Veel niets doen en...veel foto's! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Fred Petra - WaarBenJij.nu Veel niets doen en...veel foto's! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Veel niets doen en...veel foto's!

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Fred

24 Juli 2013 | Bolivia, Sucre

Wij houden van Bolivia....de natuur is prachtig, de mensen zijn te lief, het prijs nivo is belachelijk laag ....en er zijn genoeg winkels waar ze zonder moeite computers repareren. En dat was precies wat wij nodig hadden! Vele mensen hebben hier geen computer en de mensen die een computer hebben zijn daar zuinig op en proberen daar zo lang mogelijk mee te doen. Dus winkels om computers te repareren zijn er dan ook in overvloed...en dat is weer eens wat anders dan; Nee mevrouw, deze is kapot u kunt beter een nieuwe kopen! En dus tik ik dit verhaal gewoon
weer heerlijk op onze eigen laptopje, zittende in onze luxe villa in het gezellige Sucre. Omdat afgelopen maandag iemand heel kundig wat contactjes heeft gerepareerd en alles weer aan de praat heeft gekregen...voor het belachelijke bedrag van 50 Bolivianos....zo'n 5,50 euro...had ik al gezegd dat wij van Bolivia houden;-)

Vrijdagmiddag gaan we in Potosi nog de stad in voor een heerlijk wandeling door de kleine en kleurrijke straatjes en langs mooie kerken. Aan het einde van de middag belanden we weer bij Cafe La Plata aan het centrale plein, waar we de dag daar voor ook al heerlijk gegeten hebben.
Nu laten we ons verleiden door cheesecake en chocolade cake met een heerlijk bakkie. En terwijl we zitten te genieten zien we opeens Laura en Ghislain voorbij lopen. Zij zien ons ook zitten en komen gezellig even naar binnen. We kletsen even bij en het blijkt dat Ghislain geplaagd wordt door een bacterie die hij in India heeft opgelopen en die nu weer opspeeld...hij ziet er dan ook allerbelabberst uit. Waarschijnlijk de toch vermoeiende reis die we gehad hebben over de Salar de Uyuni en het leven op deze hoogte doen hem geen best. Na een half uurtje nemen we dan ook afscheid, zodat Ghislain lekker weer naar bed kan en we zeggen gedag tot de volgende keer dat we elkaar weer gaan tegenkomen...waar dan ook.

Op zaterdagochtend worden we heel luxe door een taxi opgehaald voor de reis naar Sucre. Een rit van bijna 3 uur voor omgerekend 11 euro, daar gaan we niet voor in een bus zitten. Alleen blijkt natuurlijk weer dat we niet de enige zijn in de taxi, want als we net onderweg zijn vraagt de chauffeur of het goed is of zijn 'tantes' mee mogen rijden. Het is ook overal hetzelfde denken we gelijk, maar goed, wij zijn de beroerste niet en even later stappen er 2 allerhartelijkste tantes in. Dik aangekleed, op z'n Boliviaans, met 8 rokken over elkaar, minstens 2 dikke vesten aan en de lange zwarte haren in 2 lange vlechten. Fred zit lekker ruim voor in de
auto, maar ik zit klem op de acherbank ....tussen de naar coca ruikende dames. Beter dan zweet denk ik maar en de reis gaat gelukkig heel snel, aangezien de chauffeur de reincarnatie van Senna blijkt te zijn. Met gemiddeld 100 kilometer per uur racen we door de bergen en gelukkig is er niet veel te gemoed komend verkeer;-) Uiteindelijk komen we rond lunchtijd aan in Sucre, een oude koloniale stad in het centrum van Bolivia. Een prachtige stad met de bijnaam de stad van de eeuwige lente. En dat voelen we ook als we uitstappen, het is er aangenaam warm en de omgeving hier naar toe deed ons al een beetje aan Zuid Frankrijk denken...hier gaan we het best wel weer even uithouden! En dat weten we zeker als we even later een klein paradijsje binnenstappen, het Samaya hotel (www.samaryhotel.com). De voorgevel van het hotel verraad nog niet veel, maar als we even later de lobby instappen, worden we we warm welkom geheten in een groene oase van rust, luxe en elegance...hier gaat mijn prinsessen-hart weer wat harder van
kloppen. Overal staan prachtige oude en soms antieke meubelen op de brede gallerijen met zuilen, er is een prachtige groene binnentuin met fontijnen, overal staan potten met bloeiende planten en alles is schoon, mooi en netjes....zo hebben we het nog niet veel meegemaakt in Bolivia.
De kamer is ook een plaatje met een mooie, oude houten vloer, een enorm bed met het mooiste linnengoed en een badkamer waar we thuis van zouden dromen...welcome in paradise! Hier gaan we het de komende dagen wel weer uit houden;-) We nemen eerst een goddelijk douche en vervolgens gaan we de stad in voor een lunch. En dat gaat in Sucre wel lukken, want de stad staat ook bekend om de diversiteit in restaurants...met hier en daar wat culinaire uitschieters....en dat past helemaal in de stemming waarin we nu zijn. Het centrum van de stad is echt prachtig, met allemaal grote, witte koloniale gebouwen en in het midden uiteraard weer een groot groen park/plein. Uiteindelijk belanden wij in de binnentuin van een leuke pousada waar we genieten van een overheerlijke 4-gangen lunch...voor het belachelijke bedrag van 4 euro p.p....terwijl het zeer smakelijk is, prachtig opgediend en in mooie porties. We vragen ons af hoe dit mogelijk is. De rest van de middag gaan we met
een boek heerlijk in het zonnetje zitten in onze eigen binnentuin......en eigenlijk is dat wel een beetje hoe we alle afgelopen dagen hier hebben doorgebracht!

Met als enige toevoeging dat we hier elke ochtend gewekt worden met de geur van vers brood die op de patio gebakken wordt, waarna wij ons te goed doen aan een zeer uitgebreid ontbijt met veel vers fruit en voor Fred de meest zalig gevulde omeletjes. En elke middag zoeken we
dan weer een nieuw, ander, goed aangeschreven restaurant uit...voor nog meer lekker eten en drinken! Had ik al gezegd dat wij van Bolivia houden;-))

Helaas gaan we vanavond dit kleine paradijsje verlaten en staat er weer een 12 uur durende nachtbus op het programma. De laatste van deze reis, gelukkig. Donderdagochtend hopen we dan in de hoofdstad La Paz aan te komen, voor een bliksembezoek van 2 dagen, waarna we doorreizen naar het hoogstgelegen meer ter wereld, Lake Titicaca..... maar meer daarover de volgende keer!

Veel liefs,

Fred & Petra

• 24 Juli 2013 - 22:32

Edwin En Sandy:

Wel grappig hoor, jullie in de sneeuw en wij inde hitte, want we hebben een hittegolf in NL. Daar genieten wij volop van. Zwembadje in de tuin encwitte wijntjes drinken. Sandy heeft 2 maanden vrij waarvan wij een maand van op vakantie gaan. Wij gaan naar Slovenie, en trekken misschien naar kroatie, italie, zwitserland, oostenrijk. maar Slovenie wordt onze hoofdbestemming. misschien houdenwij het daar wel een maand vol, hahahahah. Geniet van alles en tot de vol
    Gende update
    Liefs
    sandy

• 25 Juli 2013 - 09:26

Nance:

Hola prins en prinses, dit is geloof ik het allerkortste verslag tot nu toe geschreven, maar wel met veel leuke foto's. Fijn dat de laptop het weer doet, kun je weer lekker tikken. Goede reis verder en weer verder genieten in La Paz. Lfs, XN

• 26 Juli 2013 - 08:51

Marieke:

Klinkt weer heerlijk en wat een prachtige foto's!! XXX the princess of Valkenburg -:)!

• 27 Juli 2013 - 05:01

EL:

Ik geniet van jullie avontuur tijdens ons avontuur. We hebben ingecheckt in een ski en zomeroord Mammoth Lakes. Ben ook van plan mijn ietwat soberdere reisverslag te schrijven. Wat schrijf je toch leuk. Onze reis is ook fantastisch. Prachtige natuur van Yosemite gaan we morgen naar Vegas! De kids willen dat ik paar baantjes kom trekken. Doei!!

Verslag uit: Bolivia, Sucre

2013 - Peru, Chili & Bolivia via New York

Het is inmiddels wel duidelijk dat reizen een groot onderdeel van ons leven is! Het is fijn om thuis te zijn, te werken en een leuke tijd met collega's te hebben, te genieten van het goede leven hier in Nederland met vrienden en familie. Maar wij vinden het ook altijd weer heel fijn om op pad te gaan, de wijde wereld in te trekken, andere culturen te ervaren en vooral te genieten van de enorme vrijheid.

En dus gaan we weer op pad voor een prachtige vervolgreis in Zuid-Amerika. Waren het in 2011-2012 Brazilie, Argentinie, Antarctica, Chili en Uruguay waar we op ontdekkingsreis gingen, deze keer reizen we verder naar het noorden. We beginnen deze reis in de hoofdstad van Peru; Lima. Vervolgens reizen we de langs de kust af naar het zuiden richting Chili. Via het noorden van Chili, doorkruisen we Atacamawoestiijn naar de zoutvlaktes van Uyumi in Bolivia. Vanuit het zuiden van Bolivia gaat de reis weer richting het noorden, via Sucre naar La Paz en Lake Titicaca. Daar gaan we de grens weer over naar Peru waar we onze reis eindigen met een trekking over de beroemde Inca Trail naar een van de zeven wereldwonderen; Machu Pichu. Kortom, een prachtige reis in het vooruitzicht.....alleen nu nog hopen dat het winterse weer in Zuid Amerika zich van zijn beste kant laat zien met hopelijk heel veel zon....en dan overleven de nachten met -10 ook wel;-)
En dan vergeet ik bijna nog de slagroom op de taart waar we deze reis mee beginnen; een stedentrip naar New York! Als het vliegtuig daar toch een tussenlanding maakt, dan kunnen we net zo goed 5 dagen uitstappen...en dat doen we dan ook!

Wij hebben er weer zin in, maar dat zal niemand meer verbazen!

Liefs,

Fred & Petra