Wild aan de Wild Coast - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Fred Petra - WaarBenJij.nu Wild aan de Wild Coast - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Wild aan de Wild Coast

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Fred

14 November 2017 | Zuid-Afrika, Hermanus

Na bijna een week rondreizen in Swaziland en Lesotho vertrekken we richting de Wild Coast van Zuid Afrika. Na wederom een lange dag rijden door het Afrikaanse land komen we uiteindelijk aan in Chintsa West. Dit is een klein dorpje aan de ruige kust ten oosten van East London en aan de uitmonding van een rivier ligt aan het strand ons nieuwe onderkomen voor de komende dagen. Een prachtige bungalow op de top van een heuvel met een geweldig uitzicht over de rivier, het strand en de zee. Hier houden we het wel weer even uit!

De dagen vullen zich met wandelen over het eindeloze strand, terwijl we ondertussen schelpen zoeken en uitkijken naar walvissen. En daarnaast laten we ons verwennen met de meest heerlijke maaltijden van vers fruit met zelfgemaakte yoghurt tot verse pasta’s, salades uit de eigen moestuin en dat alles met een fenomenaal uitzicht vanaf onze veranda. Maar ook brengen we nog een bezoek aan Inkwenkwezi Game Reserve. Dit is een relatief klein en onbekend park, maar hier bevinden zich wel de big five. We melden ons na de lunch bij de ranger en hij waarschuwt ons dat gezien de warmte en het tijdstip van de dag het maar afwachten is of we wat dieren gaan zien. Maar we zijn nog maar net op pad als we al heel snel zebra’s en impala’s zien. Daarna rijden we door een bosachtig gebied en steekt er uit het niets een familie aardvarkens over (Pumba’s;-) En wanneer we de beboste heuvels achter ons laten kijken we uit over een soort paradijselijk landschap waar vele verschillende beesten grazen. De ranger kijkt verrukt en verteld ons dat hij vanmorgen bijna geen enkel beest gezien heeft. Wij geloven het bijna niet, want we zien nu zo veel verschillende hert-achtige, gnoes, zebra’s, struisvogels en giraffen. We kijken onze ogen uit en genieten van dit bijzondere stukje aarde. Wanneer we verder rijden neemt de ranger ons mee naar het gebied waar de leeuwen meestal zitten en ondanks dat we hier en daar wat kadavers zien liggen en vooral ruiken, zien we geen leeuwen. Totdat de ranger om een struik heen rijd en ik naast mij op een meter afstand een leeuw aan een impala zie knagen. We schrikken allebei even hard en de ranger zet gelijk de auto stil zodat we rustig kunnen kijken. De leeuwin gaat inmiddels rustig door met eten en gunt ons geen blik meer waardig. Wij blijven gebiologeerd kijken en ondertussen verteld de ranger ons dat dit een bijzonder witte leeuw is waarvan er niet veel meer zijn op deze aarde. Maar hij verteld ook dat deze dame verstoten is door haar troep en dat ze hier nu alleen rond zwerft. Zo nu en dan probeert ze waarschijnlijk terug te keren, maar elke keer wordt ze aangevallen. Het is te zien aan de littekens op haar achterlijf. De lucht van het kadaver begint ons inmiddels parten te spelen en wij beginnen langzaam aan net zo groen te zien als de jeep waarin we rijden. Uiteindelijk rijden we verder en ademen we opgelucht weer frisse lucht in. Ondertussen kijken we met een glimlach van oor tot oor elkaar aan. Wat fantastisch om zo’n wild en uniek dier van dicht bij te zien. Maar de ranger heeft ondertussen al weer wat anders gespot en even later zien we een grote troep leeuwen bij elkaar liggen. Ook hier zitten een aantal witte leeuwen tussen en zelfs een moeder met drie jonge welpen. Ze zijn echt te leuk en terwijl er twee lekker naast hun moeder liggen te slapen is er een op onderzoek uit. Vooral de wielen van de jeep en de bewegende laaghangende takken van een boom dagen uit tot spelen. Wel een half uur lang kijken we naar de slapende leeuwen en de spelende welpen….onze dag kan niet meer stuk! Maar wanneer we later terug rijden naar de lodge van het park komen we ook nog 2 neushoorns tegen. Ook dit blijven toch hele unieke dieren en we kunnen bijna niet geloven dat we zo een geluk hebben gehad. De ranger onderstreept het nog maar eens, door te vertellen dat zijn gasten vanmorgen bijna niets gezien hebben. We zijn blij dat we toch de keuze gemaakt hebben om naar dit park te gaan en zo iets uniek te mogen zien.

Na een aantal heerlijke dagen aan de Wild Coast vertrekken we vervolgens richting de West Kaap en langs de kusten rijden we richting Port Elisabeth en Addo NP. Ondertussen zien we het authentieke Afrika plaats maken voor een steeds meer westers Afrika. En naarmate wij steeds westelijker komen zien we de welvaart toenemen. Het is bijzonder om zo het contrast te zien in alle kilometers die we nu door het zuidelijk deel van Afrika hebben gereden. Uiteindelijk komen we aan in Addo NP en hier slapen we bij een Nederlandse boer op de Stellenhof Farm. Deze boerderij grenst aan het park en de 1200 koeien van deze boer grazen bijna naast de olifanten, herten en zebra’s. Door dochter Nathalie worden we welkom geheten en we krijgen een prachtige kamer in het gastenverblijf toegewezen. Hoge plafonds, houten vloeren, een openhaard en een royaal bed doen ons wat eeuwen terug gaan in de tijd. Buiten in de tuin staan een aantal heerlijke zitjes rondom het zwembad en het is goed vertoeven hier met wat kaas en wijn! Hier houden we het wel weer een paar dagen uit.

Uiteraard gaan we Addo NP bezoeken en dit staat bekend om de grote populatie olifanten. En wat fijn is, dat wij in dit park met eigen auto kunnen bezoeken. Bij aankomst melden wij ons bij het info centrum en vervolgens gaan we op pad. En na 5 minuten zien we de eerste olifant al….onze dag kan niet meer stuk. Op een uitgestrekte vlakte bij een waterplas staat een olifant zich te goed te doen aan het frisse water. Wij kijken rustig toe en als we verder gaan worden we nog meer verrast want opeens komt er echt een hele familie met wel 10-tallen olifanten van een heuvel af naar beneden wandelen, ook richting de waterplas. We kijken onze ogen uit en tussen alle dikke grijze konten, zien we opeens een heel klein grijs slurfje lopen…wat is dit ook weer ontzettend leuk! En alsof het nog niet genoeg is zien we ook weer een aantal aardvarkens, zebra’s, impala’s en struisvogels. Het blijft geweldig om na te kijken. En wanneer we na de een korte stop op een van de beschermde picknick plekken weer verder op pad gaan, zien we bij een andere waterplas nog een andere olifanten familie staan. Op dit punt mogen we uit de auto en na een korte wandeling kunnen we achter een grote houten schutting met diverse kijkgaten van heel dichtbij naar de olifanten kijken. Ze staan lekker te drinken en zichzelf een beetje nat te spuiten. Na zo veel natuurgeweld kan deze dag niet meer kapot en we besluiten voor een late lunch eens een goed restaurant op te zoeken. Hier genieten we in de tuin van een heerlijk uitgebreide maaltijd, uiteraard met een flesje Zuid Afrikaans wit. Echt een topdag weer!

En na opnieuw wat wild te hebben bekeken, rijden we vervolgens verder langs de West Kaap richting Hermanus. Onderweg maken we wat koffiestops in Jeffreysbay en Mosselbaai en het is leuk om te zien in waar neefje Gerco een jaar gesurft heeft in Jeffreysbay….echt een ‘vervelende’ plek om te wonen! Uiteindelijk komen we aan in Hermanus en hier verblijven we in een ontzettend leuk appartementje aan het strand. De kust van Hermanus is rotsachtig, ruw en de baai wordt omgeven door hoge bergen in het achterland. De natuur is echt wonderschoon en dat is wat we alleen nog maar boven water zien. Want Hermanus staat vooral bekend om het de prachtige natuur in het water, aangezien elke winter hier walvissen komen om hun jongen groot te brengen. En dat doen ze echt heel dicht bij de kust waar het water wat warmer en niet zo diep is. Wanneer wij ’s middags nog even een wandeling langs het strand gaan maken zien we al de eerste fonteinen in het water. Nog wel wat verder weg, maar het laat zien dat er genoeg walvissen zijn. Ondanks dat het prachtig zonnig weer is, staat er wel veel wind en dit zorgt ervoor dat de walvissen niet heel goed te zien zijn. Daarom wandelen we de eerste dag vooral langs de kust over een prachtig lang wandelpad met uitzicht op de grillige kustlijn, de blauwe zee en de groene bergen. Wederom zien we wat verder weg walvissen zwemmen, maar natuurlijk willen wij deze ook van dichtbij bekijken en gezien de afnemende wind voor de volgende dag, besluiten we ook met een bootje mee zee op te gaan. De volgende ochtend melden wij ons om 06.30 uur in de haven van Hermanus en daar ligt al een klein bootje op ons te wachten. Gelukkig is de wind inderdaad echt minder en we varen redelijk rustig richting het gebied waar de walvissen zich op dit moment bevinden. Na een half uurtje varen gaat de motor langzamer draaien en even later zien we niet ver voor ons een grote walvis mama met haar jong. En het duurt niet lang voordat we met ons bootje tussen wel 8 walwissen dobberen. Een van de jongen is zeer actief (volgens Fred een ADHD-walvis;-) en springt uit het water, klappert met zijn staart en rolt op zijn zij om met zijn vinnen ook op het water te kunnen slaan. In alle rust genieten we van dit immense schouwspel en het blijft bijzonder om deze giganten van zo dichtbij te kunnen zien. Maar uiteindelijk moeten we terug naar de haven en laten we de walvissen achter ons. Met een glimlach van oor tot oor zitten we later aan het ontbijt, wat een heerlijke start van deze dag. Maar de dag heeft nog meer voor ons in petto want als we later langs de kust wandelen richting het dorp zien we in de baai een aantal walvissen op nog geen 50 meter van de kust zwemmen. Het is echt een fantastisch gezicht en als we ergens op een rots gaan zitten genieten, nadert er een moeder met jong op 10 meter van de rots. Wat een machtig schouwspel en wat is dit een extra kadootje. We besluiten deze mooie momenten maar te vieren met een uitgebreide lunch in het beste visrestaurant van Hermanus. En daar zitten we eerste rang, met uitzicht op de baai waar nog steeds diverse walvissen zich prima vermaken. Een dag om nooit meer te vergeten!
En na alle safari’s en het whale watchen, reizen we verder naar Franschhoek en Stellenbosch om eens uitgebreid kennis te maken met de lekkerste en beste wijnen van Zuid Afrika, waarna we deze prachtige reis zullen eindigen in Kaapstad….maar daar volgende keer weer meer over!

Liefs,

Fred & Petra

• 14 November 2017 - 10:08

Margreet:

Wat een fantastische beleving weer..... prachtig om zo alles te kunnen zien, he? Nog een fijne reis verder.

• 15 November 2017 - 00:01

EL:

Beestachtig gaaf! Wat genieten zeg!

• 16 November 2017 - 10:16

Connie De Jong:

Zou willen dat ik bij jullie was!!!!! liefs Connie