Reis weer met ons mee 2007/2008 - Routeplanner - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu Reis weer met ons mee 2007/2008 - Routeplanner - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Reis weer met ons mee 2007/2008 - Routeplanner

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Fred

11 Juli 2007 | Nederland, Katwijk-Midden

Routeplanner

Omdat we geen genoeg kunnen krijgen van de Aziatisch warmte, cultuur en chaos vertrekken we wederom naar Azië, om hier nog eens 6 maanden rond te reizen. Eerst gaan we nog wat plekken bezoeken waar we vorige keer niet aan toe gekomen zijn, en verder gaan we ook een aantal nieuwe landen bezoeken. Kortom, genoeg mooie en bijzondere landen en culturen staan er weer op het programma. Om een idee te krijgen waar we deze keer weer naar toe willen, hebben we hieronder een mooi kaartje gemaakt en daarnaast per land een uitgebreide routebeschrijving geschreven.

Op zaterdag 11 augustus 2007 (exact 14 maanden na thuiskomt!) vertrekken we om 11.05 uur vanaf Schiphol richting Hongkong. Maar voordat we daar aankomen maken we eerst nog even een korte stop in Londen en Doha (Quatar)...het is raar maar waar....hoe goedkoper het ticket, hoe meer plezier je er van hebt!?

China
11 augustus - 1 september 2007
Het plan is vervolgens om ongeveer 3 weken in China te blijven. Eerst brengen we een bezoek aan de wereldstad Hongkong, om met name te genieten van de zeer uitgebreide Chinese keuken! Vandaar uit vertrekken we naar het vaste land van China waar we per trein naar Chongqing reizen. Hier gaan we aan boord op één van de vele cruiseschepen om over de gigantische Yangtse rivier te varen. Tijdens deze cruise passeren we vele smalle kloven en zullen we onderweg vele spookstadjes zien. Deze spookstadjes zijn ontstaan doordat de Chinezen een hele grote dam aan het bouwen zijn in de Yangtse rivier. Wanneer deze dam in 2009 klaar zal zijn, zal het water meer dan 200 meter stijgen in dit gedeelte van de rivier. De afgelopen jaren zijn al vele mensen verhuisd naar andere steden, voordat het gehele gebied onder water komt te staan. Hierdoor zijn er vele spookstadjes ontstaan langs de oevers van de Yangtse rivier. Dus nu het nog kan willen we dit stukje bijzondere Chinese "natuur" nog wel zien. Na deze ontspannen cruise reizen we verder naar de meest westerse stad van China; Shanghai. Hier zullen we zeker een bezoek brengen aan de wereldberoemde boulevard; de Bund. Vanuit Shanghai gaan we vervolgens per nachttrein verder naar Beijing om daar nogmaals een bezoek te brengen aan de oude chineese volkswijken; de hutongs. Uiteraard zijn we heel benieuwd of de stad in 2 jaar tijd nog veel veranderd is en of Beijing al klaar is voor het Olympisch geweld van 2008. Begin september stappen we dan in Beijing op de Himalaya Express en gaat ons treinavontuur met de Trans Mongolië Express een vervolg krijgen.

Himalaya Express
1 t/m 3 september 2007

Na ons avontuur met de Trans Mongolië Express zijn we eigenlijk helemaal verslaafd aan treinreizen. Niets is er prettiger dan vanuit de trein rustig het landschap aan je voorbij te zien trekken. En ondertussen is het mogelijk om lekker even de benen te strekken, een praatje te maken of lekker te gaan slapen.....maar dan uiteraard wel in onze luxe eerste klas coupé! In 2006 is er een bijzondere treinreis bij gekomen en is het mogelijk om vanuit Beijing per trein naar Lhasa te reizen. Een treinreis van 48 uur, waarbij de trein meer dan 1000 kilometer op een hoogte boven de 4000 meter rijdt, bergpassen van over de 5000 meter passeert en waarvan het hoogste station op 5067 meter hoogte ligt. Na 48 uur stijgen en dalen stopt de trein uiteindelijk in Lhasa, op een hoogte van 3600 meter. En met fantastische vergezichten over het Tibetaanse hoogplateau zijn dat voor ons genoeg uitdagingen om deze bijzondere treinreis te maken!

Tibet
3 t/m 14 september 2007

Na de bijzondere treinreis komen we aan in Lhasa, de hoofdstad van Tibet, waar we eerst een paar dagen zullen aaclimatiseren. Uiteraard zullen we een bezoek brengen aan het wereldberoemde Potala paleis, het paleis van de Dalai Lama. Vanuit Lhasa zullen we waarschijnlijk per jeep over de Friendship Highway richting de grens van Nepal reizen. Onderweg zullen o.a stoppen in Gyantse en Shigatse waar ook vele bijzondere tempels te zien zijn. Voordat we de grens van Nepal naderen zullen we ook nog een bezoek brengen aan het Everest Base Camp, wat op een hoogte van 5200 meter ligt. Uiteraard zullen we hier een wandelingetje maken om alvast wat hoogte-stage op te doen voor als we een week later aan onze trekking rond het Annapurna-massief beginnen!

Nepal
15 september t/m 20 oktober 2007

Wanneer wij vanuit Tibet de grens met Nepal passeren, komen we op bekend terrein. In december 2003 zijn wij namelijk al eerder in Nepal geweest. En in het grensgebied tussen Tibet en Nepal hebben we toen twee dagen geraft op de machtige Bhote Kosi rivier (waar we af en toe de dood in de ogen hebben gekeken!?) en een vier daagse trekking gemaakt. Aan het einde van de trekking hebben we toen twee dagen doorgebracht op het Borderland Resort. Een klein stukje paradijs op aarde, waar we toen enorm hebben genoten van de gastvrijheid van een aantal bijzondere mensen. Na de reis vanuit Tibet zijn wij dan ook zeker van plan om weer een aantal dagen door te brengen op deze voor ons zo bijzondere plek en hopelijk ontmoeten we weer een aantal oude bekenden. Nadat we hier weer wat op krachten zijn gekomen gaat onze reis verder naar de hoofdstad Kathmandu. Tijdens ons vorig bezoek aan Nepal hebben wij al heel wat highlights bezocht in Kathmandu en genoten van de middeleeuwse sfeer die er in deze stad heerst. Na een korte tussenstop zullen we dus al snel verder reizen naar Pokhara, om vanaf daar te beginnen aan een trekking rondom het Annapurna-massief; de hoofdreden waarom we dit keer terug keren naar Nepal. Deze trekking zal ons in bijna drie weken wandelen en klimmen rondom de machtige, 8091 meter hoge Annapurna leiden. Tijdens deze trekking zullen we vele kleine dorpjes passeren die ver weg van de bewoonde wereld liggen. Het landschap zal steeds veranderen van tropisch laagland, tot de hoge en droge Tibetaanse vlaktes achter de Annapurna. En als letterlijk en figuurlijk hoogtepunt zullen we na bijna 2 weken de Thorung La Pass op 5416 meter hoogte passeren. Uiteindelijk zullen we via het woenstijnachtige gebied, wat in de regenschaduw van de Annapurna ligt verder lopen naar Jomsom. Vanuit hier zullen we de rivierbedding van de Kali Gandaki volgen terug naar Pokhara.....of het vliegtuig nemen naar de bewoonde wereld!? De tijd zal het leren of we het dan nog steeds leuk vinden om te wandelen! Na een aantal rustdagen in Pokhara zullen we vervolgens verder reizen naar de grens van India, waar we de rust van Nepal achter ons zullen laten.

India
21 oktober t/m 30 november 2007

En om de reis door India goed te beginnen starten we in het mysterieuze Varanassi. Een grote stad aan de heilige Ganges rivier en een stad die bekend staat om de lijkverbrandingen aan de oever van de Ganges. Na deze bijzondere kennismaking met de Indiaase cultuur reizen we verder naar de hoofdstad Delhi. Hier zullen we bepalen wat het verder plan voor India gaat worden. Gemakshalve hebben wij India even in tweeën gedeeld en zien wij het noorden van India vooral als het culturele gedeelte van het land. Steden als Agra, met de wereldberoemde Taj Mahal, Jaipur, Jodhpur en Udaipur laten veel uitzonderlijke cultuur en architectuur zien. Het zuiden van India staat voor ons meer in het teken van zon, zee en strand. De eindeloze stranden van Goa en de backwaters van Kerelan zien wij als een mooie omgeving om even op adem te komen en alles van de afgelopen maanden te laten bezinken. We zijn dan immers alweer halverwege onze reis. Afhankelijk van hoe wij ons voelen en waar we behoefte aan hebben zullen wij de reis door India dus pas invulling geven wanneer we daar zijn.

Indonesië
1 december 2007 t/m 1 januari 2008

Vanuit India zullen wij eerst naar Kuala Lumpur in Maleisië vliegen en van hier uit gaat onze reis verder naar Jakarta op Java. Omdat we onderweg een visum voor Indonesië moeten regelen, kunnen we helaas niet meer dan 30 dagen in Indonesië blijven. Hierdoor zullen we ons beperken tot Java en Bali. Op Java zullen we de stad Jakarta al snel achter ons laten en verder reizen naar Yogyakarta, waar we het wereldberoemde tempelcomplex, de Borobudur, zullen bezoeken. Na dit culturele hoogtepunt gaan we verder richting de Bromo vulkaan, voor een natuurlijk hoogtepunt. Hier zullen we uiteraard een gedeelte van de vulkaan beklimmen. Vervolgens reizen we verder naar het oostelijkste puntje van Java, om vandaar uit de boot naar Bali te nemen. En wie Bali zegt, zegt parel witte stranden, azuur blauwe zeeën en....vakantie! Uiteraard zullen we zo nu en dan best een cultureel uitstapje maken, maar het plan is toch echt om op Bali "onze kerstvakantie" door te brengen. Vanaf Bali vliegen we terug naar Kuala Lumpur.

Maleisië
2 t/m 18 januari 2008

Terug in Kuala Lumpur gaan we beginnen aan een rondreis over het vaste land van Maleisië. Via de theeplantages van de Cameron Highlands reizen we naar het noorden richting Penang. Vanuit hier steken we over van de westkust naar de oostkust van Maleisië om daar o.a. de bounty eilanden van Perhentian te ontdekken. Deze eilandengroep is bekend geworden door de eerste opnamens van Expeditie Robinson....wie weet laten we ons verleiden om een paar dagen door te brengen op een "onbewoond eiland"! Na weer eens te hebben genoten van een tropisch eiland vervolgen we onze reis naar de binnenlanden van Maleisië om een bezoek te brengen aan het Taman Negara NP, één van de oudste jungles ter wereld. Terug naar de bewoonde wereld zullen we verder reizen naar Singapore, een wereldstad waar oost en west elkaar treffen. Na Singapore reizen we weer terug richting Kuala Lumpur, maar niet na een bezoek te hebben gebracht aan Malakka, een stad met heel veel Nederlandse invloeden em overblijfselen uit de gouden eeuwen. Terug in Kuala Lumpur vliegen we verder naar Borneo, voor het laatste gedeelte van onze reis.

Borneo
19 januari t/m 11 februari 2008
Aan het einde van de reis zullen we niet enorm veel culturele dingen meer ondernemen. Op het Maleisische gedeelte van Borneo, ook wel Sabah genoemd zullen we vooral gaan genieten van de vele tropische stranden. Maar om niet helemaal lui te worden zijn we wel van plan om de hoogste berg van Zuid-oost Azië, Mount Kinabalu te beklimmen. Na onze hoogtestage in de Himalaya, moet deze 4095 meter hoge gigant een peuleschilletje zijn?! Verder zullen we in de jungle nog een bezoek brengen aan een opvangcentrum voor oerang oetans. En uit ervaring weten we dat het prettig is om de laatste dagen vooral lekker op het strand door te brengen om lekker uit te rusten en ons op te laden voor de reis terug naar Nederland. Daar waar de koude, Hollandse laaglanden en onze familie en vrienden weer op ons wachten! Dus zet alvast maar in de agenda....maandag 11 februari 2008 hopen we 's avonds om 22.25 uur weer voet op Hollandse bodem zetten.