W're back in Rio.....de Janeiro Rio....! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Fred Petra - WaarBenJij.nu W're back in Rio.....de Janeiro Rio....! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Fred Petra - WaarBenJij.nu

W're back in Rio.....de Janeiro Rio....!

Door: Petra

07 April 2012 | Brazilië, Rio de Janeiro

Maandagochtend worden we weer verrast met een bijzonder ontbijt. De verwachtingen waren al niet hooggespannen, gezien de gehele staat van het hostel en het verbaast ons dan ook niets dat er op tafel een paar stukjes stokbrood liggen en een rol mueslikoekjes. Verder staat er een grote schaal dulce leche, waarvan we niet willen weten hoeveel vliegen daar al op hebben gezeten....en we ontbijten dan ook maar met onze eigen crackers met kaas...en de grote pot Nutella, die we onszelf gisteren kado hebben gedaan! Een halve euro per lik.....maar wij zijn niet meer voor een gat te vangen. En wanneer Fred even later gaat douchen, struin ik het hostel af voor wat schoonmaakspullen en veeg en dweil ik eigenhandig onze kamer. Het nadeel is dat wij vooraf deze accommodatie moesten betalen (ze hebben vast al eerder problemen gehad met eerder vertrekkende gasten;-) en de prijzen in Montevideo zijn dermate hoog dat we niet direct iets anders voor handen hebben. Dus maken we er het beste van en na overvloedig veel gebruik van schoonmaakmiddel tijdens het dweilen van de vloer is ons hokje weer lekker schoon en ruikt het heel fris! Na de schoonmaakperikelen gaan we met de bus de stad in en struinen daar lekker rond. Het is niet een indrukwekkende stad, maar wat wel heel leuk is, is de oude, overdekte markthal waar nu vooral heel veel restaurantjes zitten die met elkaar nog veel meer vlees verkopen. Overal staan enorme BBQ te branden en liggen er hele koeien, varkens en geiten op het rooster te garen. Het is nog net iets te vroeg voor ons om te gaan lunchen en inmiddels snakken we meer naar groenten dan naar vlees. Even later vinden we in een soort reform-winkeltje dan ook een traiteur met allerlei gezonde en vegetarische hapjes. We kopen wat empanades en stukjes quiche, alles gemaakt met groente, en vervolgens lopen we naar de boulevard van Montevideo, waar we heerlijk op een bankje gaan picknicken. Het is genieten zo in het zonnetje met allerlei lekker en gezonde hapjes, terwijl voor ons op de pier de hele bejaardenclub van Montevideo staat te vissen met enorme hengels. Wat grappig is om te zien, is dat een van de opa's zijn kleinzoon van een jaar of 10 heeft meegenomen en het joch staat met zijn kleine bamboo hengeltje de ene grote vis, na de andere uit het water te halen. Natuurlijk tot wat ongenoegen van de opa's die daar met hun professionele uitrusting staan te vissen en alleen maar klein grut omhoog halen. Na de lunch besluiten we (Fred in dit geval) terug te lopen naar Pocitos, de wijk waar wij logeren. Montevideo is langs de kust gebouwd, langs een aantal baaien en langs deze baaien loopt een enorme boulevard van meer dan 10 kilometer lang, met wandel- en fietspaden. Baai naar baai lopen we verder en er komt maar geen einde aan....maar Fred is wel blij met de eerste training voor de 4-daagse van Nijmegen. Ik weet gelijk weer waarom ik dat niet meer ga doen...ik ben wel even klaar met wandelen....vooral op mn slippers. Maar 2 uur en 10 kilometer verder zijn we eindelijk terug in ons hostel in Pocitos.....en zijn we wel weer lekker een keer sportief geweest! Na zoveel inspanning zijn we wel weer toe aan ontspanning en op het strand doen we heel gezond nog even een powernapje van een uur;-) En de rest van de avond instaleren we ons weer in de woonkamer van het hostel waar we nog wat voor de tv zappen!

Dinsdagochtend wordt ik vol frisse zin wakker, want vandaag ga ik heerlijk alleen op pad.....naar 1 van de grote shoppingmalls hier in Montevideo. Fred gaat ondertussen verder met zijn training voor de 4-daagse en na het ontbijt gaan we beide dan ook vol goede moed op stap. Fred richting de boulevard voor een loopje van 20 kilometer en ik naar Punta Caretas voor een fikse shopsessie. De bus zet me netjes voor het enorme complex af en ik ben precies op tijd want de deuren gaan net open. Binnen wordt ik verwelkomt door de ene mooie zaak na de andere.....gevuld met de nieuwste wintercollecties;-( Natuurlijk genoeg leuke dingen om te zien, maar ik ben nog lang niet aan winter toe....wij gaan tenslotte nog een lange Hollandse zomer te gemoed. Toch zijn er hier en daar nog wel wat winkels met uitverkoop, waar ik nog een leuke linnen broek en jasje score. En terwijl ik zo loop te struinen, ontdek ik opeens een hele grote Zara...en ik begin gelijk extreem hebberig te worden...totdat ik op de prijskaartjes kijk en ontdek dat de prijzen van Zara hier in Uruguay toch vele malen hoger liggen dan in Nederland. Teleurgesteld hang ik mijn hebbedingen weer terug, maar bedenk wel dat ik nu een reden heb om ook in Nederland nog maar een dagje te gaan shoppen...en hopelijk komende dagen ook in Rio nog even;-) Na een paar uur shoppen heb ik alle winkels wel gezien en bij de traiteur haal ik wat lekkere hapjes van wederom heel veel groenten en ga op weg naar huis om samen met Fred te lunchen. Buiten aangekomen, stap ik heerlijk luxe en decadent in de taxi en laat me bij het hostel afzetten....dat gedoe in een bus met zoveel tasjes;-)
Wanneer ik in het hostel aankom, is Fred net klaar met douche en hij staat er een beetje raar bij. Vanmorgen had hij al last van zijn rug en met wandelen ging het wel al beter, maar nadat hij na het wandelen even is gaan rusten is het weer helemaal stijf geworden. Zijn bovenlijf staat weer een aantal graden uit het lood en we halen de spierverslappers maar te voorschijn. Het is duidelijk dat Fred zijn lichaam verlangt naar beweging en dat het slapen in wat mindere bedden, het soms lange zitten in bussen en het niet sporten nu een beetje zijn tol gaan eisen. Maar ik heb een prima oplossing; hij mag morgen best nog een wandelingetje maken en dan bezoek ik nog wel de andere shoppingmall;-) Daar moet hij toch nog even over nadenken! Na de lunch instaleerd Fred zich voor de tv en geniet live van het Europeese voetbal, terwijl ik lekker nog een uurtje naar het strand ga met een boek. Voor het avondeten houden we het maar weer bij yoghurt, muesli en fruit en na alle groenten van vanmiddag en de verse jus....hebben we zo een hele gezonde dag!

Onze laatste dag in Montevideo valt een beetje in het water, letterlijk gezien dan. Hadden we het idee om vandaag nog een dagje naar het strand te gaan, wanneer we wakker worden is het bewolkt en ziet het er dreigend uit. Na het ontbijt veranderen we de plannen en Fred stelt voor om samen naar de shoppingmall te gaan waar ik nog niet geweest ben. Gisteren heeft hij tijdens zijn trainingritje veel te snel gelopen en nu zit er een flinke blaar op zijn hiel.....dus een lange wandeling zit er vandaag niet in. Maar stil zitten ook niet, want zijn rug is nog steeds een scheve plank....dus met mij winkelen lijkt hem wel een prima middenweg! Nou, daar zeg ik geen nee tegen en na het ontbijt gaan we dan ook rustig wandelend op pad naar de Montevideo Shoppingmall. Deze is niet zo indrukwekkend als de mall die ik gisteren bezocht heb, maar toch weet ik nog wel een leuk broekje te scoren en verder doen we nog lekker een bakkie bij Cafe Freddo;-) Wanneer we het gezien hebben in de shoppingmall gaan we naar buiten en daar blijkt de regen echt met bakken uit de hemel te komen. We besluiten om nog maar een keer bij ons leuke Italiaanse restaurantje te gaan lunchen en we laten ons daar heel fijn door een taxi droog afzetten. Opa zit vandaag geen muziek te maken, maar we worden nog even hartelijk ontvangen. Als we zitten, krijgen we gelijk een mandje met zalig brood voor gezet en we besluiten er maar een feestelijk lunch van te maken...inclusief een heerlijk flesje witte Torontes wijn. We hebben toch geen verdere plannen voor vanmiddag, dus al blijven we de hele middag zitten....het kan allemaal! Na de zalige pizza kunnen we opnieuw het toetje niet afslaan en deze keer vallen we voor een werkelijke goddelijke Tarte Tartin met een bolletje zelfgemaakt ijs. De middag is dan ook al weer bijna om als we het restaurant verlaten en gelukkig is de enorme onweersbui overgetrokken en is het weer droog buiten. Op weg naar het hostel lopen we nog langs een kapper en Fred laat voor de laatste keer deze reis zijn toupet kortwieken. Net op tijd voor de voetbal zijn we weer terug en Fred instaleerd zich voor 'zijn' tv en ik skype ondertussen nog even met Katwijk en Durban, Zuid-Afrika. Een heerlijk relaxt dagje zo!

Na een week gaan we vandaag Uruguay weer verlaten en het was, ondanks het mindere hostel, aangenaam vertoeven hier. Het is een relaxt land, de mensen zijn aardig, het klimaat en de stranden zijn fijn....een prima plek om even een weekje vakantie te vieren dus. En aangezien we echt helemaal in de vakantiestemming zijn, gaan we nog maar even door....naar Rio de Janeiro vandaag. En ondanks dat het maar een vlucht van nog geen 3 uur is zijn we uiteindelijk toch bijna 12 uur onderweg. De bussen zitten niet mee, het vliegtuig heeft 2 uur vertraging en de dame bij de douane heeft een pestbui en hoe vriendelijker wij lachen, hoe bozer zij gaat kijken....waardoor wij natuurlijk nog harder moeten lachen. Maar om 20 uur arriveren we uiteindelijk weer bij het Stand Fast Hostel in Botafogo, Rio de Janeiro en daar worden we weer hartelijk welkom geheten door Cloud en Eddy. Het is heerlijk om hier weer te zijn en we zijn nog geen minuut binnen of de eerste biertjes staan al voor ons klaar....en die gaan er best wel in aangezien het hier tropisch vochtig is en nog steeds 28 graden.....wat voelt dat als thuiskomen;-) Na de bier gaan we bij de Subway op de hoek nog even een broodje tonijn happen en na een heerlijk douche plompen we in ons zalige, schone en zachte 2-persoonsbedje....home-sweet-home.

En wat hebben wij heerlijk geslapen in ons vertrouwde bedje hier! Het is al bijna 9 uur als we wakker worden en lekker gaan ontbijten. Vonden we een aantal maanden geleden het ontbijt in Brazilie vaak maar mager.....na onze reis door Argentinie, Chili en Uruguay weten we inmiddels beter en dolblij zijn we dan ook met het verse sap en fruit, zachte witte broodjes, kaas, ham, koffie, thee en zelfgebakken cake! Na het ontbijt gaan we lekker op stap richting het strand van Ipanema, om wat te winkelen en naar het strand te gaan. Maar wanneer we de deur uitstappen, zie ik dat alle winkels in onze straat dicht zijn....en ik weet genoeg;-( Goede Vrijdag is in het katholieke Brazilie echt een feestdag en alle winkels zijn gesloten. Het vooordeel hier van is, dat heel Rio zich op deze zonnige dag dan wel richting het strand begeeft. En als we aankomen op Ipanema Beach, zien we dat zelfs de gehele boulevard is afgesloten voor auto's en dat iedereen heerlijk loopt te parraderen of aan het fietsen is over deze brede boulevard. En dan natuurlijk het liefst in de kleinste bikini's en zwembroekjes;-) Wij kijken onze ogen weer uit en genieten heerlijk op een bankje van alles wat er aan ons voorbij gaat, terwijl we ondertussen afkoelen met een frisse kokosnoot. Het is weer zo geweldig om te zien hoe met name de vrouwen zich zo comfortabel voelen in hun minuscule bikini's ondanks dat ze toch echt niet strak in hun vel zitten. Ook hier lijkt de mode; hoe meer rol, hoe beter....ik hou zo ontzettend van Brazilie;-) Nadat we de ochtend op de boulevard van Ipanema hebben doorgebracht, gaan we bij een kilo-knaller weer lekker veel groente eten en betalen keurig het gewicht op ons bordje. Ondertussen barst er buiten even een regenbui los, maar als we na het eten weer buitenkomen schijnt de zon alweer en we doen nog even lekker een powernapje op het strand van Ipanema. Aan het einde van de middag nemen we de metro weer terug naar Botafogo, waar we de rest van de avond nog een film kijken en lekker onderuit liggen op de bank....een prima vakantie-dagje!

Het komende weekend blijven wij nog in Rio, waar we vooral richting de stranden zullen trekken en hopelijk lukt het ook nog om even te shoppen....hier geen wintercollectie in de winkels, maar vooral veel zomerjurkjes en slippers.....en daar heb ik best wel zin in! Dinsdag vertrekken we dan richting Ilha Grande, onze tropische afsluiting van deze enorme reis en hier zullen we helemaal niets gaan doen....dan behalve ontzettend nagenieten van alles wat we weer hebben beleefd en gezien en natuurlijk ook veel slapen, eten, drinken en naar het strand gaan!

Veel liefs,

• 07 April 2012 - 19:52

Krijna:

Oh Fred en Peetje, dan is het alweer bijna voorbij, wat is de tijd snel gegaan en wat hebben jullie ongelofelijk veel beleefd. Geniet er nog lekker van, tot gauw ! Xxx van ons allemaal

• 08 April 2012 - 19:09

Riek:

Haaaaaaaaaaaaaaaiiiiiiii,

genietse van jullie laatste 2 weekjes!!! Hoe is het met de rug van Fred, staat hij alweer een beetje rechter?