Reis met ons mee 2005/2006 - Wat vooraf te regelen - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu Reis met ons mee 2005/2006 - Wat vooraf te regelen - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Reis met ons mee 2005/2006 - Wat vooraf te regelen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Fred

11 Mei 2005 | Nederland, Katwijk-Midden

Dit hoofdstuk is voor de echte "die-hards". Mensen die het ook fantastisch vinden om te reizen, en mensen die misschien ook wel plannen hebben voor zo'n onderneming. Of voor degene die na het lezen van deze website ook de kriebels krijgen om de wijde wereld in te trekken.
In het begin van onze voorbereidingen hebben wij met name heel veel info gekregen via websites van andere globetrotters. Maar de echte praktische tips van wat kost het, wat neem je mee en wat moet je vooraf allemaal goed regelen, waren niet altijd makkelijk te vinden. Daarom volgen hier een aantal aanknopingspunten over waar je het beste mee kan beginnen en wat er allemaal bij komt kijken.

Waar gaan we wanneer naar toe?

Ja, en dan heb je besloten om weg te gaan? Maar dan volgen direct de volgende vragen;
*Waar gaan we naar toe?
*Wanneer vertrekken we?
*Wanneer is de beste reistijd om daar naar toe te gaan?
Wij zijn begonnen met het maken van een lijstje. Beide hebben we opgeschreven waar we naar toe willen en daarna hebben wij onze lijstjes naast elkaar gelegd. Onze lijstjes waren vrijwel identiek, alleen had Fred Alaska er nog bij staan. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat onze voorkeur momenteel dus uitgaat naar Azië en Oceaniën. Het idee om met de Trans Mongolië Express te beginnen of te eindigen kwam later omdat het perfect aansluit op het reisschema dat we inmiddels hadden uitgestippeld. Verder hebben wij via internet per land uitgezocht wanneer het de beste reistijd qua klimaat is. Nadat we dit allemaal naast elkaar hebben gelegd en met wat praktische zaken thuis zijn wij tot de conclusie gekomen om rond juni te vertrekken. Verder hebben wij er voor gekozen om met de Trans Mongolië Express te beginnen zodat we op een relaxte manier met onze reis van start kunnen gaan. De visums voor Rusland, Mongolië en China kunnen we nu ook in Nederland al regelen en op deze manier hebben we dus ook geen vaste datum voor onze terugreis, wat wij wel erg prettig vinden!

WWW-tips:
* www.backpackers.pagina.nl Voor allerlei praktische informatie en reisverslagen.
* www.tiaratours.nl Voor informatie en het reserveren van de Trans Mongolië Express.
* www.vakantieweer.pagina.nl Informatie over het weer en klimaat in diverse landen.

Wat nemen we mee?

Aangezien de ruimte in onze rugzakken beperkt is, kunnen we niet zoveel meenemen. Toch zijn er heel veel praktische dingen die zo enorm handig kunnen zijn op reis. Dus het is steeds tegen elkaar afwegen; wat is echt onmisbaar en wat niet? Bij de JoHo Company in Leiden (of Amsterdam, Rotterdam of Groningen) zijn diverse gratis gidsen te krijgen met allerlei praktische tips op gebied van reizen maar ook over wat mee te nemen. Samen met deze lijst en via tips van andere globetrotters hebben wij onze eigen "ideaale" lijst samengesteld. Het lijkt een lange lijst maar wij hebben het voordeel dat we met z'n tweeën reizen waardoor we veel spullen dus kunnen delen. Toch blijft zo'n rugzak "errug" klein!!! En zoals jullie kunnen zien gaat de ruimte voor het grootste gedeelte op aan "hulpmiddelen" en blijft er maar weinig ruimte over voor kleding. Hier volgt onze "ideaale" lijst:

Fred z'n "packlist" Petra's "inboedel"
Rugzak (Nomad 70L+10L) + regen/vlieghoes Rugzak (Tatonka 50L+10L) + regen/vlieghoes
Dagrugzak (Tech. Extreme 30L) Dagrugzak (Deuter 20L)
Slaapzak (Nomad Discover 1050gr) Slaapzak (Nomad Discover 1050gr)
Lakenzak (katoen) Lakenzak (katoen)
Kussensloop (katoen) Kussensloop (katoen)
Opblaasbare kussen Opblaasbare kussen

Regenponcho Regenponcho
Windjack+fleece vest (Vaude 3 in 1 jas) Windjack+fleece vest (North Face 3 in 1 jas)
Dunne fleece trui (North Face) Dunne fleece trui (North Face)
Overhemd lange mouw (katoen) Overhemd lange mouw (katoen)
5 T-shirts 4 T-shirts / 3 Tops
2 Afritsbare broeken 2 Afritsbare broeken
2 Korte broeken 2 Korte broeken
7 Paar (wandel)sokken 7 Paar (wandel)sokken
7 Boxershorts (degelijk zwart katoen....,) 7 Slips + 4 BH's (....dit "ziet" er lang schoon uit!!!)
Thermisch ondergoed (voor het bergwandelen...,) Thermsch ondergoed (...en om Fred te verleiden!!!)
Zwembroek + omslagdoek ( als badlaken...,) Bikini + omslagdoek (... en als mijn enige "vrouwlijke" kledingstuk)

Bergschoenen (Lowa) Bergschoenen (Lowa)
Sandalen (Teva) Sandalen (North Face)
Teenslippers Teenslippers

Broekriem met opbergvak Portemonnee
Buikbuidel voor waardepapieren Extra portemonnee voor onder shirt

Onmisbare "hulpmiddelen"

Digitale camera Paspoort EHBO-spullen: Care Plus Kit:
3 x 256mb kaart Int. rijbewijs Pleisters Verbandmiddelen
Oplader/batterijen Inentings boekje Leukoplast Sterile hulpmid.
Mobiele telefoon Pinpassen Asperines Artsenverklaring
Zonnenbril/koker Tampons
Pet Plastuiten
Paraplu Nagelsetje
Tube handwas Desinfect. handgel

Als je dit allemaal leest zou je zeggen; daar kan niks mis gaan! Dat hopen wij ook, maar een ongelukje zit in een klein hoekje en jullie begrijpen inmiddels dat wij ook over dit soort dingen goed nadenken. Dus deze lange waslijst gaat echt helemaal mee. Onderweg zullen er waarschijnlijk ergens wel wat spullen achterblijven, die we dan alsnog overbodig vinden. En er zullen uiteraard ook spullen zijn waarvan we denken; hadden we die toch maar mee genomen! Verder hebben we nog één supertip: bewaar je spullen in van die netjes waar je je bh's in kan wassen! Deze netjes passen perfect in je rugzak en per netje kan je al je spullen sorteren. Dus één voor je sokken, één voor je ondergoed, één voor wat losse spulletjes enz. Zo zwerft niet alles door je tas en als je ergens wat langer blijft kan je makkelijk alles even uit je tas halen zodat het niet zo muf gaat ruiken! Verder hebben wij ook nog twee nylon zakken bij ons voor de vuile was in te bewaren. Kortom, alles voor de orde en netheid!

WWW-tips:
* www.joho.nl Voor o.a. informatie over wat neem je mee, verzekeringen enz.
* www.gezondopreis.nl Voor informatie over medische zaken mbt reizen.

Visums, inentingen en geld

Wederom hebben we een schema gemaakt met een overzicht van de landen waar wij naar toe gaan. En per land hebben we uitgezocht en aangegeven welke visums we nodig hebben, welke inentingen en welk geld er gebruikt wordt tegen welke koers. Voor het uitzoeken van deze informatie hebben we uiteraard weer veel gebruik gemaakt van het internet. Deze informatie wisseld wel regelmatig, zeker wat betreft de inentingen en de geldkoersen. Maar voor ons geeft het op dit moment even een totaaloverzicht van praktische informatie met betrekking tot de landen waar wij naar toe gaan. Voor up-to-date informatie adviseren wij zelf de diverse internetsites te bezoeken.

Land Visums Inentingen Geld
TME Rusland 75,- (via TiaraTours) voor duur van de reis. Mongolië 65,- (via TiaraTours) voor duur van de reis. N.v.t 1 euro = 35.5 RUR
China Een visum voor 6 maanden kost 42,- en is te halen bij Chineese Ambassade in Den Haag. DTP, Hep.A enTyphus 1 euro = 7 Yuan
Vietnam Een visum voor 3 maanden kost 103,- en wij regelen dit in Hong Kong. DTP, Hep.A, Typhus en soms Malaria 1 euro = 20.000 VND
Cambodja Een visum voor 1 maand kost 26,- en kan je krijgen bij binnenkomst in het land. DTP, Hep.A, Typhus en Malaria 1 euro = 4700 KHR
Thailand Een visum voor 60 dagen voor 30,- kan je krijgen bij aankomst in Thailand. DTP, Hep.A, Typhus en soms Malaria 1 euro = 50 Baht
Nepal Een visum voor 60 dagen voor 40,- kan je krijgen bij aankomst in Nepal DTP, Hep.A en Typhus 1 euro = 75 Rupee
Nieuw-Zeeland Geen visum vereist N.v.t. 1 euro = 1,85 NZD
Australië Tot een verblijf van 3 maanden krijg je een gratis visum bij je vliegticket. N.v.t. 1 euro = 1,75 AUD

WWW-tips:
* www.visum.nl Informatie over de kosten, de duur en het verkrijgen van een visum per land.
* www.gezondopreis.nl Veel informatie over welke inentingen geadviseerd worden per land.
* www.GWK.nl Veel informatie over de aktuele koersen per munteenheid.

Overzicht van de reiskosten

Na het uitzoeken van de landen waar we naar toe willen, kwam al snel de vraag; Wat zal het allemaal kosten? Via websites van andere globetrotters kregen wij weinig informatie over wat zo'n reis nu gemiddeld kost. Uit diverse reisboeken kregen we wat meer inzicht en aan de hand daarvan hebben wij ons eigen kosten plaatje gemaakt. Wij zijn ervan uitgegaan dat we niet overal op willen beknibbelen en dat we de leuke en mooie dingen echt willen doen, ook als dat wat duurder is. Kortom, we willen niet de hele dag bezig zijn met geld. We hebben daarom 50,- per dag uitgetrokken voor z'n tweeën. Het dagbudget is voor de overnachting, eten/drinken, binnenlands vervoer en eventuele excursies. Hiervan zullen we in Azië goed kunnen leven, maar in Oceaniën zullen we daar wat meer ons best voor moeten doen. Daarom hopen wij in Azië ongeveer 30,- per dag uit te geven zodat we in Oceaniën 70,- per dag hebben. We gaan er van uit dat we ongeveer 15 maanden wegblijven. Dus ons totale dagbudget is gebaseerd op 15 maanden x 30 dagen x 50,- = 22.500,-.
Ook hebben we een apart reisbudget voor de grote trajecten zoals de reis met de Trans Mongolië Express, vliegticket van Hong Kong naar Hanoi, van Bangkok naar Kathmandu, van Bangkok naar Auckland en van Auckland naar Sydney en ons ticket naar huis. Het reisbudget is begroot op 6000,-. Dus het totale budget komt daarmee op 28.500,-. Het is aan ons zelf hoe we daar mee omgaan, als we ruig leven komen we eerder terug en als we het rustig aandoen kunnen we langer wegblijven!
Verder hebben we per land een kostenplaatje gemaakt zodat we onderweg een beetje een idee hebben hoe we ervoor staan. Het schema hieronder laat zien wat ons geplande budget per land is en tijdens onze reis zullen we proberen het werkelijke budget bij te houden. Onder het reisbudget verstaan wij de kosten die wij maken om naar een land te reizen.

Land Geplande dagbudget Werkelijke dagbudget Geplande reisbudget Werkelijke reisbudget
TME 420,- 290,- = +130,- 2400,- 2400,-
China 1680,- 1990,- = -310,- n.v.t. n.v.t.
Vietnam 1260,- 1635,- = -375,- 500,- 125,- = +375,-
Cambodja 420,- 400,- = +20,- 50,- 80,- = -30,-
Thailand 1630,- 1400,- = + 230 50,- 27,- = +23,-
Nepal 1050,- zie Thailand 450,- vervalt = +450,-
Thailand 1050,- 1130,- = -80,- n.v.t. n.v.t.
Nieuw Zeeland 6955,- + 2000,- 7455,- = +1500,- 1000,- 1000,-
Australië 6035,- 6600,- = -565,- 350,- 350,-
Thailand 1050,- (budget Nepal) ... 450,-** 450,-**
Totaal 22500,- 20900,- = +560,- 4800,-** 4432,- + 368,-

1e financiele update 10/10/2005
*Op 6/10 lopen wij 535,- achter op ons dagbudget, maar 368,- voor op ons reisbudget.
*Doordat wij met de trein van China naar Vietnam zijn gegaan in plaats van te vliegen hebben wij 375,- uitgespaard. Hiermee compenseren we een gedeelte van het tekort op ons dagbudget.
**Verder hebben wij goedkope tickets naar Nieuw Zeeland, Australie en terug naar Thailand kunnen kopen. Voor de tickets naar Nieuw Zeeland en Australie hadden wij 1350,- gereserveerd. Maar nu hebben wij tickets kunnen kopen die ons voor 450,- extra ook nog een terug vliegen naar Bangkok. Dus voor 1800,- vliegen we met z'n tweeen van Thailand naar Nieuw Zeeland, van Nieuw Zeeland naar Australie en van Australie terug naar Thailand. Vanaf hier moeten we dan nog een ticket terug naar Nederland kopen.
*Ons uitstapje naar Nepal hebben wij voorlopig even geschrapt/uitgesteld zodat we daar nu 450,- van het reisbudget over houden en 1050,- van het dagbudget. Misschien dat wij dit aan het eind van onze reis nog gaan gebruiken. Dus het gereserveerde dag- en reisbudget voor Nepal laten wij nog even staan. Deze bedragen zijn dus nog niet mee genomen in de totaalstand tot nu toe.
*Naast het feit dat wij dus iets achter lopen met ons dagbudget, reizen wij ook wat sneller. Op 7 oktober liepen wij een week voor op ons schema, wat dus betekend dat wij nog eens 210,- extra "te kort" komen. De 30,- per dag (met z'n tweeen) was dus iets te krap berekend, maar dat wisten we eigenlijk na 2 weken al. Gemiddeld is 40,- per dag een beter bedrag om in Azie mee rond te komen. Dat is dan voor een iets luxere manier van reizen.....dus niet steeds in hostels slapen, maar gewoon in leuke hotels en gewoon lekker uit eten, ook bij westerse restaurants! Wij hebben vooraf in ieder geval met elkaar afgesproken dat we de dingen doen die we leuk vinden en als dat resulteert in het feit dat we eerder naar huis komen dan is dat zo. Maar dan hebben we in ieder geval alles gedaan wat we leuk vonden. Dit onder de noemer "creatief boekhouden"!!!

2e financiele update 23/12/2005
*Nadat wij Azie hebben verlaten hebben wij alles nog even op een rijtje gezet wat de kosten betreft. Met ons dagbudget hebben we het niet gehaald en hebben we 375,- teveel uitgegeven. Maar van ons reisbudget hebben 368,- niet uitgegeven, dus dit compenseerd aardig ons tekort. Zoals jullie kunnen zien hebben wij, als we de TME even buiten beschouwing laten ruim 5 maanden in Azie geleefd voor het luttele bedrag van 6787,-....met z'n tweeen, en daar zit dan echt alles bij! Inmiddels lopen we nog wel steeds 1 week voor op schema en dit zou kunnen betekenen dat wij 1 week eerder thuis komen dan gepland!
*Maar wanneer we nu echt thuis komen weten we nog steeds niet, want na Azie hebben wij ons budget voor Nieuw Zeeland en Australie aangepast. De 2000,- extra bij Nieuw Zeeland zijn gereserveerd voor de huur van de auto en de aanschaf van de kampeerspullen. Daarvan kunnen we nu al zeggen dat we dat niet hebben uitgegeven. Voor ongeveer 1250,- euro hebben wij de auto gehuurd voor 14 weken en alle kampeerspullen gekocht. Hier houden we dus al 750,- euro over die wij bewaren voor het huren van een campervan in Australie! Verder hebben wij ons dagbudget voor Nieuw Zeeland zo aangepast dat wij 15 weken in Nieuw Zeeland blijven en ongeveer 10 weken in Australie. Daarna zien we wel weer verder.....!!!!
*Het budget voor Nepal staat nog steeds gereserveerd. We weten nog steeds niet wat we er mee doen. Naast Nepal hebben we namelijk nog een aantal andere leuke ideeen....bijvoorbeeld om onze reis in Duitsland te eindigen...een grote wens van Fred! We wachten af!?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3e financiele update 25/05/2006
*Ons geplande reisbudget hebben wij over het gehele jaar aardig kunnen vasthouden. We hebben alleen met de voorgenomen reistijd wat gespeeld. De voorgenomen 14 a 15 maanden hebben we terug gebracht naar precies 12 maanden. Toch hebben wij in die 12 maanden alles gedaan wat we graag wilde doen...kortom we hebben iets sneller gereisd dan dat we vooraf bedacht hadden maar dubbel en dwars genoten!!!
*Tijdens onze reis door Nieuw Zeeland hebben wij opnieuw een kostenplaatje voor Australie gemaakt. We wilde daar echt met een camper rondreizen en doordat we in Nieuw Zeeland toch een stuk zuiniger geleefd hebben dan vooraf gedacht, was daar financieel ook ruimte voor. Ondanks dat we in Nieuw Zeeland heel veel spannende maar dure activiteiten hebben gedaan (heli-hike 200,- pp, bungy jump 125,-pp enz, enz), hebben we toch 1500,- euro kunnen "sparen" voor Australie. Dit komt ook door onze twee-weekse werkvakantie bij Henk en Aprilla! Aangezien we daar tegen kost en inwoning werkte hebben we in die twee weken maar weinig geld uitgegeven.
*En ondanks dat Australie echt schreeuwend duur is, hebben we de schade toch erg kunnen beperken. Maar dit ligt momenteel hoofdzakelijk aan de gunstige wisselkoers. Tot in tegenstelling met Nieuw Zeeland hebben we in Australie maar een paar dure activiteiten gedaan. Het meeste geld is toch in de huur van de camper en de benzine gaan zitten. Wij hebben in Australie meer dan 13500km gereden en met de benzine prijzen die gemiddels rond de AU$1,50 per liter liggen hebben wij AU$2100 (1250,- euro) aan benzine verreden. Verder koste de camper ons AU$ 3200 (1950,- euro) voor 9 weken. Wat dus betekend dat we al 3200,- euro van ons dagbudget aan camperhuur en benzine hebben uitgegeven. Daardoor hadden wij nog ruim 40,- euro per dag over om van te leven en leuke dingen te doen. Dat was toch iets te weinig want we hebben toch regelmatig een terrasje gepakt en niet altijd vrij gekampeerd. Toch hebben we van 50,- euro per dag met z'n tweeen heel veel plezier gehad in Australie. En onze reserves vanuit Nieuw Zeeland hebben we achteraf niet helemaal nodig gehad, waardoor we in Thailand nog wat extra geld over hebben om te shoppen!!!
**Verder hebben we ons reisbudget van 6000,- niet helemaal nodig gehad en hebben we maar 4432,- euro uitgegeven aan de grote reisgedeeltes. Hier hadden wij vooraf 4800,- voor gepland tot aan Australie. Het idee was dan om vanaf Australie een ticket naar Nederland te kopen en daar hadden we 1200,- voor gebudgeteerd. Maar doordat we een voordelig ticket van Thailand naar Nieuw Zeeland, van Nieuw Zeeland naar Australie en van Australie terug naar Thailand hebben kunnen kopen, hadden we alleen nog maar twee enkeltjes Bangkok-Amsterdam nodig. Inmiddels hebben wij deze in Bangkok gekocht voor 350,- pp. en hebben wij dus alle grote reizen, inclusief de reis naar huis, voor ruim 5000,- euro kunnen doen. Opnieuw 1000,- euro over om te kunnen shoppen....of straks in Nederland een nieuw begin mee te kunnen maken!!!

Overzicht van de bijkomende kosten

Aangezien er nog een aantal kosten zijn die indirect ook met de reis te maken hebben, hebben we daar een apart budget voor. Het budget voor de bijkomende kosten. Hierbij moeten jullie denken aan reis- en ziektenkosten verzekering, internet/email/website, mobiele telefoon en ons afscheidsfeestje. Voor deze kosten hebben wij ongeveer 4000,- begroot.
Verder hebben wij ervoor gekozen dat Fred z'n timmerbedrijf blijft bestaan. Dit heeft tot gevolg dat ook op zakelijk gebied kosten doorlopen. Diverse verzekeringen, auto, belastingen, kamer van koophandel, enz. Dus ook hiervoor wordt een potje gereseveerd.
Als laatste hebben we dan ook nog een potje voor als wij terug komen. Bij terugkomst is het de bedoeling dat Fred weer verder gaat mat Timmerbedrijf F. de Jong en voor mij is het nog even afwachten hoe het dan gaat lopen. Maar we houden er rekening mee dat we een aantal maanden kunnen overbruggen. Verder moeten we natuurlijk ook opzoek naar een nieuw onderkomen, dus een aantal maanden voordat wij terugkomen zullen wij iedereen vragen om uit te zien naar een klein leuk stulpje voor ons. Dus ook hier voor hebben we uiteraard een potje gereserveerd.
Al met al dus vele "potjes" en ondanks dat we onze schepen verbranden blijven we wel reeël en denken toch een beetje aan onze toekomst......hoe deze ook moge gaan verlopen!

Wat thuis te regelen?

Als je voor een langere periode weg gaat is het belangrijk om thuis alles goed geregeld achter te laten, om zo later niet voor vervelende verrassingen komen te staan. Naast de keuze of je je woonruimte verkoopt, verhuurd of aanhoud, zijn er nog duizend-en-één andere zaken die geregeld moeten worden. Wij hebben na veel wikken en wegen er voor gekozen om ons "stulpje" in Voorhout vaarwel te zeggen. Dus naast alle gebruikelijke zaken zoals het opzeggen van abonnementen zijn wij ook op zoek gegaan naar nieuwe huurders. Al werd dit ons uiteindelijk wel heel makkelijk gemaakt! Hieronder volgt een lijst met dingen waar je eventueel allemaal aan moet denken.

Huis en inboedel:
*Huis verkopen, verhuren of aanhouden?
*Wanneer moet huur opgezegt worden? Meestal een maand van te voren.
*Mag je zelf huurders aandragen i.v.m eventuele overname van de inboedel? In ons geval wel.
*Wanneer kunnen we weer wat huren als we terug zijn?
Binnen drie maanden via onze huidige verhuurder Van 't Hof Rijnland.
*Inboedel opslaan of verkopen? Wij hebben het meeste verkocht.
*Waar kan je je inboedel opslaan? Bij diverse verhuisbedrijven.
*Wat kost het per container van 15 tot 18m3? Ongeveer 80 tot 100 euro per maand.
*Waar kan je eventueel je inboedel en meubels verkopen?
Op www.marktplaats.nl of op diverse rommelmarkten in de omgeving. Echt ontzettend leuk om te doen. Je hebt gegarandeerd een dag lol en als je geluk hebt verdien je ook nog wat!

Opzeggen van abonnementen:
*Krant en tijdschriften
*ANWB (Let op, voor 15 november van het jaar!)
*Casema (kabel-tv)
*KPN (Telefoon)
*NUON (gas/water/licht)
*Sportschool/vereniging
*Loterijen

Verzekeringen:
*Ziektekostenverzekering (Opzeggen binnen 7 dagen nadat je gestopt bent met werken)
*Autoverzekering (Let op, als je het opzegt vervalt na een jaar de opgebouwde no-claim korting!)
*Inboedelverzekering (Eventueel over laten zetten naar het adres van de inboedelopslag)
*Brandverzekering (Zie inboedelverzekering)
*Rechtbijstandsverzekering (Zit vaak bij reis- en ziektekostenverzekering in begrepen)
*Doorlopende reisverzekering (Is maar maximaal drie maanden achter elkaar geldig)
*Het afsluiten van een reis- en ziektekostenverzekering.
Wij hebben gekozen voor de Special ISIS reisverzekering om dat deze heel flexibel is in het verlengen. Dit kan per maand tot een maximale looptijd van vier jaar! Voor meer informatie kun je terecht bij de JOHO Company www.joho.nl Wij hebben gekozen voor de meest uitgebreide verzekering met wereld dekking, deze kost 52,50 per maand per persoon. Hiernaast hebben wij ook nog een extra verzekering afgesloten voor als wij terug komen. We zijn voor 135,- euro nog twee maanden extra verzekerd. Dit houdt in dat we twee maanden de tijd hebben om een job te vinden zodat we weer via een werkgever verzekerd kunnen worden.

Diverse andere zaken:
*Zaken regelen met de Belastingdienst (is bijna onmogelijk, maar toch!).
*Pinpas en creditcard aanvragen of datum van huidige kaarten checken.
*Financieel beheerder aanstellen en machtigen voor rekeningen.
*Postadres regelen.
*Bij de gemeente in laten schrijven op het nieuwe postadres.
*Adreswijzigingen maken en versturen.
*Visa regelen voor landen waar je naar toe gaat.
*Extra pasfoto's maken om mee te nemen.
*Internationaal rijbewijs halen bij ANWB.
*Inentingen regelen. Als je nog niets hebt begin hier dan ongeveer negen maanden voor vertrek mee, want bij sommige inentingen zit er zes maanden tussen de eerste en de tweede prik.
*Eventueel een website maken, leuk voor de thuis blijvers!
*Eventueel een afscheidsfeestje organiseren, ook leuk voor de thuis blijvers!

Het "negen-maanden-boek"!

Het "negen-maanden-boek" is de laatste maanden echt een vervanging van mijn hersens geweest (een klein dun boekje dus!). In deze ordner bewaar ik alle papieren die betrekking hebben tot onze reis en alles daar om heen. In september 2004 heb ik per maand een lijst gemaakt met wat er voor die maand allemaal moet gebeuren. Deze negen lijsten heb ik dus in een ordner gestopt. En elke keer als er iets klaar was dan streepte ik dit af. Op deze manier had ik dus een heel goed overzicht van wat er allemaal al klaar was en wat er allemaal nog moest gebeuren. Verder heb ik ook alle papieren van bijvoorbeeld het opzeggen van de abonnementen in deze map bewaard. Ook de bevestigingen hiervan werden later dan toegevoegd. Dus alles lekker compact in een map. Het voordeel van het negen-maanden-plan is ook dat alles niet op het laatste moment aankomt. De laatste maand heb je heb je het toch al zo druk met van alles en nog wat, dan is het alleen maar lekker dat je over de "zakelijke" dingen niet meer hoeft na te denken. Dus ben je van plan ook op reis te gaan, dan kan ik je alleen maar adviseren om ook zo'n map te maken, want het werkt echt perfect!
Dit waren de praktische tips. We hopen dat we er iemand mee van dienst kunnen zijn. Of dat de echte "die-hards" er nog geen genoeg van kunnen krijgen!