Reis met ons mee 2005/2006 - Rusland (TME) - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Fred Petra - WaarBenJij.nu Reis met ons mee 2005/2006 - Rusland (TME) - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Reis met ons mee 2005/2006 - Rusland (TME)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Fred

12 Juni 2005 | Rusland, Moskou

Zondag , 12 Juni 2005

Nou, hier is tie dan hoor! De eerste update vanuit Verweggiestan!
Gisteren na 2,5 jaar voorbereiding eindelijk vertrokken.....en eerlijk is eerlijk dat waren tranen met tuiten. Want met zo'n afscheidscomite op Schiphol besef je wel wat echt belangrijk is in het leven en dat zijn toch wel je familie en vrienden! En dan beginnen ze ook nog You'll never walk alone te zingen, ....dan wil je toch niet weg!!! Maar goed, even doorzetten en met het boekje voor de "moeilijke" momenten komen we er wel doorheen. We doen net of we een weekendje naar Moskou zijn!!! Dus ontvangstcomite......morgen dus weer op Schiphol??!!
Op Schiphol al grote hilariteit natuurlijk dat Fred gelijk al bij de douane er werd uitgehaald. De meneer in kwestie voelde wat in z'n riem zitten en met de verklaring dat daar geld in zat nam hij geen genoegen, want dat draag je toch in je portemonee.....sukkel! Gelukkig verder niks bijzonders en na een kopje thee/koffie, om nog even bij te komen van het enorme afscheid, zijn we uiteindelijk vertrokken. We begonnen gelijk al met een lekkere vertraging wat de overstap in Wenen nog spannender maakte. We hadden precies 15 minuten en wij, en zelfs onze koffers, hebben het gehaald. Rond 3 uur Russische tijd zijn we geland in een warm en zonovergoten Moskou. En nog geen 2 uur later zaten we al op weg in de metro naar het centrum. En dat was me een puzzel....want onze letters lijken in het niets op wat er hier op de borden staat. Dus dat werd gelijk puzzelen.....vierkantje met streepje....kruisje met streepje....omgekeerde R.......ja, dit is de halte waar we uit moeten. En dan nog maar afwachten waar je boven de grond komt. Maar voor dat we er erg in hadden stonden we voor het Kremlin, en met behulp van onze plattegrond kwamen we uiteindelijk in de Arbat terecht. Zeg maar de Kalverstraat+Leidse Plein van Moskou. Hier een gezellig terrasje uitgezocht waar we wat hebben zitten eten....maar wat? We weten het nog steeds niet! Daarna de puzzelrit met de metro weer terug naar het hotel gemaakt waar we een superlange (en let wel) hete douche hebben genomen. Uiteindelijk oververmoeid in bed neer gestort.
Vandaag wederom de stad in gegaan, en over de rivier de Moskou een relaxt boottochtje gemaakt. Verder gewoon lekker door de stad geslenterd en in het zonnetje een lekker terrasje gepakt. Wat een leven toch...het is maar moeilijk te bevatten! Vannavond gaan we lekker in het park bij ons hotel picknicken met een flesje Wodka (voor Fred natuurlijk) en een beetje bijkomen nog. Morgen krijgen we een rondleiding door het Kremlin en over het Rode Plein en morgen avond om 23.30 uur vertrekken we met de Trans Mongolie Express.
De volgende update zal dus wel even op zich laten wachten maar we melden ons vanzelf weer!

Liefs, Fred en Petra

Zaterdag , 18 Juni 2005

De eerste week hebben we overleeft en hier volgt een update vanuit het bloedhete Siberie. Je geloofd het niet maar het is er 30 graden! Maar we zullen over het weer niet te veel gaan uitwijden want daar zitten jullie in Nederland vast niet op te wachten.
Afgelopen maandag een excursie door Moskou gemaakt. We begonnen met een bezoek aan het Rode Plein in Moskou. En deze ziet er in het echt toch een stuk kleiner uit dan op tv, maar toch blijft het wel bijzonder met die Suikerspinnenkerk op de voorgrond. Het is net of je in Disneyland bent. Verder nog een bezoek gebracht aan het Kremlin, waar ook weer vele kerken staan en van waaruit Rusland geregeerd wordt. Het is net een klein dorp op zich, met een hoge muur er omheen. Na dit uitstapje ook nog een tour gemaakt langs een paar prachtige metrostations in de stad. Tijdens het communisme werden de metrostations gezien als de paleizen voor de arbeiders. Dus heel veel marmer, glas-in-lood en kroonluchters. Echt prachtig allemaal. Aan het eind van de dag in het hotel nog een laatste douche genomen voordat we zouden gaan beginnen aan de beroemdste treinreis ter wereld; de Trans Siberie Express. Op het station ontmoeten we gelijk al onze Nederlandse mede passagiers. En dat was gelijk al een dolle boel. Zet een paar Nederlanders bij elkaar en er wordt gelijk een Holland House geopend, en dit keer in wagon 10 van de TSE! Nadat iedereen z'n hutje een beetje op orde had en had kennis gemaakt met elkaar zijn we toch al vrij snel gaan slapen. Al viel dit de eerste nacht niet mee en moesten we allemaal een beetje wennen aan gehobbel en gekedengedeng.
De dagen in de trein vlogen echt om. De hele dag zit je gezellig te kletsen met elkaar, je eet eens wat en drinkt eens een biertje....en nog een....en nog een! En 's avonds zette Fred de Ipod aan met Nederlandse muziek en het feest in het Holland House was compleet. We zaten dan ook met wel 12 Nederlanders in een wagon! Echt een supergezellige tijd. En de kilometerteller (5000 km) tikte lekker door. Het uitzicht op dit eerste gedeelte van de treinrit is zeer saai en eentonig. Bomen, bomen en nog eens bomen....alsof we rondjes op de Veluwe aan het rijden waren!
Maar na 4 nachten en 3 dagen zijn we uiteindelijk toch in Irkutsk aangekomen. De vieze stad hebben we hier snel achter ons gelaten en met het openbaar vervoer hebben we het dorpje Listvianka aan het Baikalmeer opgezocht. Even voor de goede orde; dit meer is 600km lang en 160km breed! Wij sliepen hier bij een familie thuis en dit was erg leuk. Zij hadden een huis naast hun eigen huis gebouwd waar tot nu toe drie kamers zijn en een badkamer. Het ontbijt (pannnenkoeken!!!) kregen we bij hun thuis in de keuken. Verder hebben we de dagen daar lekker doorgebracht met wandelen, zonnen en relaxen. Ook hebben we nog lekker gerookte makreel gegeten wat echt een specialiteit is daar. Vandaag hebben we de snelboot terug genomen naar Irkutsk waar we nu weer bij een andere familie thuis slapen en dit is echt heel erg leuk. Wij praten gewoon Nederlands en zij gewoon Russisch...en toch begrijpen we elkaar....of we doen alsof! In ieder geval hebben we net heerlijk gebruik gemaakt van hun ligbad en dat was goddelijk. Morgenochtend vertrekken we weer met de trein richting Mongolie waar we de komende week zullen verblijven. Dus even weer een week geen bericht maar volgende week vanuit Peking zullen wij weer van ons laten horen!

Veel liefs, Fred en Petra