Reis met ons mee 2005/2006 - De geplande route - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu Reis met ons mee 2005/2006 - De geplande route - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Reis met ons mee 2005/2006 - De geplande route

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Fred

30 Mei 2005 | Nederland, Katwijk-Midden

Ja, en dan heb je besloten om weg te gaan....maar wat dan? Wij zijn begonnen met het maken van een lijstje van landen waar we graag naar toe zouden willen gaan. Al snel werd hiermee duidelijk dat wij beide de voorkeur hadden voor Azië. Ook Australië en Nieuw-Zeeland stonden hoog vermeld in onze "top-vijf". Fred had alleen ook Alaska in dit rijtje staan, maar na één blik op de wereldkaart werd al snel duidelijk dat dit dan niet echt op de "route" lag. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om niet de hele wereld "rond" te gaan maar ons te beperken tot Azië en Oceanië. We moeten natuurlijk ook nog wat te dromen over houden als we terug komen van deze reis!

Aan de hand van o.a. een klimaat tabel en andere praktische zaken thuis hebben wij besloten om in juni te vertrekken. Vanuit Moskou rijden we met de Trans Mongolië Express via Irkutsk (Siberië), Ulaan Baatar (Mongolië) naar Peking in China. Een reis van bijna twee weken, waarin we op een relaxte manier aan onze reis kunnen beginnen. Na Peking reizen we via Xi'an en Dali naar het zuiden van China, waarna we via Guillin uiteindlijk eindigen in Hong Kong. Hier vandaan vliegen we naar Hanoï in Vietnam, waarna we langs de kust naar het zuiden reizen. Na een bezoek aan het vroegere Saigon varen we via de Mekong Delta naar Cambodja. Hier bezoeken we het bijzondere tempelcomplex Angkor Wat. Vervolgens reizen we verder naar Thailand waar we naast een welverdiende strandvakantie op één van de eilanden ook het noorden willen bezoeken. Dan gaan we afhankelijk van de situatie in Nepal of naar Nepal of naar Laos. Na dit uitstapje komen we weer terug in Thailand waar we waarschijnlijk kerst en oud en nieuw zullen doorbrengen (jullie zijn allemaal van harte uitgenodigd!). In het nieuwe jaar zullen we dan de grote oversteek naar Nieuw-Zeeland maken. Hier gaan we al het luie zweet eruit werken want hier willen we fietsen gaan kopen om op deze "relaxte" manier Nieuw-Zeeland te gaan ontdekken. Als dit nou heel erg bevalt dan nemen we onze fietsen mee naar Australië waar we op deze manier ook verder gaan reizen. En als we dit allemaal gedaan hebben dan zijn we inmiddels al weer heel wat maandjes verder! Hieronder volgt een klein schema met een globale planning wanneer we waar zijn.

Land Wanneer Aantal weken
Trans Mongolië Express week 24/25 2 weken
China week 26 t/m 32 7 weken
Vietnam week 33 t/m 38 6 weken
Cambodja week 39/40 2 weken
Thailand week 41 t/m 48 8 weken
Nepal (of Laos) vervallen vervallen
Thailand zie eerder zie eerder
Nieuw-Zeeland week 49 t/m 12 16 weken
Australië week 13 t/m 33 21 weken
? week 33 t/m ? tot de centjes op zijn!

De route per land

Trans Mongolië Express
Juni 2005

Op zaterdag 11 juni 2005 vliegen we om 7.45 uur vanaf Schiphol via Wenen naar Moskou waar we om 15.00 uur plaatselijke tijd aankomen. De volgende dag maken we een excursie langs alle hoogte punten van Moskou. Maandag hebben we de gehele dag vrij om zelf Moskou nog eens te bekijken en 's avonds rond 23.30 uur vertrekt de Baikal Express naar Irkutsk. Hier komen we na ruim drie dagen treinen 's morgens om 9.30 uur aan. Vanuit Irkutsk gaan we met het openbaar vervoer richting het Baikalmeer, waar we in het plaatsje Listvianka bij een Siberische familie thuis zullen overnachten. Verder zullen we uiteraard een tochtje over het Baikalmeer maken en wie weet nog een bezoekje aan een Russische banja (sauna) brengen. De volgende dag gaan we in de loop van de dag weer terug naar Irkutsk, waar we na een overnachting in een hotel 's morgens om 6.00 uur de Trans Mongolië Express naar Ulaan Baatar nemen. Hier komen we de volgende morgen rond 7.30 uur aan. Vanuit Ulaan Baatar brengen we een bezoek aan Terelj NP. In deze prachtige omgeving van de Mongolische steppen overnachten we twee nachten in een gertenten kamp. Terug in Ulaan Baatar slapen we nog een nachtje in een hotel om vervolgens de andere morgen om 8.00 uur de trein naar Beijing te nemen. Hier komen we de volgende middag om ongeveer 14.30 uur aan. Vanaf Beijing hebben we nog niets geregeld en zijn we op ons zelf aangewezen. Dan kan het echte avontuur gaan beginnen!
Het eerste gedeelte van onze reis hebben we geregeld bij Tiara Tours. In verband met de enorm moeilijke visum eisen in Rusland en Mongolië is het veel handiger om dit via hun te regelen. Verder kan het taalprobleem ook voor veel verwarring zorgen. Daarom hebben wij ervoor gekozen deze reis van te voren te organiseren zodat we onze reis op een relaxte manier kunnen beginnen. Vanaf Beijing moeten we het dan wel helemaal zelf doen, maar daar hebben we tenminste geen "problemen" met de taal!!! Haha.

China
Juli/Augustus 2005

Na onze aankomst in Beijing staan we er helemaal alleen voor. De bedoeling is dat we ongeveer een week in Beijing blijven en hier de stad en de omgeving (Chineese Muur) gaan bekijken. Vanuit Beijing gaan we met de trein in veertien uur naar Xi'an. Hier willen we uiteraard een bezoek brengen aan het Terra Cotta leger en een uitstapje maken naar Hue San. Dit is een bergachtig gebied in de omgeving van Xi'an, en hier willen we natuurlijk lekker gaan wandelen door de bergen. Vanuit Xi'an reizen we in vierentwintig uur met de trein verder naar Chengdu. Naast een bezoek aan het Panda Breeding Center willen we ook hier een uitstapje maken naar de bergen van Emei Shan en Leshan. Vanuit Chengdu reizen we wederom met de trein in twaalf uur naar het zuiden van China. Waar we o.a. een bezoek willen brengen aan Lijiang en Dali. Dit gebied ligt tegen de grens van Tibet aan en is daarom ook behoorlijk bergachtig. Ook hier hopen we veel van het "echte leven" in China te zien. En natuurlijk gaan we weer wandelen door de prachtige natuur. Dit gebied wordt ook wel het gebied van de "Eeuwige Lente" genoemd, en staat bekend om z'n vele bomen met prachtige bloesems. Vanuit Dali reizen we via Kunming naar het westen van China. Wederom een treinreis, ditmaal van ruim dertig uur. Guillin en omgeving staat vooral bekend om het bijzondere karstgebergte. Een soort kegels/pegels die overal als enorme rotsachtige bergen de grond uit komen. Ook hier hopen we op een relaxte manier de omgeving te verkennen. Vanuit Guillin reizen we weer met de trein in dertien uur naar Guangzhou (Canton). Naast Guangzhou, wat vooral bekend staat om de Cantoneese keuken willen we ook een bezoek brengen aan de wereldstad Hong Kong. Hier willen we dan een vliegticket en visum proberen te regelen voor Vietnam. Dus vanuit Hong Kong vliegen we verder naar onze volgende bestemming...Vietnam!

Vietnam
September/Oktober 2005

Vanuit Hong Kong zullen we naar het noorden van Vietnam vliegen waar we zullen aankomen in de stad Hanoi. Hier zullen we diverse uitstapjes gaan maken naar o.a. de bergdorpen met hun beroemde markten in de omgeving van Sapa. Ook Halong Bay aan de kust van Vietnam zullen we gaan bezoeken. Hier zijn veel karstachtige bergen te zien maar deze staan dan in zee zodat je er met een boot omheen kan varen. Vanuit Hanoi zullen we met de trein naar het zuiden reizen waar we onderweg diverse malen zullen uitstappen. O.a. in de plaatsen Hue, de vroegere hoofdstad, Hoi An, een stad waar vooral veel oude koloniaalse gebouwen te zien zijn, en Nha Trang, een populaire badplaats. Vanuit Nha Trang willen we een uitstapje maken naar de binnenlanden van Vietnam, naar het plaatsje Dalat. Ook hier willen we weer heerlijk gaan wandelen en fietsen door de prachtige omgeving en genieten van het Vietnameese "platte" land. Terug in Nha Trang stappen we weer in de trein richting Mui Ne. Dit is wederom een een kleine badplaats met prachtige stranden en hoge zandduinen. Het laatste stuk met de trein brengt ons in Ho Chi Minh Stad (het vroegere Saigon), waar we vooral overblijfselen van de beruchte Vietnam oorlog willen bezoeken. Uiteindelijk willen we proberen ook nog een paar dagen te gaan fietsen in de omgeving van de Mekong Delta. Na dit uitstapje willen we dan met de boot over de Mekong Delta naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh, varen.

Cambodja
Oktober 2005

Cambodja wordt een land waar we hoofdzakelijk doorheen zullen reizen. Via de Mekong Delta zullen we aankomen in de hoofdstad Phnom Penh. Hier willen we o.a. een bezoek brengen aan de "Killing Fields". Tijdens het regime van Pol Pot zijn hier miljoenen mensen uit Cambodja om het leven gebracht. Iets gruwelijks, waar wij ons niets van kunnen voorstellen, maar iets wat een enorme impact op het land Cambodja heeft gehad. Dus iets waar we tijdens ons bezoek niet aan voorbij mogen gaan. Vanuit Phnom Penh willen we over de Mekong Delta verder varen naar Siem Reap. Hier in de omgeving liggen enorm veel tempels, met als bekendste tempel de Angkor Wat. Waarschijnlijk zullen we hier een aantal dagen doorbrengen met het bezichtigen van deze tempels en wederom te genieten van de natuur en het plaatselijke leven. Na Siem Reap gaan we waarschijnlijk verder naar Thailand.

Thailand
November 2005

Als we Thailand bereiken zijn we inmiddels al bijna een half jaar onderweg. Dus wordt het wel tijd voor een welverdiende vakantie. Vandaar dat wij het plan hebben om op één van de eilandjes in de Thaise Golf vakantie te gaan houden. Lekker een poosje relaxen op het strand en verder niet veel ondernemen, maar alle indrukken van het eerste half jaar een beetje verwerken. En misschien wel een Full Moon party meemaken, want daar staan deze eilanden om bekend! Na deze break willen we dan eigenlijk verder vliegen naar Nepal om daar een trekking van drie weken rond het Annapurna massief te maken. Maar de huidige situatie in Nepal is niet zo best. En als er in de tussen liggende tijd geen dingen veranderen zullen we waarschijnlijk (helaas) van dit plan afzien. Als alternatief zullen we dan misschien naar Laos afreizen. Van een aantal mensen die hier de laatste tijd geweest zijn hebben we hier enorme positieve berichten over gekregen. Dus we zien wel wat het gaat worden. Dus na de vankantiebreak zullen we verder reizen naar Bangkok en daar zullen we uiteindelijk beslissen wat we gaan doen. Op dit moment gaan we er maar vanuit dat alles weer wat beter wordt in Nepal en dat we gewoon nog eens terug kunnen naar dit wonderschone land!

Nepal
November/December 2005

Eind 2003 hebben we al een bezoek gebracht aan Nepal. En dit bijzondere land is absoluut de moeite waard om nog eens te bezoeken. Momenteel (feb 2005) is de situatie zeer slecht in Nepal. De koning heeft de totale macht gegrepen, waardoor het bezoeken van Nepal momenteel niet wordt aangeraden. Toch hopen wij dat deze situatie snel gaat veranderen zodat veel touristen het land weer kunnen bezoeken. Dit is voor veel bewoners een must omdat zij leven van het tourisme. Dus als het even kan dan willen wij toch naar Nepal afreizen. Tijdens ons vorige bezoek hebben we een trekking gemaakt op de grens van Nepal en Tibet. Vanuit het Borderland Resort zijn we toen vijf dagen lang de bergen ingetrokken met een kleine expeditie. Een gids, kok en vier dragers hebben ons tijdens deze dagen enorm verwend en geholpen. Graag zouden wij hun weer eens opzoeken en kijken hoe het nu met ze gaat. Verder willen we nog een trekking maken in een ander deel van Nepal. Één van de mooiste trekkings is die rondom het Annapurna massief. Een tocht van bijna drie weken waarbij je naar een maximale hoogte van bijna 5500 meter stijgt. Een andere bekende trekking is die naar het Everest Base Camp. De meningen over deze trekking zijn verdeeld en veel mensen zeggen dat de naam Everst Base Camp meer aantrekkingskracht heeft dan wat er onderweg allemaal te zien is. Het Annapurna Circuit schijnt in verhouding met EBC veel meer variatie te hebben in natuur en omgeving. Ach we zien daar wel wat het gaat worden. Eerst maar hopen dat de situatie weer wat rustiger wordt.

Thailand
December /Januari 2006

Na ons uitstapje naar Nepal (of Laos?) gaan we weer terug naar Thailand om hier Kerst en Oud en Nieuw te vieren. Wij hopen dat er tegen die tijd misschien ook wat vrienden en/of familie onze kant op komen zodat wij samen met hun nog wat van Thailand kunnen zien. En uiteraard nog een paar heerlijke dagen op één van de tropische eilandjes kunnen door brengen. Verder willen wij in het noorden van Thailand, Chiang Mai bezoeken. Hier willen we eventueel nog een jungletocht maken. Verder hebben we in Thailand nog geen echte plannen gemaakt. We zijn hier namelijk al eerder geweest en willen vooral gewoon lekker relaxt de tijd doorbrengen of natuurlijk met "eventuele gasten" op stap gaan! We laten het open en wachten jullie reacties af. Veel geld hoeft het uiteindelijk niet te kosten want jullie begrijpen; wij leven behoorlijk low-budget! Maar wij beloven; dat zal de pret zeker niet drukken!!!

Nieuw Zeeland
Jan t/m april 2006

Ja, en dan staan we voor een nieuwe uitdaging! Want in Nieuw Zeeland willen we fietsen gaan kopen en al fietsende dit land ontdekken. Toch een "waanzinnig" idee voor mensen die thuis niet eens een fiets hebben. Maar we komen tenslotte uit Nederland, en daar wordt je toch op een fiets geboren?! Tijdens de vele voorbereidingen kwamen we tot de conclusie dat als je de lange afstand met bussen rijdt in grote landen als Nieuw Zeeland en Australië, je veel van het land mist. Verder lijkt het ons ook leuk om in deze landen te gaan kamperen, mits het weer dit toelaat want ik blijf natuurlijk wel een mooi weer kampeerder! In Azië hebben we dan inmiddels veel in hostels geslapen met waarschijnlijk weinig privacy. Wat is er dan fijner om een tentje met z'n tweeën te hebben. En als we gaan fietsen, zijn een tentje en alle andere spullen die bij kamperen horen veel makkelijker om mee te nemen. Vandaar dus dit uitdagende plan. Waarschijnlijk zullen we vanuit Bangkok naar Christchurch vliegen op het Zuidereiland. Hier willen we dan eerst naar het zuiden fietsen en vanaf het meest zuidelijke punt, Invercargill, weer omhoog richting Queenstown. In deze stad is ooit het bungee jumpen ontstaan, dus wat is er mooier om hier de sprong eens te wagen! Vanuit Queenstown zullen we een uitstapje maken naar de Milford Sounds, het fjorden gebied van Nieuw Zeeland. Later willen we vanuit Queenstown richting de Nieuw Zeelandse Alpen rijden omdaar uiteraard een paar fantastische wandelingen te maken. Vanuit de Alpen rijden we dan dwars over het Zuidereiland naar Kaikoura waar we o.a. op walvissensafari willen. Vanuit Kaikoura rijden we richting Picton, vanwaar we de oversteek maken naar het Noordereiland. We hebben gekozen om eerst het Zuidereiland te bezoeken in verband met het weer. De winter zal eerder beginnen op het Zuidereiland, en we hopen die daarom op deze manier een beetje voor te blijven. Op het Noordereiland zullen we o.a. een bezoek brengen aan Tongariro Np, Lake Taupo en Rotorua, een vulkanisch gebied in het midden van het eiland. Verder zullen we langs de oostkust van het eiland omhoog fietsen richting de Coromandels, om uiteindelijk te eindigen in Auckland. Vanuit hier zullen we misschien nog een uitstapje maken naar het noorden van het Noordereiland om ook hier nog te genieten van een relaxte sfeer in de omgeving van Paihia. Vanuit Auckland zullen we dan met of zonder fietsen, dat hangt van enthousiasme af, naar Australië vliegen.

Australië
April t/m juli 2006

Waar we in Australië zullen beginnen weten we nog niet zeker. Waarschijnlijk zal dat of in Adelaide of Melbourne zijn. Want als we hier aankomen is de herfst al in volle gang. En aangezien we het plan hebben om toch ook hier te gaan fietsen is het wel zo handig om dit niet tot later uit te stellen. Of ons budget moet nog zo toereikend zijn dat we het nog wat langer in Aussie kunnen uithouden. Dan zullen we juist in het noorden beginnen, waarschijnlijk in Cairns (Great Barrier Riff) en later naar het zuiden afzakken om daar dan in de "lente" aan te komen. In ieder geval willen we een rondje maken langs de gehele Oostkust en natuurlijk ook naar het binnenland waar we Alice Springs niet mogen missen. Ook het tropische noorden van Australië in de omgeving van Darwin willen we bezoeken. Waarschijnlijk zullen we in Australië wel eens gebruik maken van de lange afstand bus want de afstanden zijn hier enorm. Zoals het plannetje er nu uitziet slaan we het westen van Aussi over, maar wie weet brengen we daar ter zijner tijd nog wel verandering in aan. Want over dit gedeelte horen we ook hele positieve berichten van de mensen die daar geweest zijn.
Dit is dus het plan zoals we dat de laatste tijd hebben uitgedacht. Hoe het in werkelijkheid allemaal zal verlopen dat zien we wel. We moeten niks, we mogen alles! En hoe het echt allemaal gaat verlopen dat kunnen jullie lezen in het hoofdstuk "Beleef 't mee". Hier zullen we proberen elke week een verslag te doen van waar we zijn en wat we allemaal meemaken. Dus....Reis met ons mee,...wij laten jullie graag de wereld zien!