hebben we gekregen, tot soms psychologische vraagstukken toe! Maar we hebben beide, afzonderlijk van elkaar, antwoord gegeven op alle vragen. Deze hebben we hieronder in willekeurige volgorde geplaatst en jullie herkennen vast jullie eigen vragen er wel tussen! Verder hebben wij aan het einde nog een paar leuke en grappige wetenwaardigheden toegevoegd. Kortom, het "'t Einde" van een reis die daadwerkelijk "'t Einde" was!

*Wat hebben jullie het meeste gemist van Nederland?
Fred; *De Veense kermis, vierdaagse van Nijmegen, terrasje pakken met vrienden, de Hollandse gezelligheid dus. Verder heb ik het grensverleggend bezig zijn op wandelgebied ook wel gemist, of te wel...lekker naar de klote gaan op een verantwoorde manier..haha. En natuurlijk ook Studio Sport, Europa Cup , Winter Spelen, Koninginnendag enz, enz!!!
Petra; *Uiteraard alle mensen waar ik heel veel om geef!

*Wat is het mooiste plekje waar jullie geweest zijn?
Fred; *Frans Jozef Gletsjer en Tongeriro Crossing, beide in Nieuw Zeeland.
Petra; *Een vraag die bijna niet te beantwoorden is omdat we zo ontzettend veel mooie plekken hebben bezocht. En elke plaats heeft zijn eigen mooie herinnering. De ene keer door de natuur, de andere keer door de mensen die we er ontmoet hebben.

*Wat is het lelijkste of meest nare plekje waar jullie geweest zijn?
Fred; *Het grensgebied tussen Cambodja en Thailand was het meest naar om te vertoeven.
Petra; *Het lelijkste plekje waar we volgens mij geweest zijn is de gehele weg van Siem Reap (Cambodja) naar de grens van Thailand, 160 km pure ellende! Een weg, niet meer dan een zeer slecht en hobbelig zandpad met aan beide kanten van de weg borden dat zich hier nog steeds mijnvelden bevinden. Een overblijfsel van de Khmer Rouge. En het meest vervelende was dat we na 9 uur hobbelen over deze weg ook nog eens aankwamen op het meest nare plekje...de grensovergang tussen Cambodja en Thailand. Hier werden we op verschillende manieren flink genaaid en moesten nogmaals een busticket kopen om naar Bangkok te kunnen.

*Wat is het volgende land waar jullie naar toe gaan/willen?
Fred; *Wij willen graag nog naar Japan toe.
Petra; *Het volgende land waar we nu naar toe gaan is....Nederland! Als je veel van de wereld hebt gezien besef je nog sterker hoe mooi je eigen land ook is. Dus we hebben ons voorgenomen om Nederland ook eens uit te gaan pluizen zoals we dat ook het afgelopen jaar bij alle bezochten landen hebben gedaan! Maar daarnaast staat een bezoek aan Japan met stip op 1 van onze nog lange lijst met landen die we willen bezoeken.

*Welke insecten zijn jullie allemaal tegengekomen?
Fred; *Miljoenen zandvliegen, gewone vliegen, muggen, sprinkanen enz, enz.
Petra; *Insecten in vele soorten en maten, dan wel of niet giftig en waar we de namen niet van kennen. En dan hebben we het nog niet eens over slangen en krokodillen!

*Welk eten hebben jullie het meeste gemist?
Fred; *Erwtensoep met worst, boerenkool met worst, een chineese omelet, het echte Hollandse brood, vele soorten kaas en een pistoletje met file american!
Petra; *Door de reis heen waren dat steeds andere dingen. Eerst was het zelfgemaakte appeltaart met zelfgeklopte slagroom en daarna een bruine boterham met oude kaas. Toen deze behoeftes ergens in China bevredigd waren, volgde er speculaas en pepernoten. Met de komst van Tom en Linda naar Thailand werden ook deze behoeftes ruimschoots voorzien, om over de drop-toestand nog maar te zwijgen. De laatste maanden is het vooral een bruine waldkorn boterham met file american....die met pesto van de Appie Heijn...het water loopt me nu al door de mond!

*Wat is het eerste wat jullie gaan doen als jullie terug zijn in Nederland?
Fred; *Als eerste gaan we de mensen op Schiphol begroeten (zondag 11 juni, vlucht CI0065 vanuit Bangkok om 9.10 uur!) en daarna gaan we naar Katwijk om bij de familie Hoek de boel op te zuipen en alvast een beetje in de stemming te komen voor de wedstijd van het Nederlands elftal 's middags! Rond een uur of half drie verplaatsen we ons dan naar Roelofarendsveen om bij vader Theo en moeder Grard het Wilhelmus uit volle borst mee te zingen en de wedstrijd te kijken. En daarna gaan we hopelijk een prachtige zomer beleven met mooi weer en geweldig voetbal!
Petra; *Bij aankomst op Schiphol...waarschijnlijk eerst plassen, want dat is altijd het eerste wat ik doe als we ergens geland zijn. Maar daarna natuurlijk kijken of we al bekenden zien!

*Kunnen jullie nog wel wennen in Nederland na al het natuurgeweld wat jullie gezien hebben?
Fred; *Dat zal niet meevallen, maar waar een wil is, is een weg...willen is kunnen!
Petra; *Uiteindelijk zullen we vast wel weer wennen aan Nederland. Je beseft pas wat je mist als het er even niet meer is. En inmiddels beseffen we echt wel hoe mooi de stad Amsterdam is met al de prachtige oude gebouwen en om over de bossen op de Veluwe tijdens de herfst nog maar te zwijgen. En wat dachten jullie van de Katwijkse duinen? Vind je ook niet overal!

*Waar zijn de lokale mensen het leukste?
Fred; *In heel Azie zijn de mensen erg leuk.
Petra; *In Thailand. Altijd respectvol. Ze blijven lachen en ze zijn vooral schattig omdat ze spelen dat ze engels begrijpen, maar in werkelijkheid doen ze hun eigen ding waarvan ze denken dat het goed is.....kan ik me erg in vinden!

*Naar welk land willen jullie absoluut nog eens een keer terug?
Fred; *China.
Petra; *Naar China. Ik ben echt aangenaam verrast door dit land. Vooraf was ik best een beetje bang over hoe het reizen hier zou zijn, om over de taalproblematiek nog maar te zwijgen. Maar uiteindelijk viel het allemaal erg mee. En de cultuur is echt heel bijzonder, een cultuur op zich echt met niets te vergelijken. Verder zullen we in Thailand ook best nog wel eens een tussenstop maken...het blijft gewoon een heerlijk vakantieland!

*Wordt de heimwee erger of minder naarmate je langer weg bent?
Fred; *Heimwee? Dat woord heb ik niet in mijn woordenboek staan!
Petra; *Het is raar maar waar, maar na een poosje wordt het echt minder. Voor mij was "heimwee" vooral het niet kunnen loslaten van mijn oude leventje en m'n draai nog niet kunnen vinden in mijn nieuwe leven. Wanneer je in het "hier en nu' leeft kost het veel minder energie om te genieten van alles!

*Wat zijn de vijf leukste dingen die jullie gedaan hebben?
Fred; *Bungyjumpen, grote flessen bier drinken voor 0,20 euro in China, de Transmongolie Express en het Holland House, kerst vieren met Edwin en Sandy, de verjaardagen van Edwin, Petra, Reinier en mijzelf en natuurlijk mogen mijn optredens met Reinier niet vergeten worden!
Petra; *In willekeurige volgorde; paardrijden over de steppe in Mongolie, bungy-jumpen vanaf de originele brug in Queenstown (NZ), de gehele reis met de Trans Mongolie Express, de heli-hike over de Franz Josef gletsjer (NZ), zeilen rondom de Whit Sunday Islands in Australie.

*Wat is het mooiste land met de meest verschillende dingen?
Fred; *Nieuw Zeeland, als wandel en natuurgenieter is dat the place to be!
Petra; *Zonder twijfel...Nieuw Zeeland!

*Is er een land dat is tegengevallen?
Fred; *Ik vind van niet.
Petra; *Uiteindelijk Australie, maar dat ligt meer aan mij dan aan het land Australie zelf! (Voor "waarom"...zie in een van de volgende vragen).

*Heb je iets meegemaakt waarvan je op dat moment dacht: hoe komen we hier uit?
Fred; *Ja, een boottochtje over een meer in China wat anders afliep dan gedacht.
Petra; *Ja, meerdere malen. Maar het meeste bijgebleven is toch wel de miscommunicatie die we hadden met twee vissers in China. Wij dachten dat ze ons voor 20 RBM naar de overkant van een meer zouden roeien...zij dachten er 200RBM voor te krijgen. Het grootste probleem was nog wel dat wij alleen een briefje van 100 RBM bij ons hadden. Uiteindelijk ben ik op zoek gegaan naar een klein winkeltje om wat te kopen en Fred is bij de vissers gebleven toen we eenmaal aan de overkant ware. Uiteindelijk hebben we ze een briefje van 20 RBM gegeven en zijn weg gelopen. Met heel veel geluk vonden we uiteindelijk een busje wat ons om het hele meer heeft heen gereden, terug naar de plaats waar we vandaan kwamen. Voor de duidelijkheid....200RBM is ongeveer 20 euro en in China al snel een klein weekloon.....dus wel heel erg veel voor een boottochtje van een uur!

*Wat is het mooiste wat jullie in elk land gezien of gedaan hebben?
Fred; *Rusland; Kremlin. Mongolie; 3-daags verblijf in een gertent. China; Chineese Muur. Vietnam; rijstvelden in Sapa en de boottcht door Halong Bay. Cambodja; Angkor Wat. Thailand; Grand Palace in Bangkok. Nieuw Zeeland; heli-hike over de gletsjer en de wandeling over het vulkanisch landschap van de Tongeriro Crossing. Australie; Ayers Rock en snorkelen bij het Great Barrier Rif.
Petra; *In Rusland vond ik de omgeving bij het Baikalmeer geweldig, en de homestay bij een russische familie maakte het wel helemaal compleet. In Mongolie zijn dat zonder twijfel de uitgestrekte steppe, en het overnachten in een echte gertent maakte ook hier het sfeertje wel helemaal compleet. In China was het beklimmen van een oud en nog niet gerestaureert stuk Chineese Muur wel heel indrukwekkend. Vooral ook omdat we hier met een bij elkaar geraapte Nederlandse groep, op eigen houtje naar toe zijn gegaan. Was een geweldige ervaring waar we tevens een aantal leuk vriendschappen aan over hebben gehouden! In Vietnam waren het de rijstvelden in de bergen rondom Sapa toch wel een hoogte punt. Alle velden stonden in volle bloei en zagen er geweldig groen uit. In Cambodja waren het de tempels bij Angkor Wat die toch wel het mooiste waren wat we in dat land gezien hebben. En in Thailand kan ik nog steeds niet genoeg krijgen van de tropische eilandjes. Natuurlijk is er ook genoeg cultuur te zien, maar Thailand betekent voor mij....heerlijke tropische stranden! In Nieuw Zeeland was er zoveel moois te zien dat het bijna onmogelijk is om hier iets moois uit te kiezen. Toch was de wandeling over de Tongeriro Crossing toch wel het meest indrukwekkend door het geweldige uitzicht over de diverse vulkanische kraters. En in Australie heb ik uiteindelijk toch het meeste genoten van de natuur rondom de Ayers Rock. Alles wat je je bij Australie aan natuur voorsteld zie je hier....plus een belangrijk stukje cultuur.

*Heeft deze reis er voor gezorgt dat jullie lijst met landen die jullie nog willen bezoeken juist langer of korter is geworden?
Fred; *De lijst is korter geworden, maar er valt nog genoeg moois te zien op deze wereld.
Petra; *Het lijstje is niet langer geworden, want de landen die we bezocht hebben, hebben we naar mijn idee toch wel aardig "uitgepluist". Daarin tegen is de zin om te reizen alleen maar groter geworden. Ik ben zo nieuwsgierig naar alle landen waar we nog niet geweest zijn. Dus hopelijk zullen er nog vele mooie reizen volgen.

*Als je de reis over zou moeten doen, wat zou je dan anders doen?
Fred; *Ik zou niet zo lang wachten met de I-POD vol te knallen met muziek. Want als er iets is dat mooie herrinneringen en dus emotie uit de mens kan trekken dan is dat muziek. Verder zou ik niets veranderen aan de reis. Voor mij was dit jaar mooier dan ik vooraf had kunnen bedenken!
Petra; *Qua opzet van de reis zou ik niet zo veel veranderen. De mix van culturen en natuur was goed. Na bijna 6 maanden Azie had ik veel zin om naar een ander werelddeel te gaan, maar na 6 maanden Oceanien was ik ook wel weer blij om terug tegaan naar Azie! Verder zijn er wel een aantal praktische dingen waar ik achteraf wat beter over na had moeten denken. Zo moesten we in Nieuw Zeeland een nieuw visum regelen omdat we 15 weken wilde blijven ipv de toegestane 13 weken. En zoals het feit dat we opeens in Sydney een ticket vanuit Bangkok naar Europa moesten kopen omdat de vliegmaatschappij ons anders niet mee wilde nemen. Hadden we dat vooraf geweten dan hadden we in Thailand alvast een ticket naar Nederland gekocht voordat we naar Oceanien gingen. Maar gelukkig lost alles zich altijd wel weer op en dat maakt het reizen ook wel weer zo spannend!

*Wanneer je zoveel dingen hebt gezien, treed er dan na een bepaalde tijd geen verzadiging op en vind je dingen dan nog wel interesant?
Fred; *Een lichte vorm van verzadiging zal er altijd insluipen. Maar mijn ervaring is dat ik elk land los van elkaar kan zien en zo dus de vergelijking en de verzadiging kan beperken.Vermoeidheid en slecht weer kan ook de kijk vertroebelen...dus hier even een paar tipjes van een inmiddels ervaren globetrotter: Zorg dat je ieder land uitgerust en positief benaderd. Zorg er voor dat je totale reis in balans is en daar bedoel ik mee, variatie in natuur, cultuur, aktiviteiten en een aantal aangename rustpunten!
Petra; *Uiteraard treed er zo nu en dan verzadiging op. Maar doordat we een aardige afwisseling in bepaalde landen hadden viel het erg mee. Zo hebben we in China veel tempels bezocht en Vietnam de nadruk wat meer op de natuur en de geschiedenis over de oorlog met Amerika gelegd. En zo hebben we geprobeerd om in elk land wat anders te zoeken. Toch was na 10 maanden bij mij de "spons" aardig vol en dat merkte ik met name in Australie. Al heel snel vond ik dingen niet zo interesant en iets moest wel overweldigend zijn wilde ik dat gelijk leuk of mooi vinden. Wat dat betreft was Australie voor mij net 1 land te veel.....of een jaar 2 maanden te lang!? Toch kijk ik uiteindelijk wel met veel plezier terug op onze reis door Australie...het genieten komt dus wat later!

*Hoe denken jullie het leven in Nederland weer op te pakken na een jaar "niets moet, alles mag"?
Fred; *Dat zal niet meevallen. Maar we weten waarvoor we werken en dat zal ons de kracht geven om te overleven in de gekte en het gehaaste leven in Nederland.
Petra; *Het zal best wel eens moeilijk zijn om weer te wennen aan het "harde" leven in Nederland. Maar aan de andere kant hebben we genoeg geweldige dingen om op terug te kijken. En natuurlijk ook een aantal hele leuke dingen om naar uit te kijken....een lange, hete zomer, alle familie en vrienden weer zien, een eigen "thuis" zoeken....en werk, daar denken we nog maar even niet aan!

*Ben je het schrijven nog niet zat?
Fred; *Het schrijven is redelijk goed vol te houden....hahaha!!!
Petra; *Nee, ik vind het schrijven nog steeds leuk om te doen omdat het voor mij een manier is om dingen ook een beetje te verwerken. En eigenlijk wil ik iedereen laten delen in alles wat wij hier meemaken. Alleen werd ik in Azie vaak meer geinspireerd door de rare en grappige dingen die je daar meemaakt. In Oceanien werd het voor mij gevoel meer een verslag van de dingen die we mee maakte en was het soms moeilijk een grappige draai aan het verhaal te geven.

*Gaat jullie haardracht nog veranderen als jullie thuis zijn?
Fred; *Dat is voor jullie een vraag en voor mij een weet!
Petra; *Ja, na een jaar niet naar de kapper te zijn geweest ben ik wel toe aan een metamorfose. Al zal mijn haar wel wat langer blijven dan voorheen!

*Wat is het minste wat jullie gemist hebben van Nederland?
Fred; *De wekker, het weer, de file's, het werk...kortom de gekte waarin wij leven.
Petra; *Zonder twijfel de wekker die thuis meestal elke ochtend om 6 uur afging!

*Wat was het moment waar je tranen van in je ogen kreeg, en dan niet het afscheid op Schiphol?
Fred; *Ik kan het meest emotionele moment niet voor me halen. Voor mooie, emotionel momenten zijn ook niet altijd tranen nodig. Ik benader alles wat op mijn pad komt altijd verstandelijk en daarom zal ik niet gelijk in tranen uitbarsten. Maar tijdens deze reis is de I-POd voor mij een heel dierbaar bezit geweest. Naarmate je ouder wordt krijgt muziek vaak steeds meer betekenis en zitten er mooie herinneringen aan vast, zowel van voor de reis als tijdens de reis. Wanneer ik dan weer naar deze muziek luister zitten daar emotionele momenten aan vast en dan wil ik nog wel eens een traantje wegpinken.
Petra; *Het moment waar ik tranen van in m'n ogen kreeg was tijdens mijn verjaardag. Fred had de gehele avond daarvoor zitten ploeteren op een prachtig gedicht, zonder dat ik dat wist. Toen ik het op mijn verjaardag las moest ik toch wel een traantje wegpinken!

*Welk land heeft het meeste indruk gemaakt?
Fred; *China, hier heb ik echt het goedkoopste biertje ooit gedronken...0,20 euro voor 0,65 liter!!! En dat je dus voor 2 euro stomdronken kan worden heeft op mij een onuitwisbare indruk gemaakt! En als ik aan China terug denk, dan kan ik alleen maar lachen om alles wat het land en vooral de mensen te bieden hebben.
Petra; *China! Omdat het zo'n totaal andere cultuur is dan in de rest van Azie. Ik was ook erg verbaast hoe ver men al was in ontwikkeling op vele gebieden. Veel westerser dan dat wij in de westerse wereld allemaal denken. Maar aan de andere kant vind je ook nog ontzettend veel chineese cultuur...tempels met veel klatergoud, oude dorpjes en vele heerlijke restaurantjes...met kindermeubulair en tl-verlichting!

*Welk land zou je als vakantieland voor andere mensen adviseren op vakantie naar toe tegaan, en dan niet als backpacker?
Fred; *Nederland...het is niet te warm en daarom kan je van alles ondernemen, zoals lekker fietsen op Texel, een bezoekje aan de studentenstad Leiden, lekker varen door de grachten van Amsterdam, winkelen en een terrasje pakken in Maastricht en een bezoek aan de Arena voor een wedstrijd van Ajax...Chris, ik ben er klaar voor! Dit en nog veel meer heeft ons kleine kikkerlandje volgens de Lonely Planet over The Netherlands te bieden....een echte aanrader dus! Maar voor mensen die eens wat anders willen is Azie en dan met name China echt een aanrader...de mensen hier zullen je een andere kijk op het leven geven.
Petra; *Als vakantieland zou ik zeker Nieuw Zeeland adviseren. Een enorme diversiteit aan natuur, leuke steden en heel veel leuke en spannende aktiviteiten die er te doen zijn. Maar als je hier naar toe gaat, trek er dan ook de tijd voor uit en ga minstens voor 5 a 6 weken als je een beetje alles goed wil bekijken en ervaren!

*Waar zien jullie het meeste naar uit als jullie thuiskomen?
Fred; *Naar familie en vrienden, het WK voetbal en het wandelseizoen...de vierdaagse, Goeree-Overflakee en natuurlijk de super gezellige Duin-Wandel-Gezelligheidstocht met alle vrienden....Huig, zeg maar wanneer we ons moeten melden!
Petra; *Familie en vrienden!

*Kom je met een andere kijk op de wereld terug dan dat je bent weggegaan?
Fred; *Mijn kijk op de wereld is niet noemenswaardig veranderd. Maar ik ben nog minder materialistisch geworden dan ik al was. Als de dingen functioneel zijn dan is het goed en als ik kijk hoe we het afgelopen jaar geleefd hebben kan het allemaal ook met veel minder, heel erg geweldig zijn!
Petra; *Ja, absoluut! Nu hadden we al wat reisjes gemaakt voordat we een jaar weggingen. Maar als je een langere tijd wegbent en een langere tijd in een land verblijft zie je nog meer van het "dagelijkse" leven. En wat elke keer dan weer opvalt is dat de mensen die in onze ogen bijna niets hebben, zo gelukkig zijn met wat ze hebben. En dat ze dat het liefste ook nog met je delen. Doet je wel beseffen hoe egoistisch jezelf bent en in wat voor egoistische cultuur wij zelf leven!

*Zijn jullie na al dat reizen anders over het leven gaan nadenken en wat zijn jullie in dat opzicht veranderd?
Fred; *Als het goed is dan zou ieder mens die voor langere tijd de wereld heeft bereisd anders in het leven moeten staan. Je krijgt zoveel inzicht in andere culturen en in mensen en als je maar een fractie van dat alles meeneemt in je gedachte en leefwijze dan zal dat je leven enorm verrijken. Vooral op het innerlijke vlak. En in praktisch oogpunt hebben we goed geleerd samen op een kleine ruimte te kunnen leven..dat gaan we dus ook in de toekomst doen...lekker een klein eigen stulpje!
Petra; *Het kan bijna niet anders dan dat je na zo'n reis anders over het leven gaat nadenken. Zoniet, dan heb je tijdens het reizen je ogen niet opengedaan! Je beseft heel goed dat wij het financieel gezien beter hebben dan de meeste mensen in de landen die wij bezocht hebben. Maar je ziet ook dat wij geestelijk veel armer zijn. Hier zijn ze gelukkig met wat ze hebben en weten alles nog aardig te waarderen. Wij leven in een wereld waar mensen alleen maar meer, mooier, beter en groter willen....en dat terwijl ze vaak al van alles hebben. Hier is "geluk" iets wat uit de mensen zelf komt terwijl in de westerse wereld naar mijn idee "geluk" meer wordt opgehangen aan "bezit". En in praktische zin hebben we wel geleerd dat we inmiddels heel blij kunnen zijn met een lekker bed en een eigen douche. We hopen dan ook dit soort dingen wel vast te kunnen houden als we weer terug zijn!

*Wat je heb je het afgelopen jaar geleerd over jezelf?
Fred; *Ik heb geleerd dat ik nog flexibeler ben dan dat ik al dacht!
Petra; *Dat ik soms wel heel erg op mjn vader lijk! Zo nu en dan nog steeds ongeduldig en een beetje driftig als dingen niet gaan zoals ik het wil!

*Ben je nieuwe dingen van jezelf tegen gekomen en zo ja, wat?
Fred; *Ik ben geen nieuwe dingen tegen gekomen over mezelf...what you see, is what you get!
Petra; *Ja, ik heb altijd gedacht dat ik aardig flexibel was (niet lachen Nance!). Maar tijdens het reizen was het soms toch moeilijk dingen te accepteren zoals ze zijn. Toch werd het naarmate we langer weg waren wel makkelijker. Dingen gaan in andere landen nou eenmaal niet altijd zoals jij het gewend bent....bussen gaan echt pas rijden als ze vol zijn en als dat een uur later is dan gezegt....dan is dat zo!? Niemand maakt zich daar druk om, dus wie ben jij dan om je daar druk over te maken?

*Wat vond je het moeilijkste moment en wat heb je er mee gedaan?
Fred; *Ik heb mentaal geen moeilijk moment gehad. Maar toen wij van Siem Reap naar de grens van Thailand reden, met een bus die aan alle kanten uit elkaar schudden, over een zeer slecht begaanbaar modderpad (160km!) met 20 koffers van 20 kilo die ik van me af moest duwen en ze daarna ook weer moest redden omdat ze bijna uit het raam dreigde te vallen....toen bedacht ik dat dit toch wel de meest beroerde reis van onze gehele reis zou gaan worden...en dat bleek later ook wel.
Petra; *Het moeilijkste moment waren er voor mij meerdere. In het begin van onze reis door Vietnam, na dat we 2 maanden onderweg waren, heb ik een poosje last gehad van heimwee. Kon niet echt genieten van de mooie momenten die we daar beleefde en was ondertussen erg bezig met wat er in Nederland allemaal gaande was. Uiteraard heb ik daar heel veel met Fred over gepraat en via de email contact gehad met een aantal hele goede vreindinnen die precies wisten hoe ze me moesten helpen!

*Wat vond je het mooiste moment?
Fred; *Vind ik moeilijk te beantwoorden . Er waren namelijk heel veel mooie momenten zoals; het opstijgen met het vliegtuig vanaf Schiphol...de vrijheid te gemoed. De Trans Mongolie Express, de Chineese Muur, de Verboden Stad, het karstgebergte, Sapa, Angkor Wat, Grand Palace, bungy jump, heli-hile, Tongeriro Crossing, het bezoek aan tante Trees, de Great Ocean Road, Ayers Rock, zeilen en snorkelen op het Great Barrier Rif enz. enz.
Petra; *Het moment dat we met de helicopter over de Franz Josef Gletsjes vlogen. Toen pas besefte ik hoe overweldigend de natuur op deze wereld toch is en hoe bevoorrecht ik ben om dit allemaal te mogen zien!

*Welke plek heeft de meeste indruk op je gemaakt?
Fred; *De heli-hike over de Franz Josef gletsjer in Nieuw Zeeland.
Petra; *De plek die de meeste indruk heeft gemaakt is toch wel Phnom Penh. Op onze eerste avond daar zaten we ergens te eten en opeens stond er een bedelaar aan onze tafel...zonder armen en zonder benen, dus alleen een romp met een hoofd. Een slachtoffer van de vele mijnen die nog steeds in Cambodja liggen en waar nog regelmatig slachtoffers door vallen. Verder waren de Killing Fields ook zeer indrukwekkend daar. Vele massagraven van mensen die vermoord zijn en waar nog steeds botten letterlijk uit de grond steken. Beide situaties zijn overblijfselen van het Pol Pot-regime en de Khmer Rouge.

*Wat heb je van elkaar geleerd tijdens de reis?
Fred; *Het gemak waar Petra de "problemen" mee oplost.....daar ben ik nog wel eens makkelijk en afwachtend in! En daar hoop ik in de toekomst wel wat mee te doen....als Petra me de kans geeft tenminste....hahaha!!!
Petra; *Ik heb van Fred vooral geleerd om blanco te kijken naar dingen. Doordat ik meestal (altijd!) de dingen voorbereid, heb ik vaak toch al een voorstelling van de dingen of plaatsen die we gaan bezoeken. Daardoor vallen dingen soms tegen omdat ze dan niet aan je voorstelling voldoen. Fred is meestal zeer blanco en kan vaak van alles direkt veel meer genieten dan ik. Ik besef meestal later pas dat het toch wel heel bijzonder was!

*Hoe voelt het dat het einde van de reis nu bijna ten einde is?
Fred; *Een dubbel gevoel. Aan de ene kant klote omdat het avontuur duidelijk naar meer smaakt. Maar aan de andere kant is het ook weer fijn om straks weer met familie en vrienden een pilsje te drinken en te genieten van de oer Hollandse gezelligheid.
Petra; *Gemengde gevoelens. Uiteraard zie ik er erg naar uit om iedereen weer te zien en spreken, maar aan de andere kant was het afgelopen jaar toch wel een hele aangename en bijzondere manier van leven!

*Hoe heb je de reis mentaal, fysiek, sociaal en spiritueel beleefd?
Fred; *Fysiek en mentaal is met andere woorden lichaam en geest. Als lichaam en geest in balans zijn, dan zal je waarschijnlijk op sociaal en spiritueel gebied ook goed scoren. Sociaal en spiritueel is met andere woorden, omgang met mensen en gevoelsmatig het leven beleven. Ik ben mijn hele leven al in balans en dat zal ik de rest van mijn leven ook blijven, wat er ook gebeurd. Ik zal altijd overleven, omdat ik denk dat ik het vermogen heb om me altijd aan te passen aan iedere denkbare situatie. Dat heeft in mijn optiek allemaal te maken met relativeren. Relatieveren is met andere woorden, jezelf de vragen te stellen hoe je in het leven staat, ten opzichte van jezelf en je leefomgeving. Kortom, over alles wat er in het leven speelt. Als deze situaties bevredigend zijn dan ben je in balans. En als je in balans bent, dan zie je veel meer, dan heb je meer energie...kortom, dan straal je levensvreugde uit! En dat is waar het in het leven om draaid. Geluk en liefde voor elkaar, en natuurlijk doelstellingen nastreven voor vooral het nu en daarna ook voor later. Maar als je niet in balans bent dan zal je constant op levens-situaties stuk lopen, omdat je de situatie vaak niet goed kan inschatten. En dat is doodvermoeiend. Dus zorg dat je overzicht houd op je leefsituatie en vooral op jezelf. Annaliseer jezelf, stel jezelf de vraag of alles naar wens verloopt. Als dat niet zo is dan is er een balansverstroring en zal je met jezelf in gesprek moeten. Het leven kan zo mooi zijn, maar alleen de zon gaat voor niets op! En doordat ik de reis beleefd heb met deze gedachten in het achterhoofd, kan ik wel zeggen dat het op alle fronten een geweldige reis is geweest.
Petra; *Door de reis heen zijn er steeds dingen die veranderen. Daarom beleef je het ene moment de reis als fysiek zwaar en het andere moment gaat dat om mentale dingen. Vaak is het wel een continue kettingreactie. In negatieve zin zou je kunnen zeggen wanneer je bijvoorbeeld niet goed geslapen hebt of je bent niet helemaal fit(fysiek), dan kan je vaak ook niet direkt van de mooie dingen genieten (mentaal). Op zulke momenten ben je vaak ook niet het meest prettige gezelschap en concentreer je je meer op jezelf dan op de mensen om je heen (sociaal). Gevoelsmatig (spiritueel) beleef je de dingen dan ook anders. In het begin van de reis was de balans tussen deze 4 elementen bij mij erg verstoort. En wanneer je je niet goed voelt wil je eigenlijk maar een ding en dat is terug naar een situaite die herkenbaar en dus "veilig" is.....thuis. Voor mij uitte zich dit in het gevoel "heimwee". Gelukkig veranderde door de reis heen de balans tussen deze 4 elementen waardoor het uiteindelijk op alle fronten allemaal veel beter ging. En wanneer je de dingen positief kan benaderen haal je er zelf ook veel meer energie uit!

*Wat waren daarin per onderdeel de hoogte- en dieptepunten?
Fred; *Mijn mentale gesteldheid is altijd goed verzorgt, omdat ik graag met mezelf in gesprek ga. Nee, niet hard op maar met een pilsje in de hand en een rustig muziekje op de achtergrond. Dan kan ik op een heerlijke manier, maar toch serieus, het leven overdenken. Mentaal was de reis echt een groot hoogtepunt en waren er dus geen dieptepunten. Als je mentaal alles op een rijtje hebt dan zou het lichaam (fysiek) moeten volgen. Maar tijdens het reizen kreeg het lichaam het wel eens flink te verduren. Door aircosystemen, verschillende (slechte) bedden, te weinig beweging, te veel beweging in korte tijd en verschillende eetgewoontes kan het lichaam gaan protesteren. En dat heeft geleid tot 3 verkoudheden, plus een aantal keer wat rugklachten. Nieuw Zeeland was fysiek gezien dus echt een aangename afwisseling, geen airco's, een lekker luchtbed, veel lichamelijke beweging en gezond eten. Sociaal gezien heb ik alleen maar hoogte punten gekend op onze reis. Vele lieve, leuke, apparte en te gekke mensen ontmoet...dank jullie wel voor de mooie momenten. Alleen was het door mijn mindere beheersing van de engelse taal soms moeilijk om een gsprek aan te gaan....maar ik had ook niet altijd zin om er veel moeite voor te doen! Op het spirituele vlak heb ik het mooiste jaar uit mijn leven beleefd. Ik ben me zo bewust van hoe ik gevoelsmatig in het leven sta. Alles klopt. Even een korte samenvatting; ik hou van mezelf, van mijn vrouw, van mijn familie en vrienden, soms van mijn werk, maar ik hou vooral van al het mooie wat er op deze aardkloot te zien en te beleven is. Daar wordt je spiritueel gezien alleen maar een rijker mens van....en het smaakt naar meer!
Petra; *Fysiek gezien heb ik de darmklachten en het gewichtverlies wel als negatief ervaren. Ik voelde me in het begin vaak zo slap als een vaatdoek en dan heb je gewoon niet zo veel zin in dingen te ondernemen. Het wandelen en bergbeklimmen in Nieuw Zeeland heb ik daarintegen echt als positief ervaren. Het was heerlijk om je lichamelijk weer eens te testen en het luie zweet er weer eens uit te werken. Mentaal gezien heb ik het gevoel van heimwee wel als negatief ervaren, het voelde voor mezelf als een soort "falen" om het niet kunnen waarderen van de uitzonderlijke positie waarin ik verkeerde. Wie kan en gaat er een jaar op uit om allelei mooie en bijzondere dingen te doen? En wanneer je daar dan niet van kan genieten, voelt dat niet goed. Maar uiteindelijk heb ik het ook wel weer als positief ervaren dat ik de kracht heb gevonden om alles weer positief in te gaan zien. Sociaal gezien is het niet leuk om de mensen die je dierbaar zijn niet te kunnen zien of maar weing te kunnen spreken, daarin tegen ontmoet je weer heel veel verschillende leuke en bijzondere mensen dus dat maakt ook wel weer veel goed. En spiritueel gezien voel je soms dingen aan, die niet goed gaan in Nederland. Op zo'n moment is het dan erg lastig dat je er even niet lijfelijk kan zijn voor familie of vrienden. Als "spiritueel" hoogtepunt vond ik het toch wel bijzonder dat ik gedroomd had dat een vriendin aan het bevallen was. En toen ik haar dit sms-te, liet ze weten dat de bevalling net begonnen was! Krijg je op 20.000km afstand toch even kippenvel van!

*In hoe verre denk je dat je je ontwikkeld hebt op deze vier onderdelen?
Fred; *De ontwikkellingen op deze vier onderdelen zijn oneindig. Ieder situatie in het leven vraagt om een andere benadering en dus zal je je altijd blijven ontwikkelen. Het belangrijkste is om steeds met je zelf de confrontatie aan te gaan over hoe je er voor staat in het leven. Dus ook afgelopen jaar ben ik met mezelf dat gesprek aangegaan en heb me dus ook weer verder ontwikkeld.
Petra; *Fysiek gezien heb ik me niet erg ontwikkeld. Alleen in NZ zijn we lekker aktief geweest en verder heeft het zich in de andere landen beperkt tot wat lopen door de steden. Dus inmiddels zie ik er weer erg naar uit om lekker te gaan sporten...dus meiden, zet de wandelschoenen maar klaar! Op mentaal vlak heb ik me wel lekker ontwikkeld. Uit eerdere ervaringen wist ik wel dat wanneer de hersenen zeggen "het lukt niet meer", dan kan het lichaam nog minstens 10 keer zo veel! Maar dat ik mentaal zo sterk was dat ik alle negatieve gevoelens, zoals eerder omschreven heb kunnen omzetten tot waar ik op dit moment sta, daar voel ik me erg gesterkt door! En wanneer een van de elementen nu even uit balans dreigt te raken, raak ik niet gelijk in paniek. Dingen gaan nu eenmaal niet altijd zoals ik het wil....al zal ik er waarschijnlijk altijd wel hard aan blijven werken om dat toch zo te laten zijn!!! Op sociaal gebied heb ik me ook erg ontwikkeld. Niet dat ik daar voorheen problemen mee had, maar afgelopen jaar heb ik meer geleerd me op de persoon zelf te concentreren. En de "hokjesmentaliteit" die wij vaak hebben, weg te laten. Daardoor heb ik veel mensen (beter) leren kennen. Wat ik uiteindelijk wel bijzonder vindt om te ontdekken is dat wanneer je achteraf een aantal feiten van iemand (achtergrond, werk, hobby's enz) erbij haald je wel direkt veel verklaringen vindt waarom een persoon is of doet, zoals hij/zij is of doet! Ook spiritueel denk ik wel dat ik me ontwikkeld heb. Doordat je je niet kan "verschuilen" achter de dagelijkse dingen leer je (maar je moet ook!) veel meer vanuit je gevoel te leven...en dus ook op je gevoel te vertrouwen!

*Waar denk je straks tegenop te lopen bij terug keer in Nederland?
Fred; *Ik kan me goed aanpassen aan situaties. Al zal dat weer even wennen worden in Nederland. Het is belangrijk om te weten wat je wilt in het leven. Van daaruit maak ik een strijdplan voor de doelstellingen die ik wil nastreven. Hoe meer doelstellingen, hoe aantrekkelijker het leven wordt. Dus inmiddels heb ik een aantal nieuwe doelstellingen voor mezelf gesteld zodat straks ook het leven in Nederland weer een aangename uitdaging gaat worden. En wanneer ik tegen dingen aanloop die tegenvallen dan ga ik met mezelf in gesprek omdat op te lossen of een andere wending te geven.
Petra; *Terug in Nederland is het waarschijnlijk vooral weer moeilijk om weer aan het werk te gaan. Een jaar lang heb ik genoten van alle vrijheid en geweldige dingen die we hebben gedaan. Maar het is heel simpel...wanneer de centjes op zijn, moet er weer gewerkt worden! Dus terug naar de routine en regelmaat van het dagelijkse leven. Toch zijn er veel dingen die je als "bagage" meeneemt na zo'n jaar reizen. Wij leven in ieder geval in een land waar we keuzes hebben. Er zijn namelijk genoeg landen waar mensen helemaal geen keuzes hebben!!! Dus met dat in je achterhoofd moet het uiteindelijk toch niet zo moeilijk zijn.

*Zijn jullie al bezig met een volgende wereldreis?
Fred; *Daar zijn we nog niet helemaal uit, maar eerst gaan we weer wat centjes bij elkaar sprokkelen want zonder geld is het niet mogelijk om te reizen! Tenminste niet voor ons. Er zijn veel backpackers die daar anders over denken. Zij reizen en wanneer het geld op is gaan ze werken in het land waar ze zich op dat moment bevinden. Dat is niet onze manier van reizen...of we werken, of we reizen maar niet van allebei een beetje. Met andere woorden, doe iets goed of doe het niet! Zorg voor een goed plan met een passend budget.
Petra; *We zijn nu nog erg aan het nagenieten van deze reis en dat zullen we ook nog heel lang gaan doen. Maar nu we er aan geproefd hebben smaakt het wel naar meer!

*Raak je niet in de war van al dat buitenlandse geld?
Fred; *Dat vraagt even wat aanpassing in de bovenkamer maar het went erg snel.
Petra; *Soms wel, wanneer je net in een land aankomt moet je altijd even wennen hoe je om moet rekenen. In China hebben wij een keer een taxichauffeur 10 euro betaald voor een ritje wat eigenlijk maar 1 euro koste....en wanneer je daar achterkomt dan denk je alleen maar....hopelijk heeft hij er veel plezier mee!

*Hoe was het buitenlandse bier, ben je nog dronken geweest en hebben ze ook Heineken bier?
Fred; *Ik heb alle lokale biertjes per land geproeft, en ik moet zeggen; de meeste pilsjes waren vrij goed te drinken. Ik ben niet dronken geweest...goed eten en een paar liter water doet altijd wonderen! En Heineken bier wordt over de gehele wereld verkocht en gedronken.
Petra; *Deze vraag kan niet voor mij bestemt zijn!

*Hebben jullie nog veel ruzie gehad?
Fred; *Het is onmogelijk om met mij ruzie te maken. Maar ik ben zeker geen ja-knikker en dus ben ik het ook niet altijd eens met de mening of de handelswijze van Petra. Het is in ieder geval belangrijk dat je goed blijft communiceren en om duidelijk te blijven naar elkaar toe.
Petra; *Nee, we hebben geen ruzie gehad....ongelofelijk he na een jaar lang, 7 dagen per week, 24 uur per dag op elkaars lip te hebben gezeten! Maar eigenlijk had ik ook niet anders verwacht, daar kennen we elkaar te lang en te goed voor.

*Hoe is het om zolang bij elkaar te zijn?
Fred; *Ik vind het fantastisch om met Petra samen te leven. Voordat we op reis gingen wisten we al vrij goed wat we aan elkaar hadden. Wij zijn duidelijk geen vreemden voor elkaar en dat komt omdat wij ook in het dagelijks leven veel tijd met elkaar doorbrengen en leuke dingen met elkaar doen. Het is goed om hobby's te hebben en je eigen dingen te doen, maar het moet niet zo zijn dat je elkaar daarbij uit het oog verliest. Dat kan namelijk het begin van het einde zijn. Blijven communiseren is toch wel het sleutelwoord.....ook als je op reis bent. Maar om nog even terug te komen op de vraag hoe het mogelijk is om met Petra Hoek een jaar lang, dag in dag uit samen te leven...nou, ik moet zeggen het was een flinke klus....haha! Nee hoor, het viel erg mee. Heel veel dagelijkse dingen zijn routine geworden, dus daar zullen we nooit over bekvechten. En voor de rest is het belangrijk om elkaar te coachen, te stimuleren, te vermaken, te verleiden, te laten stralen, te laten lachen, te beschermen, lief te hebben, te bevredigen, te observeren, te vertrouwen, te respecteren, te relativeren en...dus te communiseren. En als je op deze manier het leven kan beleven dan is het fantastisch om samen te reizen en om letterlijk en figuurlijk op hoog nivo samen het leven te proeven, te voelen , te beleven en lief te hebben.
Petra; *Geweldig! Ik denk dat ik straks in Nederland "heimwee" krijg naar Fred als hij even niet in m'n buurt is!

*Hebben jullie lekker weer gehad in alle landen?
Fred; *We hebben zeer mooi weer gehad in alle landen van onze reis. 345 dagen zonnig weer...te mooi om waar te zijn.
Petra; *In alle landen waar we geweest zijn, was het zomer toen wij daar waren, dus we hebben heel erg vaak lekker weer gehad. Alleen in Nieuw Zeeland is het een paar dagen heel erg koud geweest....wel 10 graden!

*Hoeveel kangaroo's hebben jullie gezien?
Fred; *Helaas veel dode, maar gelukkig ook nog een stuk of honderd levende kangaroo's
Petra; *Heel veel dode kangaroe's langs de kant van de weg die aangereden zijn door auto's...maar gelukkig ook honderden springende skippies toen we in de bossen aan het kamperen waren.

*Komen jullie terug voor het WK-voetbal?
Fred; *Ja, zo'n evenement moet toch met familie en vrienden beleefd worden. Als China Airlines op tijd vliegt dan zijn we ruim op tijd voor de eerste wedstrijd van Nederland!
Petra; *Dat is waarschijnlijk de enige reden waarom ome Fred terug wil naar Nederland!

*Wie wordt er wereldkampioen?
Fred; *Nou, dat is duidelijk NEDERLAND!!!!!
Petra; *Krijg waarschijnlijk ruzie als ik hier antwoord op geef!

*Heb je het gehele voetbalschema al geannaliseerd?
Fred; *Hier volgt mijn annalise; Nederland wordt poulewinnaar in groep C, komt in de 1/8 finale uit tegen Angola, gaat vervolgens verder in de kwartfinale tegen Zweden, om vervolgens in de halve finale Italie eruit te werken en dan volgt er een ouderwetse finale Nederland-Duitsland...en het wordt weer 2-1, maar deze keer in het voordeel van Nederland! Maar onder het genot van een biertje kunnen we daar volgende week ook nog wel een paar uur over doorbomen!!!
Petra; *Ik niet, maar ik heb wel al drie weken lang naar Fred z'n annalyses moeten luisteren...dus ik ben inmiddels "hoogleraar" wat het WK betreft!

*Hoe herkennen we jullie straks weer?
Fred; *Wij zijn te herkennen als twee negertjes met oranje kleren aan!
Petra; *Bruin gekleurd, relaxt en waarschijnlijk veel te luchtig gekleed voor de Hollandse zomer!

Verder hebben we nog een aantal leuke wetenswaardigheden verzameld over wat er in een jaar zoal allemaal gebeurt, gereist, verbruikt en bezocht wordt!

*Zo hebben wij afgelopen jaar vele kilometers overbrugt op vele verschillende manieren;
- 33.500 km per vliegtuig
- 21.500 km per auto
- 16.000 km per trein
- 4000 km per bus
- en ontelbare kilometers gelopen door steden, bergen en overweldigende natuur!
- dit betekend dat wij in totaal bijna 2 keer de wereld zijn rondgegaan....qua kilometers dan!

*Tijdens het reizen hebben we op 92 verschillende plaatsen overnacht, in 72 verschillende bedjes geslapen en tijdens al deze nachten is maar 41 keer de wekker gegaan! Dat wordt straks wel anders...een woonplaats met hetzelfde bed en helaas een wekker die weer elke ochtend gaat!?

*Verder zijn we in totaal welgeteld 1 keer uitgeweest, 356 keer uit eten geweest, heeft Fred 1476 biertjes gedronken en heeft Petra minstens 286 taartjes gegeten. Jullie begrijpen dat we een zwaar leven hebben gehad het afgelopen jaar!

*Om jullie compleet op de hoogte te houden over alles wat wij gedaan hebben, hebben we totaal 286 uur achter de computer doorgebracht en hebben we 5 dikke dagboeken vol geschreven....lees bij "we"...Petra!!!

*Verder is Fred 5 keer verkouden geweest, 3 keer door zijn rug gegaan, heeft hij 46 keer zijn hoofd gestoten, is daarnaast ook nog eens 153 keer gestruikeld en heeft hij in totaal 468 muggenbulten en sandfly-beten opgelopen...en nog steeds vind hij het reizen geweldig!!!

*Petra heeft 1 keer een voorhoofdholte ontsteking gehad, is 146 keer aan de schijt geweest en gelukkig maar 1 keer gevallen...maar dan wel met volledige bepakking in een diepe waterput! Verder heeft zij wel 81 littekens overgehouden aan het openkrabben van de sandfly-beten....kortom; als ze het doet, dan doet ze het goed!!!

*Een jaar lang hebben wij genoten van zomers weer. De gemiddelde temperatuur over het gehele jaar lag zo rond de 25 graden....zeg maar 32 graden overdag en 's nachts zo'n 18 graden. Verder hebben wij in totaal welgeteld 164 uur regen gehad, wat omgerekend 6,5 dag betekend. En op een jaar van 365 dagen is dat dus niet eens 2%....waarom willen we dan terug naar Nederland???

*Tijdens het gehele jaar zijn we maar 2 keer bestolen en dan niet eens in Azie maar in Oceanien. Gelukkig steeds maar kleine dingen zoals verse rosbief en een pak Hollandse vlokken. In Azie zijn we ongetwijfeld wel vele male bedonderd, maar steeds voor maar kleine bedragen....in Azie zijn mensen namelijk al snel tevreden met een paar euro. In Australie werden we daarintegen gelijk "genaaid" voor $225,-...terwijl we daarvoor ook al net een bekeuring vanuit Nieuw Zeeland hadden ontvangen. Wat dat betreft is Azie dus een veel "veiliger" continent om doorheen te reizen!!!

*En wat verbruik je nu tijdens zo'n jaar? Dat valt best wel mee...5 zonnenbrillen (kopen we dus alleen nog maar bij de $2-shop!), 12 t-shirtjes en 4 broeken (je komt wat bij, je valt wat af en je verpest wat in de was!), 2 paar teenslippers (bergschoenen draag je niet veel als het 35 graden is!) en 30.000 euro (geld verbruik je echt het meeste, maar daar krijg dan wel je onbetaalbare herrinneringen voor terug!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Vanaf 1995 zijn we samen voor het eerst op pad gegaan en sindsdien heeft het reisvirus ons volledig in de greep. In de jaren die volgde bezochten we tijdens de vakanties vele bestemmingen binnen Europa, Azie en het Caribisch gebied. Maar altijd was het weer veel te snel tijd om naar huis te gaan. In 2005 maakte we een grote droom waar en vertrokken we voor een jaar naar Azie en Oceanie. Een prachtige reis met bijzondere bestemmingen, mooie ontmoetingen en unieke herinneringen. En na zo een jaar zou je denken dat het voorlopig wel genoeg zou zijn...maar niets is minder jaar. Inmiddels zijn we na 2006 nog 2 keer voor 6 maanden op pad geweest door Azie en Zuid Amerika, afgewisseld met vele mooie vakanties 'tussendoor'. Kortom, we kunnen er maar geen genoeg van krijgen en reizen is inmiddels een groot onderdeel van ons leven geworden. We genieten nog steeds van dat wat we meemaken, van de vrijheid die we hebben en de mensen die we ontmoeten. We genieten van het 'zijn'...daar waar we letterlijk 'zijn', waar we niets moeten en alles mogen. Daar waar we mensen ontmoeten waarbij het niets uitmaakt wat je doet of wat je hebt, maar waar het gaat om wie je echt bent. Wij gaan dus gewoon lekker door met dat wat we zo ontzettend leuk vinden...voorlopig hebben we er nog geen genoeg van!

Actief sinds 01 Juni 2008
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 278563

Voorgaande reizen:

19 Juli 2022 - 05 Augustus 2022

2022 - Arctic

26 Oktober 2017 - 18 November 2017

2017 - Zuid Afrika, Swaziland en Lesotho

09 Mei 2017 - 06 Juni 2017

2017 - Alaska meets India

08 Februari 2017 - 20 Februari 2017

2017 - Curacao

09 Oktober 2016 - 29 Oktober 2016

2016 - Spanje - Andalusie

16 November 2015 - 12 Maart 2016

2015 - 2016 Het laatste van Azie

14 Mei 2015 - 23 Mei 2015

2015 - Italie - Cinque Terre & Portofino

31 Januari 2015 - 23 Februari 2015

2015 - Argentinie & Thailand

09 Oktober 2014 - 24 Oktober 2014

2014 - Dubai & Malediven

24 Mei 2014 - 13 Juni 2014

2014 - Italie

08 Mei 2014 - 12 Mei 2014

2014 - Portugal

17 Januari 2014 - 02 Februari 2014

2014 - Tanzania vs Thailand

22 Juni 2013 - 16 Augustus 2013

2013 - Peru, Chili & Bolivia via New York

21 Maart 2013 - 08 April 2013

2013 - Thailand

17 Oktober 2012 - 04 November 2012

2012 - Istanbul & Jordanie

31 Juli 2012 - 05 Augustus 2012

2012 - Tjechie - Praag

03 November 2011 - 22 April 2012

2011 - 2012 Zuidelijk Zuid-Amerika

11 Maart 2011 - 10 April 2011

2011 - Nepal

13 Oktober 2010 - 27 Oktober 2010

2010 - Marokko

08 Juli 2010 - 25 Juli 2010

2010 - Wales & Ierland

07 Maart 2010 - 05 April 2010

2010 - Nepal

14 Oktober 2009 - 27 Oktober 2009

2009 - Thailand

10 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

2009 - Denemarken & Noorwegen

10 April 2009 - 01 Mei 2009

2009 - Costa Rica

10 Oktober 2008 - 01 November 2008

2008 - USA - California

11 Augustus 2007 - 11 Februari 2008

2007 - 2008 Azie...reis opnieuw met ons mee!

11 Juni 2005 - 11 Juni 2006

2005 - 2006 Azie en Oceanie...reis met ons mee!

31 Juli 1995 - 31 Mei 2005

1995 - 2005 Reishistorie Fred & Petra

Landen bezocht: