Reis weer met ons mee 2007/2008 - Vooraf - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu Reis weer met ons mee 2007/2008 - Vooraf - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Reis weer met ons mee 2007/2008 - Vooraf

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Fred

11 Mei 2007 | Nederland, Katwijk-Midden

Vrijdag , 11 Mei 2007

Het zal jullie inmiddels wel duidelijk zijn dat wij weer de wijde wereld intrekken. En zoals we beloofd hebben in onze laatste update van onze vorige reis, volgt hier de uitnodiging om weer met ons mee te reizen. Want over exact 3 maanden vertrekt ons vliegtuig naar de wereldstad Hongkong waar we vandaar uit weer 6 maanden lang gaan zwerven over het Aziatisch continent! Maar voor het zo ver is zullen we jullie in een vogelvlucht nog een update geven van de afgelopen 11 maanden. Hoe was het om weer thuis te zijn en wat is er allemaal gebeurd sinds wij terug zijn?
De eerste twee weken na onze thuiskomst hebben wij bij mijn ouders gewoont en zijn we heerlijk verwent met allerlei Hollands eten dat we toch een jaar lang hebben moeten missen. Na twee weken zijn verhuisd naar ons kleine, maar knusse, appartementje bij zus Mennie waar we tot de kerst gewoont hebben. Verder hebben wij tijdens de eerste weken vooral heel veel familie en vrienden weer ontmoet en heerlijk bijgepraat over wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurd is. Gelukkig hadden wij heel wat mooi weer meegenomen vanuit Thailand, waar wij de laatste weken geweest waren, en hiervan hebben wij op het Katwijkse strand uitgebreid van genoten. Na een paar weken is Fred rustig aan weer eens wat gaan doen en heeft hij geholpen bij de verbouwing van het huis van Mennie en Jaco, waar wij dus inmiddels onze intrek al hadden genomen. Elke ochtend slofte hij rustig naar beneden....om vervolgens aan het einde van de dag ook weer rustig om hoog te stommelen en in bed te plompen. Wonen en werken onder één dak is toch wel handig. En terwijl Fred druk aan het klussen was ging ik elke dag lekker met mijn vriendinnen naar het strand.....en speelde de luie huisvrouw, iets wat mij overigens heel goed afging! Eind juli zijn wij nog maar een weekje op vakantie gegaan en wel naar het altijd gezellige Nijmegen. Fred zou daar met een aantal vrienden weer de 4-daagse van Nijmegen gaan lopen, maar het grote feest heeft helaas maar 2 dagen mogen duren. Nu zullen jullie denken....maar de 4-daagse is toch na 1 dag al afgelast? Ja, dat klopt helemaal, maar de mannen hebben er nog een day-after-party aan vast geplakt om de zure smaak weg te drinken.....iets wat ze overigens veel beter afging dan lopen!?
Inmiddels was het augustus en moesten we toch weer eens na gaan denken over werken. Fred was inmiddels al een beetje ingewerkt door de verbouwing in huize Kuijt en de stap om professioneel de hamer weer op te pakken was dan niet zo groot. Voor mij was de stap wat lastiger omdat ik niet echt wist wat ik nu wilde. Maar goed, er moest toch weer brood op de plank komen en de tocht naar het uitzendbureau was snel gemaakt. Zo snel zelfs, dat ik half augustus aan de slag ben gegaan bij Managementcentrum de Baak in Noordwijk. Nadat ik eigenlijk altijd een commerciële functie heb gehad, belande ik nu op kantoor en werd tiepmiep! Al valt het met het typen wel mee, want als assistent programmamaker werd ik verantwoordelijk voor de gehele organisatie achter de schermen van een aantal cursussen bij de Baak. En zo was 2 maanden na thuiskomt ons leventje weer aardig op orde. We hadden een heel leuk dak boven ons hoofd, verdiende weer een goed gevulde boterham....en het leven ging gewoon weer z'n gangetje!?
Maar zoals bij veel ex-reizigers gebeurd, komt dan toch de vraag; is dit het nu? Zo ook bij ons en er ging geen dag voorbij waarin we terug dachten aan het vrije leven met elkaar. Want ook het feit dat wij niet meer 24 uur per dag bij elkaar waren, was toch wel weer erg wennen....zeg maar heimwee-op-kleine-schaal! En zo gebeurde het dat er na een aantal maanden toch voorzichtig de volgende plannen al begonnen te ontstaan. Nu was het zo dat mijn contract bij de Baak eind maart zou aflopen en verder zouden wij in het begin van het nieuwe jaar toch een huisje voor ons zelf gaan zoeken. Volgens mij een mooi moment om dan nog maar eens voor een maand of 3 weg te gaan....we hadden tenslotte toch nog geen vastigheid. Maar Fred was niet helemaal blij met de timing. Hij had al weer aardig wat werk en vond het idee om midden in het jaar er weer op uit te trekken niet helemaal fijn. Zijn voorstel was om dit aan het einde van het jaar te doen, zodat hij al zijn gewerkte uren voor dit jaar al binnen had en dat hij niet de stress zou hebben om in de laatste maanden van het jaar nog heel veel te moeten werken. Daar zat enige logica in en terwijl wij hierover aan het nadenken waren, kwam Mennie met het aanbod of we soms wat langer wilde blijven wonen. Maar dan in een andere kamer die nog opgeknapt moest worden. Ondertussen ontstond er bij de Baak voor mij ook de mogelijkheid om een aantal maanden langer te werken. Kortom, alle puzzelstukjes vielen weer aardig op z'n plaatst.
Maar toen kwam de vraag; waar willen we dan naar toe en hoe lang gaan we weg. Het eerste idee was om ongeveer 3 maanden weg te gaan. Nu hadden we twee leuke en bijzondere routes op het oog, maar we vonden het moeilijk om te kiezen (....wat een rotsmoes he?). Graag wilde we beide toch nog eens terug naar Azië om daar een aantal plaatsen en landen te bezoeken waar we nog niet eerder geweest zijn. Uiteindelijk hebben we besloten, en dat was niet echt heel moeilijk (!), om beide routes die we op ons verlanglijstje hebben staan te gaan volgen. Geen 3 maanden maar 6 maanden weer op pad....daar werden we allebei weer erg blij van. Eerst gaan we onze eerste route volgen; overland van China naar Tibet, Nepal en India. Vervolgens gaan we verder met de tweede route die we in gedachten hebben; vanuit India verder naar Maleisië en Indonesië. Voor een uitgebreide versie van de gehele route moeten jullie maar even bij de routeplanner kijken. Nadat we alle klimaattabellen naast elkaar gelegd hebben, is uiteindelijk besloten om in augustus te vertrekken. En omdat we inmiddels echt iets met de 11e dag van de maand hebben, we zijn tenslotte op 11 juni 2005 vertrokken en op 11 juni 2006 terug gekomen, wordt de nieuwe vertrekdatum dus 11 augustus 2007!
Tussen alle wilde plannen door, zijn we net voor de kerst verhuisd naar ons nieuwe appartementje wat inmiddels helemaal opgeknapt was. Klaar voor de Bed & Broodje, maar tot augustus ons onderkomen, verhuisde wij naar de rood/wit/blauwe Hollandse kamer met de toepasselijke naam Koeien & Klompen. Voor de mensen die nog een leuk vakantieadresje voor de zomer zoeken....vanaf augustus is dit knusse appartementje met eigen keuken/douche en wc voor iedereen te huur!!! Wanneer jullie naar ons mailen onder vermelding van Bed & Broodje Bij Kuijt aan de kust.....dan zorgen wij er wel voor dat de vraag bij onze "huisbaas" terecht komt. En wanneer je dan hier bent dan adviseren wij eens een vers ontbijtje te bestellen....wij zijn namelijk al een aantal keer proefkonijnen geweest....en we kunnen jullie vertellen dat dit luxe verse ontbijt ons heel goed bevallen is!!! Maar genoeg reklame, kijk even bij de foto's onder het hoofdstuk "ook zien" en dan kunnen jullie ons knusse huisje een beetje zien.
Verder zijn wij in januari rustig aan begonnen met de voorbereidingen van deze reis en aangezien wij inmiddels ervaren regelaars zijn, is momenteel bijna alles alweer geregeld. De tickets van Amsterdam naar Hongkong en van Kuala Lumpur naar Amsterdam zijn geboekt, de treinreis van Beijing naar Lhasa is geregeld, evenals de eerste vier overnachtingen in Lhasa en het visum voor Tibet. Verder zijn alle inentingen weer up to date, ligt er een tas met medicijnen klaar waar we heel Azië mee kunnen bevoorraden en hebben we zojuist de nieuwe paspoorten opgehaald. Het enige wat ons de komende maanden nog te doen staat is een aantal visa regelen en dan kunnen we er weer vandoor.
Tussen alle bedrijven door vinden we gelukkig ook nog wat tijd om ook ons eigen land eens wat beter te verkennen. Dit is iets wat we ons hadden voorgenomen nadat we zijn terug gekomen van onze vorige reis. Zo hebben we in november een weekje op de Veluwe doorgebracht, waar we een bezoek hebben gebracht aan een aantal Hanze-steden, waaronder het zeer mooie Deventer. En ook cultureel hebben we iets ondernomen en zijn per fiets door het Park de Hoge Veluwe naar het Kroller Muller museum gegaan. Verder zijn we een aantal weken geleden, onder leiding van onze persoonlijke lokale gids Nancy, naar de Zaanse Schans, Marken en Volendam geweest. Ook dit was een supergezellig uitje waarbij we heerlijk hebben genoten van de Hollandse kneuterigheid.
Nou, zoals jullie gewend zijn is dit weer een lekker kort verhaaltje geworden....niet dus! Maar jullie zijn weer helemaal op de hoogte van ons wel en wee en over een paar maandjes zullen we proberen elke week weer een leuk en bijzonder verslag te schrijven.

Liefs,
Fred & Petra