Dat was....Argentinie! - Reisverslag uit Colonia del Sacramento, Uruguay van Fred Petra - WaarBenJij.nu Dat was....Argentinie! - Reisverslag uit Colonia del Sacramento, Uruguay van Fred Petra - WaarBenJij.nu

Dat was....Argentinie!

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Fred

28 Maart 2012 | Uruguay, Colonia del Sacramento

Inmiddels is de laatste dag in Argentinie aangebroken en wat hebben wij genoten van dit enorme land. De diversiteit in natuur, de uitgestrektheid en de vriendelijke mensen (behalve in het verkeer dan....daar zijn het echt monsters;-)) hebben er voor gezorgt dat wij weer mooie dingen beleeft en ervaren hebben. Bij elkaar hebben we ongeveer 7 weken rondgereisd door dit enorme land. Vele lange, maar zeer luxe nachtbussen, wat binnenlandse vluchten en rijdend in een eigen auto hebben we weer vele mooie plekken mogen ontdekken. Maar het is weer tijd om verder te gaan naar een nieuw en ander land; Uruguay. Nog even een kleine terugblik op onze laatste week in Argentinie.

De laatste dagen in het noorden van Argentinie hebben wij nog hele fijne dagen gehad bij Alex en Rijkje in Casa Hernandez. We hebben genoten van hun gastvrijheid en hun mooie huis in het rustige San Lorenzo. Het voelde echt alsof we thuis waren en we hebben heerlijke avonden gehad met mooie gesprekken, zalige wijnen en heel veel kaas. Het was bijzonder om te zien hoe zij hun huis en hart openstellen voor de gasten die ze ontvangen. Uiteindelijk hebben we zondagmiddag afscheid genomen van dit kleine paradijsje en 2 bijzondere mensen en zijn we met de bus vertrokken richting Cordoba. Een lange reis, die ons midden in de nacht bij een garage deed stranden aangezien de bus 2 lekke banden had opgelopen. Maar wij lagen lekker te slapen in onze ruime leren zetels en hebben er niet veel van gemerkt...behalve dan dat we de volgende ochtend 2 uur later in Cordoba aankwamen.

Maar elk nadeel heeft ook hier zijn voordeel, want wanneer we om 10 uur in de ochtend aankomen in het hostel, staat het ontbijt voor ons klaar en kunnen we even later inchecken in onze kamer. Ons hok dan in dit geval, want groter dan 1.80 x 2.50 m is het niet. En dat is weer even omschakelen na de ruimte en rust die we bij Alex en Rijkje hebben ervaren. Cordoba is namelijk de universiteitsstad van Argentinie en het hostel waar wij slapen lijkt vooral veel op een studentenhuis, inclusief oude troep en mindere hygiene. Het pand is van oudsher een prachtig, statig pand met nog heel veel oude details; grootse entree met marmeren trappenhuis, hoge plafonds met ornamenten, orginele houten of stenen vloeren, openslaande deuren met kleine balkonnetjes....het zou zo prachtig kunnen zijn...als het goed onderhouden werd! Maar onderhoud aan huizen, is hier echt een ondergeschoven kindje en alles ziet er verrot, oud en dus ook vies uit. Terwijl het personeel echt alleraardigst is en er alles aan doet om het toch schoon te houden. En het bed is netjes en schoon (in tegenstelling van de rest of de kamer;-)), dus we settelen ons voor 2 dagen en bedenken dat we ook wel eens op nog slechtere plekken hebben geslapen! Wanneer het lunchtijd is gaan we de stad in voor een hapje en wat wel weer fijn is aan ons hostel, is dat het midden in het centrum ligt, tussen allerlei leuke tentjes om te eten. Uiteindelijk komen we bij een vegetarisch restaurant terecht, waar ze de meest heerlijke en gezonde gerechten hebben en we eten ons buikje dan ook weer lekker rond met vitaminen. Weer eens wat anders dan grote stukken koe. De rest van de middag hangen we lekker op het dakterras van het hostel en 's avonds duiken we vroeg ons bedje in, want het was toch een wat korter nachtje in de bus vanacht....na een diner om 22.30 uur en daarna nog een spannende film!

Dinsdagochtend gaan we na het ontbijt weer fris op pad en vandaag gaan we de stad wat beter verkennen. Cordoba is een oude stad met nog vele koloniale gebouwen en kerken uit Spaanse tijd en vandaag gaan we een aantal van die kerken bezoeken. We beginnen bij de kerken rondom het centrale plein en het is mooi om te zien hoe divers de kerken er van binnen uit zien. De ene kerk heeft werkelijk prachtig beschilderde plafonds, de volgende kerk heeft uitzonderlijke glas-in-lood ramen en weer een andere kerk is gemaakt van vooral heel veel marmer. Een ding hebben alle kerken wel gemeen; overal zijn er veel mensen die even naar binnen lopen om te bidden of voor een moment van bezinning, om vervolgens weer verder te gaan met hun dagelijkse bezigheden. Een cultuur die wij in Nederland niet kennen, maar waarvan je hier kan zien dat het geloof een groot onderdeel is van het dagelijkse leven. Tussen de kerkbezoeken door drinken we nog lekker even een bakkie koffie op een zonnig terras en na al het kerkelijke 'geweld' slenteren we door de winkelstraat weer terug richting ons hostel. Zo nu en dan snuffel ik eens lekker rond in wat winkeltjes, terwijl Fred buiten geduldig staat te wachten. Maar na een uurtje is hij het toch wel zat en wanneer hij de grote gele M ziet, ruikt hij zijn kans....tijd voor de lunch volgens hem! Terwijl Fred zich te goed doet aan een dikke burger, hou ik het bij nog meer groenten....ter compensatie van de chocoladetaart vanmorgen;-) Wanneer we in de middag terugkomen, gaan we weer lekker op het dakterras in het zonnetje zitten lezen en 's avonds duiken we weer vroeg ons schone bedje in.

En vanmorgen hebben we opnieuw nog een mooie kerk bezocht, wat boodschappen gedaan en onze tassen weer gepakt voor een volgende reis. Voor de lunch gaan we nog een keer eten bij het vegetarische restaurant en het geeft weer veel inspiratie om straks thuis ook weer lekker veel groente te gaan eten...dat hebben we toch wel een beetje gemist. Op de terugweg naar het hostel halen we nog een keer een echt Argentijns ijsje...met veel caramel...om op gepaste wijze afscheid te nemen van Argentinie.

Nu zitten we in de tv-kamer van het hostel, waar Fred geniet van Europees voetbal en waar ik nog even probeer te internetten....wanneer de verbinding het doet. Vanavond gaan we voor het laatst deze reis met een nachtbus en vertrekken we richting Buenos Aires, vanwaar we dan morgenochtend (donderdag) de boot nemen naar Colonia del Sacremento in Uruguay. Een klein, historisch dorpje aan de kust van Uruguay. Hier gaan we lekker een paar dagen relaxen aan het strand en zondag reizen we dan verder naar de hoofdstad van Uruguay; Montevideo. Ook hier hebben we gekozen voor een verblijf aan het strand, in een buitenwijk van Montevideo, zodat we strand en stad met elkaar kunnen combineren;-) Kortom, nog genoeg leuke dingen in het vooruitzicht!

Veel liefs,

Fred & Petra

• 28 Maart 2012 - 21:01

EL:

Goede reis naar Uruguay!!

• 28 Maart 2012 - 21:09

Craatsjes:

Zoals al gemaild, veel plezier en geniet ervan!

Kus
    Sandy

• 29 Maart 2012 - 06:27

Jac:

Prachtig peet, geniet nog lekker ff van jullie reis en ik zou zo zeggen tot gauw..Gezellig weer tennissen want we missen je wel hoor!!!!!!!!

• 29 Maart 2012 - 07:33

Jacobien:

Einde van jullie reis alweer? Jemig wat gaat de tijd snel. En wat een goede afsluiting met al die strandjes.....en dan terug komen als hier de zon hopelijk vollop schijnt!
    TOP!!!

• 29 Maart 2012 - 19:54

Rijk:

hier een andere rijk(je).haha.gaaf joh.....wat zullen jullie genieten..op naar uruguay.genietze(nog effies)nou peet,ik moet nog ff wennen,jij op fb.de wonderen zijn de wereld nog niet uit.maar t is idd handig voor jullie met al jullie buitenlandse vrienden.doeiiii